Jump to content

Stavanger - Bergen med en 22 fots daycruiser, går det greit!?

S/Y LINDA

Recommended Posts

...faktisk har jeg erfart at det ofte kan danne seg del fjordasjø f.eks i langenuen...

Det er rett, - og endå ein grunn til å halda seg unna Langenuen. Gå på vestsida av Stord og Huftarøy. Er det kraftig vestleg vind, kan ein evt. gå på austsida av Huftarøy (Nordre del av Langenuen).

Elles vil eg som SeaRaymond anbefala Boknasundet (same som hurtigbåtane til Tide).

Det kan også svara seg å gå over Sletta tidleg på morgonen. Då er det rolegare. Hald godt ut frå land.

Takker for all tips og erfaringer :-)

Planen er å reise første etappe i morgen etter arbeidstid (15-17), og da komme seg til Haugesund. Vel fremme der så vil jeg sjekke værmeldingen igjen og kansje fysisk kjøre ut mot sletta og se. Er det nesten ingen sjø og det ikke har blitt for sent så tar vi sletta også så den er unnagjort og overnatter i stord (område). Ellers så venter vi Haugesund til lørdag morgen (tidlig ofte stillere da) og fortsetter da på etappe to til Øygarden!?

Hvis det er like stille i morgen som i dag så går det helt greit å gå over Sletta på kvelden. Kan anbefale Røyksundkanalen som overnatting, koselig plass med god plass på flytebryggene. Hvis ikke så går det helt greit å ta en natt her i Haugesund også. Men med gjestehavna midt i byen så bli det vel litt mer lyd på en fredagskveld her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ville bare få si at vi fikk en flott tur og kom oss helt frem til Rong i Øygarden ( 109.5nm) :-) Sjamøretappen i dag var bare kos, men med den værste sjøen på hele turen mellom Ågotnes og Rong!!! ;-)

Ser nå på værvarselet at det er meldt regn og litt vind hele neste uke:-( For vi skal jo hjem igjen også....???

En god 17 mai feiring til alle sammen.... ;-)

Ja. Men vindretningene ser greie ut både for Sletta og Boknafjorden. Prøv å ta Sletta på stigende flo, så har du vind og strøm samme vei (dvs mot deg i dette tilfelle. Det blir lett litt rotete sjø når støm og vind går hver sin vei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Ja, hvis noen lurte så kom vi oss hjem igjen også :flag:

Som skrevet tidligere turen opp gikk veldig greit, vi hadde solnedgang og blikkstille over sletta ;-) Været etter 17 mai var jo så som så!! Men vi begynte hjemreisen onsdag 20 mai, etter litt snakk med svigers så ble vi enige om at vi skulle ta en liten felles tur ( de med bobilen og vi med båten) til Rosendal :-)! Vi med båten tok først turen fra øygarden inn mot askøy for å fylle tanken som begynte og bli tom! Men når man ikke er så kjent og har lite bensin igjen (og det regner) var det lettere sagt enn gjort å finne bensin :-( Fikk vite at det skulle være bunkring under askøybrua, fant 2 bunkringsplasser med store flotte skilt "DIESEL 24t" noe som hjalp meg lite. Fikk nå snakket med en kar som trodde det var bensin på andre siden inne i marinaen der (noe det heldigvis var) :-) Så sluttet det å regne og vi hadde opphold helt frem. Vi kjørte rundt Os over Bjørnafjorden og gjennom Lokksundet (Tysnesøya) og ut i Kvinnheradsfjorden før vi la til kai i Rosendal . Vi var der vel en liten time før svigers med bobilen ( ferge fra os til våge) svingte ned på kaia 4m fra oss :-) Torsdag morgen var det sol og bra vær, vi fikk tatt oss en tur i Baroniet og kikket litt og tatt noen bilder før drittværet begynte igjen litt over kl 1500. Vi la fra kai i fem tiden da det regnet på sitt minste. Kjørte ut Husnesfjorden, hadangerfjorden forbi Lervik og en liten tur nedom Utbjoa Bjoa der vi hadde en hytte når jeg var mindre. La ikke til kai, fortsatte bare mot stord og ut bømlafjorden og over sletta (som var sån psasse) gjennom Haugesund og inn til gjestehavna i Koppervik. Dette var en ganske trøttende tur da det regnet hele tiden og dugget noe forferdelig (så alt for lite)!!! Det regnet når vi la oss og regnet når vi sto opp! Litt mer dramatikk skulle det bli da jeg merket at det begynte å komme vann på dørken ved førerstolen!? Kalesjen var jo oppe og det var dugg på allevinduer så jeg hadde ikke sett ut enda, med hadde merket at skjeiv og tung. Sjekket selvlens krana om den var stengt og merket at det kom mer vann inn enn ut. Stakk hode ut og så at badeplattformen og hekken lå under vann "Helvete" små unge og kone ombord, ut med vogna ungen og mora. Gikk frem og sjekket under madrassen i lugaren, og der var det sjøvann helt oppunder ileggsplata :diving: Da gikk det opp for meg , stengte du krana for sjøvann til klosettet igår etter du var på do, spurte jeg???!!! Nei, fikk stengt den lille spaken og ringte brannvesenet som var der på 5 min med sjøteledning og pumpe, det må ha vært nermer 1000 liter for han pumpet og pumpet ! Vel sån kan det gå tror ikke fruen glemmer den krana en gang til for å si det sån :-) Ingenting ble heldigvis ødelagt, og vi fikk en grundig vask av hele båten for å si det sån. Lensepumpa virket jo selvfølgelig ikke og noen manuell pumpe fantes det ikke !? Men alt gikk jo bra og etter en liten tur i gå gata ,ett par kopper kaffe og et rundstykke bar turen hjem over . Fikk bunkret bensin inne i marinaen og satte kurs ut karmsundet og ut Austre bokn for å ta Boknafjorden litt langt inne. Og det var nok best for vinden kom vel inn fra vest og bølgene ble større når vi nermest oss Mortavika. Kjørte østsiden av Rennesøy sør for Åmay og ut byfjorden for så runde Randaberg til Røyneberg (mange R'er her) ! :-) Og på hele turen så skulle det være rundt Randaberg som skulle være værst, måtte kjøre på bølgen i 8-10 knop før vi kom inn i Hafrsfjord og kunne gasse på igjen :sailing: . Vel hjemme ( og tror kona syntes det var ekstra godt å komme hjem) fredag kveld i 7-8 tiden hadde vi lagt unna oss en 280 Nm og en skvett bensin ;-)

Men kjekt var det og det blir nok litt kjekker midtsommers med litt høyere tempraturer !!! :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...