Jump to content

Trykkvannspumpe virker ikke.

Elmer

Recommended Posts

Hei.

I dag var den store dagen. Båten er på vannet, og sesongen kan endelig starte!! :smiley::cheers: Alt virket som det skulle med ett unntak:

Før kranbilen kom, fyllte jeg opp en del vann. Da båten var sjøsatt slo jeg på vannet. Tenkte ikke mer på dette på en stund og skulle etterhvert sette på pentrykrana for å få luft ut av systemet. Da hørte jeg at trykkvannspumpa gikk, og det kom ikke noe vann ut av krana. Slo av bryteren til vannet og ventet til jeg la til i brygga. Fyllte tanken helt full og slo på vannet igjen. Det samme skjedde. trykkvannspumpa gikk hele tiden og det kom ikke noe vann fra krana.

Jeg har akkumulatortank, så normalt går trykkvannspumpa bare til akk.tanken er fylt opp for så å stoppe.

Hva kan være galt? :confused:

I fjor kjørte jeg tom vanntanken, og desverre, tørrkjørte pumpa en liten stund når tanken gikk tom.

I år sjøsatte jeg båten, og oppdaget at... pumpen ikke hadde tålt dette.

Monterte ny pumpe like etterpå.

Den gikk mye stillere enn den gamle.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Flott, dette kan tyde på at du har en diafragma pumpe, trolig dobbeltvirkende fra Jabsco/ITT. Motoren er god, med permanent magnet, termisk beskyttet og såkalt "intermittent duty".

Andre pumpetyper kan benytte impeller - her er "tørrkjøring" et større problem.

Trykkvansspumper ombord i fritidsbåter er et kapittel for seg selv.

Når man kjøper ny båt aksepterer man den som er ombord.

Ved skifte søker man kunnskap om hvilken trykkvannspunmpe som er best ut fra egne behov.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...