bjornas Startet 11.Mai.2009 Del på Facebook Startet 11.Mai.2009 Hei, ønsker å komme i kontakt med andre som har en slik. Jeg kjøpte en på forsvarsauksjon i høst, men har ikke rukket å prøve den ennå. Noen her på forumet som har tilsvarende? Hadde vært artig å utveksle erfaringer! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Ingen som har eller har erfaring med militære Zodiac'er? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 (redigert) Hvis det er den jeg tror det er (med oppblåsbar kjøl), så har jeg litt erfaring. Kjørte den med 50hk mener jeg det var i forsn en liten runde for å "bli kjent med den". Det vil si litt herjekjøring. Båtene tåler absolutt bruk, men sjøegenskaper er naturligvis ikke noe særlig. Har også vært et par eksempler på at de har "flakset" rundt ved litt for røff igangsetting med motvind. Selv om dette nok neppe er et "problem" :-) Artige båter, det skal være sagt, og morsomme å kjøre. Tror vi snakket om 30 knop, og ble brukt av ingeniørdykkerne i hæren. Redigert 16.Mai.2009 av rikardo (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Jepp, har den med oppblåsbar kjøl. Har dessuten kjøpt en ex-militær 55 HK OMC Johnson, så da har jeg i realiteten Force'ns utstyr. Har im ikke rukket å ha den på vannet ennå; motoren ble kjøpt for litt over en uke siden. Men bekymret meg litt over det du sier om sjøegenskaper. Jeg forstår jo at det ikke er en RIB, men hvor mye sjø tåler den egentlig da? Det skal jo være rikelig med HK på den...? (Jeg forstår selvf at det ikke er bare det det kommer an på altså...) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Så lenge du har nok vekt i baugen, og ikke behøver å gå i plan til en hver tid hadde jeg kjørt i ganske mye rart uten å følt meg utrykk :-) Tror kanskje jeg vil anbefale å finne en løsning for styring ganske raskt. Å kjøre med styrekult blir fort slitsomt, og er vel strengt tatt ikke anbefalt for så store motorer (vi kjørte med styrekulten, og den var tung å håndtere). Implisitt følger vel egentlig også en form for sittepute. Å sitte på pontongen fungerer, men også det er ikke spesielt attraktivt om sjøen pisker seg opp. Har gode erfaringer med gamle "scooter-puter". Dvs. skai med endel skum, da tåler du at det slår endel samtidig som du ikke føler deg veldig utsatt. Hva tenker du å bruke båten til? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 I første rekke til å komme meg ut på sjøen med kone (innlandsdame med 0 erfaring fra saltvann) og barn etter 25 år på land. Så jeg har tenkt å ta det veeeeeldig piano til jeg får noenlunde erfaring. Høyest mulig fart er ikke poeng for meg, men jeg forbinder tilstrekkelig motorkraft med sikkerhet - får i hvert fall mulighet til å returnere raskt til land. Så, etterhvert, til dykking på steder som krever båt. Bor i Oslo, så det er vel primært Oslofjorden som er fartsområdet. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 (redigert) Da sløyfer du styremekanismer, fikser noen gode puter og har en genial piknikbåt som raskt kommer til å bevise sin trygghet:) Til dykking er den genial, får mye tung last opp i plan. Lykke til:) Edit: Nok et tips, kanskje elementært, men ikke undervurder mengden luft som skal i kammersene! Spesielt i bunnen. Redigert 17.Mai.2009 av rikardo (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Rikardo, takk for tips - det siste har jeg fått av flere. Bruker du manometer, eller satser du på at overtrykksventilen holder orden på dette? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 17.Mai.2009 Del på Facebook Svart 17.Mai.2009 Alltid tatt det på gefühlen. Du merker hvis det er for lite, overtrykksventilen tar nok kontroll men innen den tid har jeg satt sjøseil. Begrenset hvor mye man gidder å trå på pumpa:-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Serxex Svart 18.Mai.2009 Del på Facebook Svart 18.Mai.2009 Hei Jepp, kan vel si jeg har rimlig bra erfaring med fc 530 (5 år i tjenesten...)og kan vel si jeg har prøvd den under ALLE forhold, fra Fredrikstad i sør til Tromsø i nord, sommer som vinter, blikkstille og i full storm. Vi kjørte faktisk fra Stjørdalen til Brønnøysund (skulle til Harstad...) i sånne båter, en ganske omtalt tur i media vinter 99`. Men det skal sies at det ikke var båtene det var noe galt med, men litt andre omstendigheter som gjorde at FO beordret oss til å ta Hurtigruta fra Brønnøysund... Båtene tåler utrolig godt sjø, men du må regne med å bli våt hvis du er glad i gassen. Båtene er nesten umulige å tippe, 90 graders svinger i 25 k er ikke noe problem(grunnet sidekjøl pølsene under..), men ha det ene beinet under fotstroppen(stroppene som er festet til dørken), hvis ikke blir du kastet ut ( vi hadde noen som badet ufrivillig..hehe) Båten veier ca 180 kg med alt utstyr, husk å skylle den i ferskvann føre du evt ruller den sammen... Vi brukte omc 55 hk, noe som passer båten godt. Da planer den med 6 pers og utstyr. Eneste som kan være negativt er at den "reiser" seg MYE når den skal opp i plan, men det gjør jo de flest. Husk å fyll GODT med luft i alle kammre og i kjølpølsa, da slipper du å kjøre "sjøpølse" hehe FC 530 er vel en av de mest solide gummibåter som er å oppdrive, og brukes av spesialstyrker i mange land(navy seals, sas, osv) så er sikker på at du kommer til å få mye glede med den. PS:den kan "suge" seg litt fast på flatt vann, og trives best når det er litt krusninger... Mvh Serxex Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Medieomtalt tur i 1999? Er dette deg http://www.nrk.no/magasin/sommer/1.708606? Stemmer ikke helt med årstallet? Jeg har ikke fått båten på vannet ennå. Testet motoren OK på fredag, men må fikse en mindre bensinlekkasje og dessuten utbedre stoppanordningen. Begynner å bli utålmodig... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
zodiacFC530 Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Hei! Kjøpte meg og en slik båt for 4 måneder siden, men denne hadde styrekonsole, noe den tidligere eiren hadde laget! Jg har brukt den i mye forskjellig sjø og den mestrer dette veldig bra! er umulig og tippe rundt pga speedtubes som ligger under potongene, de gir en fantastisk stabilitet i knappe svinger med mye fart. Eneste er hvis det er mye sjø (tungsjø) og mye vind så må du passe på og ikke ha full pinne. Kan i værste fall komme en rosse idet du hopper, og ta tak og snurre deg rundt. menm dette skal endel fart til :) er også viktig at du har rett lufttrykk i alle kammrene, 0.24 bar. hvis ikke slites det mye på konene i enden av pontogene. Og siden det er en gummibåt vill den miste litt trykk etterhvært. dekk den til når du ikke bruker den mtp, sollyse UV stråling og slikt. Er båten din av hepalon neopren. eller HD pvc duk? Legg ut et bilde av doningen! ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 ser det nevnes sidepølser , er dette en "heavy duty" utgave av Zodiac Futura? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 15.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2011 Heisan og takk for svar. Har rent mye luft ut av pontongene siden den gangen. Konemor ble mer lysten på båtliv. Vips, så solgte vi denne i fjor (til guttungens misnøye), og Maxi 77 ble innkjøpt. Nå har jeg fått et alvorlig anfall av 3-fotssjuke.... Men vi hadde det mye gøy med Zodiac'en... savner fart og spenning... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.