Jump to content

Kystpatruljen på TVNorge


bjorngb

Recommended Posts

For å være helt ærlig synes jeg også det virket lit sånn amatør messig, og masse skriking på han ene fartøysjefen der.. Har erfaring fra Marinen og der ville det nokk foregått lit annerledes. Men all ære til disse gutta som faktsisk redder mange liv langs norske kysten, ikke bare i indre Oslo fjord... og heller ikke bare de som har gått tom for diesel eller de som navigerer etter NAF bok...

 

Litt amatør og hoppe i vannet uten kniv assa, desuten burde vel dykkeren vært litt mer beredt når de drar på slike oppdrag. tenk så mye bedere det hadde vært hvis all utstyr var på plass og jenta i vannet kunne fått Octypussien.

 

Hilsen MOrten

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Det er vel to båter som er i programmet? RS Sundt Flyer ligger på Skjærhalden og har fast bemannet profesjonelt mannskap. RS Sundt ligger i Moss og er bemannet av frivillige. Utstyrsnivået og kompetansenivået er ulikt på disse båtene.

 

Overflateredning er så vidt jeg vet ikke standard prosedyre. Sist jeg snakket med folk på en RS med dykker så var det først og fremst å plukke opp folk med utstyr som gjald. MEN er folk i nød strekkes nok strikken så langt man kan.

Link to post
Overflateredning er så vidt jeg vet ikke standard prosedyre.

 

Det overasker meg. Jeg forbinder liksom folk svømmende i frådende hav, med havari og forlis.

 

Og er det slik at de ikke er trenet på overflateredning, så utsetter de det mannskapet, som hopper overbord frivillig for å redde andre - for stor fare.

 

Det er ikke bare-bare å svømme bort til en som har panikk.

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har jeg sett dette programmet tre ganger.

 

Her viser det til det fulle at båtførerprøve ikke hjelper i det hele tatt.

 

Seilbåt i trøbbel??. Motoren fungerer ikke, høy temperatur. Har impeller ombord, trenger hjelp med en gang!!!. Det er stille vann, seil er tilgjenglig og han har en impeller?. PS: jeg har seilet nesten uten vind flere ganger. Går fint an å holde båten på kurs med nesten vindstille.

 

Så er det til disse ungdommene som havarerte med skjærgårdsjeepen. Ja dette var dramatisk, og de hadde virkelig behov for hjelp med en gang. Men hvorfor skal de være med i to programmer????. Ble irritert når de var med i nesten halve program to også.

 

Når de nå lagde det innslaget med den båten som lå for drift, en scand 29 der folkene hadde hoppet overbord fra. Så kom de snøflete ungdommene tilbake dagen etter å fikk båten tilbake. Da blir jeg forbanna. Dette er som å si: Se hvor uansvarlige og idiotiske båtfolket er i oslofjorden.

 

Har selv vært maskinist på redningskøyte i finnmark. Var litt annerledes det. Her er det bare uthenging av båtfolk i oslofjorden der de bare viser folk i båt... Der de mener at dette er representativt for båtfolk i oslofjorden.

 

Folk fra andre deler av landet sitter vel å ler av båtfolk i oslofjorden.

Link to post
Så er det til disse ungdommene som havarerte med skjærgårdsjeepen. Ja dette var dramatisk, og de hadde virkelig behov for hjelp med en gang. Men hvorfor skal de være med i to programmer????. Ble irritert når de var med i nesten halve program to også.

 

Jeg syns også det ble litt mye sosialporno av den episoden. Likevel, jeg har ikke noe problem med oppfølgingen av møtet mellom mannskapet og de som ble reddet. Livet er sterke saker av og til.

Link to post

Ja er enig at livet er sterke saker.

 

Syntes bare å bruke halve program nummer to med de ble litt for mye.

 

Jeg kommer sikkert til å få hjelp fra kystpatruljen en gang. Derfor er jeg også medlem. Men jeg syntes det blir litt latterlig når de viser seilende med motorstopp i "nød". På stille vann. Han hadde i tillegg impeller..

 

Bilde blir litt feil.

 

Etter det jeg har erfart etter å ha jobbet i redningsselskapet er dette oppdrag som blir nedprioritert.

 

PS: det værste jeg så var de ungdommene med den scand 29 HT båten.

Link to post

Ja, må si jeg er litt overrasket over hva ressursene brukes til eller hvordan de brukes. Dette er jo NAF/viking på sjøen. Hadde aldri sett for meg at aktiviteten lå på det nivået at en løper rundt med starthjelper og drivstoff og er opptatt av fornøyde kunder. Er dette et Østlandsfenomen eller er det slik over hele landet? I så fall falt listen for å kontakte dem betraktelig. Sikkert bare meg som har missforstått hva redningsselskapet og kystpatruljen driver med...

Link to post

Så lenge det inngår i pakka man betaler hva er så problemet? samme som vi gjør når ikke bilen starter, mistet nøkkel eller punkterer... ringer Viking (eller dem man betaler medlemsskap til) og ber de komme og ordne opp da til en egenandel...

