Jump to content

Seilbåt: Bruk av spribom

Guest Sparky

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Stemmer ganske bra det de har skrevet over med det vi har praktisert i flere år:

Sett spribommen i masta - fest genoaskjøtet i spribommen. Det er ikke sikkert det trengs opphal og nedhal på bommen - men det finner du raskt ut. Et tips i tillegg: Om du skjøter genoaskjøtet som et spinakerskjøte - dvs. at du i stedet for å trekke skjøtet gjennom skjøtevogna på dekk trekker skjøtet helt akter på båten - og så frem til vinsjen - da får du enda bedre effekt av å spri genoaen.

Ha'kke spinnaker men 150% genua og spribom. I Bunnefjorden er det alltid enten platt lens eller skarp kryss.

Dette med å føre skjøtene helt aktern er sikkert også en fordel, men jeg tror jeg vil gå så langt at det - ihvertfall på min båt - nesten erstatter spribommen. Men bare nesten.

Du kan jo prøve. Vi fikk 1/2 knop ekstra på å gjøre dette.

Tja - vanskelig å si for det avhenger antakelig fra båt til båt. I hvertfall så lenge det blåser mindre enn 8msek har vi gode erfaringer med det. Poenget mitt er at det er et tips det kan være en ide å teste ut og se hvordan det fungerer. Hvilke vindforhold mener du at dette ikke er en fordel?

Det vi snakker om her er om skjøtepunktet skal være helt akter som for en spinnaker, eller om en posisjon lenger fremme kan være riktigere.

La oss se på ytterpunktene.

1) Skjøtepunktet lengst mulig akter (a la skjøting av brasen for spinnaker). Det man da har gjort er å strekke underliket av fokka maksimalt og akterliket tilsvarende minimalt. Når har dette best effekt? Jo, ved tilnærmet platt lens og moderat til svak vind.

2) Vinden kommer mer fra siden. Vi flytter skjøtepunktet lenger frem for å kontrollere akterliket bedre. I svak vind slippes spinnakerbom/spristake lenger frem, slik at seilet krummer mere - dette for å ta ut mere av kraften i den svake vinden.

Blåser det mere, trekkes spribommen mere akter slik at seilet flates mere.

Her er det mye og hente, øvelse gjør mester! :cryin:

Nå er egntlig spinnakerbom og spristake to forskjellige ting. Spinnakerbommen er det mål på,  mens spristaken kan være så lang eller kort du vil ha den.

Er den litt lenger enn SPL, kan du spri til lo, og seile slakk slør med seilet spridd.

Jeg bruker spinnakerskjøter gjennom blokk akter på rekkelista gjennom bomnokken.

Nedhal er ikke nødvendig, men opphal er kjekt å ha.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...