Elmer Startet 11.Mai.2009 Del på Facebook Startet 11.Mai.2009 Hei. I dag var den store dagen. Båten er på vannet, og sesongen kan endelig starte!! Alt virket som det skulle med ett unntak: Før kranbilen kom, fyllte jeg opp en del vann. Da båten var sjøsatt slo jeg på vannet. Tenkte ikke mer på dette på en stund og skulle etterhvert sette på pentrykrana for å få luft ut av systemet. Da hørte jeg at trykkvannspumpa gikk, og det kom ikke noe vann ut av krana. Slo av bryteren til vannet og ventet til jeg la til i brygga. Fyllte tanken helt full og slo på vannet igjen. Det samme skjedde. trykkvannspumpa gikk hele tiden og det kom ikke noe vann fra krana. Jeg har akkumulatortank, så normalt går trykkvannspumpa bare til akk.tanken er fylt opp for så å stoppe. Hva kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 At du har glemt å sette inn igjen en tappeplugg ett eller annet sted? Tappeplugg varmtvannsbereder? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 I fjor kjørte jeg tom vanntanken, og desverre, tørrkjørte pumpa en liten stund når tanken gikk tom. I år sjøsatte jeg båten, og oppdaget at... pumpen ikke hadde tålt dette. Monterte ny pumpe like etterpå. Den gikk mye stillere enn den gamle. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hasla 26 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hei prøv og få sugd vannet fra tanken og opp til pumpen eller kranen med kjeften når kranen er oppe.Sikkert bare mye luft.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Hva slags type trykkvannspumpe har du Elmer? Noen pumper kan kjøres uten vann uten å havarere, mens andre ikke tåler tørrvannskjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Har du sjekket alle slangeklemmer ? Er avluftingen blokkert ? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 (redigert) Hadde samme problemet selv i vår, men måtte nok ta feilen på egen kappe. Jeg hadde nemlig glemt å skru til slangene på varmtvannsberederen, så alt vannet rant ut i kjølen.... Redigert 11.Mai.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Elmer Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Takk for mange gode forslag. Jeg mener det er en Jabsco-pumpe jeg har. En kar jeg spurte mente jeg burde prøve å skru av slangene fra krana og helle vann ned til pumpa slik at den får noe å jobbe med. Kan det være noe å prøve? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Ja Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
bert Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hei, hadde sammme problem med min flojet , så heelt grei ut.Men det var trykkbryter som var defekt .,gikk og gikk den også.. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 første våren med min båt, var jeg sikker på at det var noe rasende gale med pumpen min også.. hadde ikke peiling på at det tok ca ett kvarter å fylle systemet og varmtvannstanken før det kommer ut av kranene.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Njord Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hva slags type trykkvannspumpe har du Elmer?Noen pumper kan kjøres uten vann uten å havarere, mens andre ikke tåler tørrvannskjøring. He he. Unnskyld, men jeg klarer bare ikke dy meg. Tørrvann? Er det is det Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Elmer Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Min santen nå virker alt som det skal! Det viste seg rett og slett å være uvanelig stor mengder luft som skulle ut av systemet. Takk for gode forslag underveis. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Flott, dette kan tyde på at du har en diafragma pumpe, trolig dobbeltvirkende fra Jabsco/ITT. Motoren er god, med permanent magnet, termisk beskyttet og såkalt "intermittent duty". Andre pumpetyper kan benytte impeller - her er "tørrkjøring" et større problem. Trykkvansspumper ombord i fritidsbåter er et kapittel for seg selv. Når man kjøper ny båt aksepterer man den som er ombord. Ved skifte søker man kunnskap om hvilken trykkvannspunmpe som er best ut fra egne behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.