 

NSSR gjør jo ikke dette gratis eller prioriterer dette fremfor viktige saker....

 

Østlandsfenomen det her? Aner ikke, men sett i forhold til antall båter på Østlandet en vest / nord så kanskje det ikke er så hakka gærli? Ikke vet jeg...

Link to post

Må bare si det,hadden jeg og mange av mine båtvenner vært så hjelpesløse som mange i programmet,trøste bære.

Blir jo litt morsomt å se om rss har noen opptak fra nord norge,litt røffere forhold her vil jeg tro.

Båtfolk nordpå er litt bedre skodd og har litt mer peil på båt og hav.Tenker det starter en liten tråd her.

Link to post
Guest Avmønstret#
Så lenge det inngår i pakka man betaler hva er så problemet?

 

Gjør det ikke tjenesten dyrere for alle, også for de som har med reservekanne og for de som kan heise seil og er villige til å feks prøve å bytte impeller selv?

 

Er det ikke å misbruke en tjeneste når betalingsmodellen er som den er, dvs medlemskap hvor utgiftene "klines" likt utover på alle medlemmer?

 

Kan jo risikerer å ende opp med at en mindre andel av medlemmene (mis)bruker uforholdsmessig mye av ressursene til selskapene på ting som kanskje ligger mer under "service" enn "hjelp".

 

Sannheten er jo da at det er "en del av pakka alle de andre betaler for". Om det er gjengs holdning vil jo misbruket før eller siden føre til at hele modellen kollapser. Men da vil det kanskje være naturlig å sette ett geografisk skille slik at man kan ha medlemsbasert ordning nord for ett eller annet punkt, og oppdragbasert betaling sør for...?

 

Gutta som driver med statistikk vil sikkert fint kunne sette en grense.

Link to post
Guest Avmønstret#
Da kunne det vært interressant å fått en statistikk på hvor i landet brorparten av den betalende medlemsmassen hører hjemme også

 

Samt hvor "forbruket" er størst.

 

Men er det ikke i bunn og grunn slik at selve poenget med ordninger som dette er å bruke de minst mulig? Selv med grunnskolematte så skjønner jeg at det koster mer enn 10 års medlemskap å få kjørt ut en reservekanne.

 

Om det er mange som lever i villfarelsen at man må/kan bruke "tjenestene" mest mulig fordi man har "betalt" for de så ryker jo regnestykket relativt fort.

 

Man har jo ikke betalt for hva det koster, dette fungerer jo som en fellesordning, på samme måte som en forsikring, og dess flere som bruker en forsikring dess dyrere blir den. På ett eller annet tidspunkt vil forsikringen bli så dyr at de fleste må droppe den og betale for det tjenesten faktisk koster.

Link to post

Det er jeg jo helt enig i også at det skal være underholdning,men det som jeg reagerer på er jo som det er blitt sagt her,fri for bensin eller diesel pytt pytt RSS kommer,hvis mange nokk har den her holdningen,da blir ikke regnestykket til Rss å gå i pluss.

Det som irriterer meg noe så inn i H er sånn sløsing av tida til Rss,det må da kalles nr 1 trygghet på havet at vi har Rss,som kan assistere oss når det virkelig gjelder,ikke ligge halvfull rundt hvaler å tøffe eller speede og ha null peiling hva du driver med.det kan være hvor som helst i landet,som F.eks gutta som hoppet over bord helt latterlig at ikke det fikk konsekvenser,husk bare på at vi som medlemmer er med og betaler for sånn tull.Vil bare takke RSS for en hederlig innsats på havet, også håper jeg at båtfolket lærer seg å være litt selvhjelpen,samtidig tenke seg litt om før dem drar på havet.

Ønsker alle en god båtsommer med det her.

Link to post

Nå er jeg rimelig selvhjulpen .Jeg kan skifte dekk på bil, samtidig som jeg bestandig kjører med reservekanne i bilen. Det betyr ikke at jeg ikke ringer NAF .

Når man ser hvordan NSSR total er annonsert, er det ikke rart at folk ringer når de har problemer. Prioriteringer er en sak NSSR tar selv.

Mange blir helt sikkert medlem også slik at man kan få hjelp ikke bare når man holder på å gå ned med mann og mus. Syntes dette er bra jeg,. Tror det skaffer NSSR flere båtpenger i kassa.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Jeg vil tro at om man kommer til en prioritering så er det nødoppdrag som gis absolutt høyeste prioritet. Utfordringen er antakelig om man feks har et slep og så mottar en panpan eller mayday - da må man først få slept til en havn før man går på nødoppdraget.

 

På Skjærhalden har det kommet ny skøyte. Dette er nr 2 i "Flyer" serien som ble utviklet med stor støtte fra nå avdøde skipsreder Sundt. Sundt Flyer som er med i TV serien er nå stasjonert i Arendal.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...