JanB Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 ...faktisk har jeg erfart at det ofte kan danne seg del fjordasjø f.eks i langenuen... Det er rett, - og endå ein grunn til å halda seg unna Langenuen. Gå på vestsida av Stord og Huftarøy. Er det kraftig vestleg vind, kan ein evt. gå på austsida av Huftarøy (Nordre del av Langenuen). Elles vil eg som SeaRaymond anbefala Boknasundet (same som hurtigbåtane til Tide). Det kan også svara seg å gå over Sletta tidleg på morgonen. Då er det rolegare. Hald godt ut frå land. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Enes 44 Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Som du kan se så har det begynt å komme en del båter i Bergen. http://webkamera.ba.no/webkamera.aspx?f=15 http://webkamera.ba.no/webkamera.aspx?f=9 Men det ordner seg alltid :-) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 da vi skulle sørover igjen til Bergen var det nordvest frisk bris over boknafjorden, Ehh, fikk du nordvesten i mot eller bakfra - eller hvordan ble det... (He-he, måtte bare, humoristisk ment) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 HA HA HA... hva var vanskelig med den der da? Vi drog sørover, og da var det nordvest vind, da kom vinden på bb baug!!! Eller lurte du på om vi bakket oss sørover, isåfall ville vinden havnet på stb låring, eller stb aktenfor tvers, you get it Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Sjekk værvarsling og bølgevarsel før du drar. Ha litt fleksibilitet for hvilken dag det er og beregn at det tar lengre tid en du tror. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y LINDA Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Takker for all tips og erfaringer :-) Planen er å reise første etappe i morgen etter arbeidstid (15-17), og da komme seg til Haugesund. Vel fremme der så vil jeg sjekke værmeldingen igjen og kansje fysisk kjøre ut mot sletta og se. Er det nesten ingen sjø og det ikke har blitt for sent så tar vi sletta også så den er unnagjort og overnatter i stord (område). Ellers så venter vi Haugesund til lørdag morgen (tidlig ofte stillere da) og fortsetter da på etappe to til Øygarden!? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Hvis det er like stille i morgen som i dag så går det helt greit å gå over Sletta på kvelden. Kan anbefale Røyksundkanalen som overnatting, koselig plass med god plass på flytebryggene. Hvis ikke så går det helt greit å ta en natt her i Haugesund også. Men med gjestehavna midt i byen så bli det vel litt mer lyd på en fredagskveld her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ruby Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 HA HA HA... hva var vanskelig med den der da? Vi drog sørover, og da var det nordvest vind, da kom vinden på bb baug!!! Eller lurte du på om vi bakket oss sørover, isåfall ville vinden havnet på stb låring, eller stb aktenfor tvers, you get it Sikker på at du drog sørover....? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Du får en knallfin tur, fortsetter goværet, det skal det vel? Ser jeg ikke problemer med at du burde kunne nå målet en og samme dag med den marsjfarten din, men bevares det er vel også ment som en tur, så overnattinger underveis er sikkert ikke til å forakte Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Sikker på at du drog sørover....? F...uck! Der gikk jeg på en smell Nei, jeg gjorde vel ikke det Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 F...uck! Der gikk jeg på en smell Nei, jeg gjorde vel ikke det Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Var i båten og vasket i kveld, ser til karmøy og bokn fra Randaberg. Det er så og si vindstille og Boknafjorden er flat, sola skinner de får seg en flott tur oppover om de dro i kveld! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y LINDA Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ai Ai :-) Og det gjorde vi vet du :-) Selv om vi kom litt sent avgårde, var innom byen og fyllte opp tanken ! Kjørte fra vågen kl 20 , en tur innom haugesnd og en fantastisk solnedgang over sletta ;-) Nå ligger vi sagvåg (vest stord) og far skal ha seg en liten cognac før vi køyer ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Tjusa deg. Bare sjamøretappen igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y LINDA Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Ville bare få si at vi fikk en flott tur og kom oss helt frem til Rong i Øygarden ( 109.5nm) :-) Sjamøretappen i dag var bare kos, men med den værste sjøen på hele turen mellom Ågotnes og Rong!!! ;-) Ser nå på værvarselet at det er meldt regn og litt vind hele neste uke:-( For vi skal jo hjem igjen også....??? En god 17 mai feiring til alle sammen.