Jump to content

Kystpatruljen på TVNorge

bjorngb

Recommended Posts

Takker for påminnelsen Nives, sitter på et heller kjedelig hotellrom i Vik i Sogn.

Så foresten en Princess (tror det var 45) av nyere dato fortøyd nede ved Sognefjorden, med navnet NEMO. Lurer på om jeg ikke har sett det nicket her på BP også.

Redigert: Når jeg søker i medlemer ser jeg flere Nemo`r. Den eneste som har opgitt båt har vist en Halco 29.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det stemmer det JohhnyBoy, det var nok en 65 foter. Navnet var som du sier M/Y NEMO.

Og dette fordømte hotellet har pokker ikke TV Norge :nonod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har GET-boks hjemme som står på serieopptak så jeg skal nok få den med meg. Problemet er bare at et hotellrom er lite givende. Godt man har BP :-)

Ellers snakkes vi vel plutselig, enten i sommer på vannet hvis så skulle skje, eller til høsten når det skal seiles SOL for harde livet igjen Østkyst Hustler :cheers:

Jeg har nettopp spilt av programmet fra GET-boksen min, og det var en rar følelse å følge arbeidet til disse gutta i og med at jeg selv var blitt slept over Oslofjorden tidligere idag med motorstopp. De gjør en fantastisk jobb både når det gjelder virkelig nød og enkle servicejobber.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har skjært løst tau i propellen på ei tresnekke jeg hadde en gang, :headbang: Hadde med oss noen landkrabber på tur og satte de til og ta fortøyninga forut når vi skulle gå. Selv tok jeg dreggen og fyra opp FM`n, Bakka ut og snudde båten, Tøffa utover, men kom ikke mer en ca 100m, før motoren begynte og dabbe av, og til slutt stopper den :confused: Slår den i fri og starter opp igjen lett som bare det, setter inn gearet igjen og den stopper igjen :confused: Plutselig oppdager jeg en tautamp hengende bak båten og dette var jaggu tauet landkrabba hadde løsnet i land, Han hadde bare lagt det fra seg på dekk :headbang: Er det mulig tenker jeg, og finner fram mora kniven og hopper i vannet, Tauet hadde snurret seg rundt til en stor klomp og viklet seg inn i roret, Trivelig jobb :nonod: Brukte vel en halv time på denne jobben, og tar altid tauene selv etter dette :flag:

Norske båter er best!

Har du prøvd selv?

Jeg har gjort det selv en gang i ferien for en del år siden. Ikke noen fornøyelse, selv om badevannet holdt en 18-19 grader. Men pokker heller, må man, så må man. Gadd ikke å ringe etter hjelp før jeg hadde sjekket ståa selv. Kjørte over noe tau med en 2 meter lektebit i enden. Det smalt noe helt for j¤¤lig, og jeg skvatt skikkelig høyt. Lekta hadde kommet ut bak ferdig kappet i 30 cm lengder, og lå og duppet i vannet. Så fikk jeg øye på tauet som stakk ut fra bunnen helt akter. Fikk litt hjelp med å bli slept i le bak en holme, og kastet ankeret der.

Må innrømme at jeg pustet tungt når jeg dykket under båten. Det var ikke lett å jobbe under vann med litt høy puls etter smellen. Tror jeg pustet som en hval eller noe sånt. Men det gikk da på et vis. Fikk av tauet, og sjekket bunnen for skader. Heldigvis ikke tegn til noe galt, så vi startet opp og tuslet videre.

Dette har jeg gjort mange ganger. Forstår at ingen hopper uti midt i november, men som på programmet så var båten ved land, det var ingen bølger og så var han iført kun badebukse. Dette hadde han greit selv. Det har vel enten noe med fysikken eller svømmeferdighetene å gjøre tenker jeg. Eller rett og slett latskap.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Synest forøvrig at dagens program var godt. Det ga et tilitsvekkende inntrykk av redningskøytenes gjøren og laden i dette området.

Ved tau i propell, kan eg annbefale hekkagregat. Greit å slippe å dykke. ( har prøvd med begge deler)p6010043.jpg

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Det er mange forutsetninger som gjør en slik jobb enklere eller vanskeligere. Faktorer som vær, vanntemp, fysisk form, drev eller aksel, påhenger, og sikkert mange flere.

Jeg har drevet med dykking i mange år, sommer og vinter. En vanntemperatur godt under 14 grader vil etter noen minutter ta innsatsviljen fra noen og enhver uten dykkeutstyr. Det å bevege seg under en båt, f.eks. å ta løs tau fra en båt med aksler er ikke noen god opplevelse i seg selv. Vanskelig å få "fotfeste" for jobben er det også. Med pusteutstyr er det enklere, men uten pusteutstyr og maske er dette umulig for de fleste. Det er så utmattende etter noen minutter at det er direkte farlig også.

Jeg har selv maske snorkel og føtter ombord, anbefales alle, men ta ingen sjanser med egen helse og liv. Det er ikke verdt det.

Ligger du for anker en fin sommerdag med tau i propellen og det er stille og varmt og du har hele dagen på deg så er det OK å pusle med dette selv.

Dette er min mening, men kom gjerne med andre synspunkter.

Ellers all honør til NSSR og alle de frivillige mannskaper som gjør vår hverdag på sjøen tryggere.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Tror vi får ta en kronerulling og kjøpe kniver til Redningsskøyta. Vi hadde også hjelp av sundt flyer når vi fikk tau i propell`n

og da hadde de en dårlig biffkniv å skjære med :eek: (Ps! dette var i mai i år!)

I dag igjen kom det fram at de hadde en dårlig kniv å skjære løs tau med :nonod:

Hehe, blei ganske så paff når jeg hørte dette i går :crazy::eek: . De har en båt til gud-veit-hvor-mange-millioner og så har de ikke redskap egnet til å skjære løs tau fra en propell :nonod:

De gjør forøvrig en flott jobb og jeg er også medlem selv.

Jeg trodde helt ærlig at alle som iførte seg en dykkerdrakt hadde med seg kniv av sikkerhetsmessige årsaker. Etter hva jeg har forstått skal det også være en kniv som egner seg til å kutte tau....

Kanskje dykkeren ikke ville herpetsere den fine dykkerkniven sin ved å skjære mot metall?

Vil jeg også tro, den kniven som har fast plass på dykkerutstyret mitt er sikkerhetsutstyr og brukes kun i nødsfall. Den kniven skal være skarp den dagen jeg trenger den, trenger jeg kniv til kutting av tau, stikking av fisk, skraping av rur etc tar jeg eventuelt med meg en egen kniv for. Dere bruker nok ikke nødblussene til å tenne bål eller redningsbøya som badeleke dere heller...

Men hva er problemet med "biffkniver" :confused:

De er så billige at du kan ha med 10 stykker i båten => alltid en skarp kniv.

De er riktig gode å kappe tau med, faktisk bedre enn mange "dykkekniver".

De er billige.

De er rustfrie

Har dessverre ikke fått med meg så mange av disse programmene men de jeg har sett har vært grei. Ser for meg ut til å være en fin og opplevelsesrik jobb det der og nå har jeg faktisk begynt å tenke på å bytte beite. Hvis jeg hadde tiltredd som maskinsjef på en av RSSR sine båter så hadde jeg jo fått gleden av å hjelpe mennesker som lider av samme fritidsbåtinteresse som meg selv. Stort bedre kan det vel ikke bli... hmmmmmmmmm....*tenke så det knaker*

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...