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Ja. Men vindretningene ser greie ut både for Sletta og Boknafjorden. Prøv å ta Sletta på stigende flo, så har du vind og strøm samme vei (dvs mot deg i dette tilfelle. Det blir lett litt rotete sjø når støm og vind går hver sin vei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y LINDA Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Ja, hvis noen lurte så kom vi oss hjem igjen også Som skrevet tidligere turen opp gikk veldig greit, vi hadde solnedgang og blikkstille over sletta ;-) Været etter 17 mai var jo så som så!! Men vi begynte hjemreisen onsdag 20 mai, etter litt snakk med svigers så ble vi enige om at vi skulle ta en liten felles tur ( de med bobilen og vi med båten) til Rosendal :-)! Vi med båten tok først turen fra øygarden inn mot askøy for å fylle tanken som begynte og bli tom! Men når man ikke er så kjent og har lite bensin igjen (og det regner) var det lettere sagt enn gjort å finne bensin :-( Fikk vite at det skulle være bunkring under askøybrua, fant 2 bunkringsplasser med store flotte skilt "DIESEL 24t" noe som hjalp meg lite. Fikk nå snakket med en kar som trodde det var bensin på andre siden inne i marinaen der (noe det heldigvis var) :-) Så sluttet det å regne og vi hadde opphold helt frem. Vi kjørte rundt Os over Bjørnafjorden og gjennom Lokksundet (Tysnesøya) og ut i Kvinnheradsfjorden før vi la til kai i Rosendal . Vi var der vel en liten time før svigers med bobilen ( ferge fra os til våge) svingte ned på kaia 4m fra oss :-) Torsdag morgen var det sol og bra vær, vi fikk tatt oss en tur i Baroniet og kikket litt og tatt noen bilder før drittværet begynte igjen litt over kl 1500. Vi la fra kai i fem tiden da det regnet på sitt minste. Kjørte ut Husnesfjorden, hadangerfjorden forbi Lervik og en liten tur nedom Utbjoa Bjoa der vi hadde en hytte når jeg var mindre. La ikke til kai, fortsatte bare mot stord og ut bømlafjorden og over sletta (som var sån psasse) gjennom Haugesund og inn til gjestehavna i Koppervik. Dette var en ganske trøttende tur da det regnet hele tiden og dugget noe forferdelig (så alt for lite)!!! Det regnet når vi la oss og regnet når vi sto opp! Litt mer dramatikk skulle det bli da jeg merket at det begynte å komme vann på dørken ved førerstolen!? Kalesjen var jo oppe og det var dugg på allevinduer så jeg hadde ikke sett ut enda, med hadde merket at skjeiv og tung. Sjekket selvlens krana om den var stengt og merket at det kom mer vann inn enn ut. Stakk hode ut og så at badeplattformen og hekken lå under vann "Helvete" små unge og kone ombord, ut med vogna ungen og mora. Gikk frem og sjekket under madrassen i lugaren, og der var det sjøvann helt oppunder ileggsplata Da gikk det opp for meg , stengte du krana for sjøvann til klosettet igår etter du var på do, spurte jeg???!!! Nei, fikk stengt den lille spaken og ringte brannvesenet som var der på 5 min med sjøteledning og pumpe, det må ha vært nermer 1000 liter for han pumpet og pumpet ! Vel sån kan det gå tror ikke fruen glemmer den krana en gang til for å si det sån :-) Ingenting ble heldigvis ødelagt, og vi fikk en grundig vask av hele båten for å si det sån. Lensepumpa virket jo selvfølgelig ikke og noen manuell pumpe fantes det ikke !? Men alt gikk jo bra og etter en liten tur i gå gata ,ett par kopper kaffe og et rundstykke bar turen hjem over . Fikk bunkret bensin inne i marinaen og satte kurs ut karmsundet og ut Austre bokn for å ta Boknafjorden litt langt inne. Og det var nok best for vinden kom vel inn fra vest og bølgene ble større når vi nermest oss Mortavika. Kjørte østsiden av Rennesøy sør for Åmay og ut byfjorden for så runde Randaberg til Røyneberg (mange R'er her) ! :-) Og på hele turen så skulle det være rundt Randaberg som skulle være værst, måtte kjøre på bølgen i 8-10 knop før vi kom inn i Hafrsfjord og kunne gasse på igjen . Vel hjemme ( og tror kona syntes det var ekstra godt å komme hjem) fredag kveld i 7-8 tiden hadde vi lagt unna oss en 280 Nm og en skvett bensin ;-) Men kjekt var det og det blir nok litt kjekker midtsommers med litt høyere tempraturer !!! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y LINDA Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Det var jo godt alt gikk bra. Hadde tenkt å spør om dere var kommet vel hjem, men siden båten lå fint på plassen sin, så jeg jo at dere hadde det ... Kanskje ikke så ikke med min lille Porta-potti likevel, med tanke på deres lille hendelse... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
S/Y LINDA Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Ja vannkloset har sine for og imot !! :-) Det var jo porta-potti i Uttern d66 helt frem til 2008 mod.!! Men satser på at vi har lært nå og så har jeg gått til inkjøp av ny manuell lensepumpe samt en el pumpe jeg skal koble parallelt med den eksisterende... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Det var kjekkt å lese. Alltid spennende med reiseskildringer... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.