Jump to content

Dieselpumpe - overføring i åpen sjø

Otto R

Recommended Posts

Bruker denne fra Biltema:

Nedsenkbar pantrypumpe, 12 V

Av ABS-plast. For nedsenking i tank. Kapasitet: 7,5 l/min. Maks. trykkhøyde: 5 m. Mål: 40 x 100 mm (Øxh). Motor: 12 V, 2 A. 1 m tilkoplingskabel. Slangetilkopling: 7/16" (slange med innv. Ø 11 mm). Vekt: 110 g.

Art. nr. 25-980 - 89,90 kr

Kobles til sigarettenner.

Så tynn at den går nedi de fleste kanner, og med slangeuttak på toppen.

Bruker den på alt drivstoff, unntatt :drink:

Mvh

Kaldfisk

Ikke bensin vel? :eek: En skikkelig bombe... :cryin:

Det var en som gjorde det i Hillevåg i Stavanger for noen år siden. De hadde fylt diesel på bensintanken eller motsatt og prøvde å tømme den med en vanlig nedsenkbar pumpe. Det ble litt av et inferno, bensinen antente og båten var overtent på få sekunder. :nonod:

Om jeg ikke husker feil var det to i båten som begge hoppet på sjøen uten større skader.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du kan jo bruke en pumpe for jerrykanne hvor en pumper trykk i jerrykanna og så blir drivstoffet trykket ut. Det oppstår så en hevertvirkning når drivstoffet begynner å renne, slik at en ikke trenger pumpe mer en noen ganger i starten.

Jeg har gode erfaring med denne, men medfølgende slange er noe kort. Ingen søl med drivstoff. Setter man på lengere slange, så kan i praksis kanna stå hvor den vil. Står kanna under påfyllingen oppstår det ingen hevertvirkning og en må dermed pumpe desto mer.

Redigert av EIN (see edit history)
  • 1 år senere...

Dieselpumpe - overføring i åpen sjø

..............

Er det noen med gode erfaringer med en håndpumpe ? :sailing:

Fikk testet Biltemas hevertpumpe i dag ( varenr: 20-366 ).

Sugerøret er jo beregnet på fat og er 83 cm langt, så det blir for langt til bruk i en 20L kanne, så jeg kuttet av ca 25 cm. Pumpa fungerte helt flott. Tok tiden....... tømte kanna på vel ett minutt.

Eneste sølet var noen dråper når jeg tok pumpa ut av kanna, ingenting søl på dollbord eller sjø :yesnod:

Så lenge kanna står over tanken det skal overføres til vil vel en vanlig hageslange helst med litt tykkelse fungere. Har man nokk lengede er det vel bare å stappe god med slange ned i kannen, holder man så får hullet i tanken og løfter enden som er i kanna over nivået hvor man holder fingeren skulle det bare være å slippe og resten går av seg selv. Noe knotete forklart men det er det jeg har tebnkt å prøve nestegang jeg skal fylle bensin i båten så gjenstår det bare om tanke og handling stemmer overens :rolleyes::confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hevertpumpene til Biltema fungerer etter det samme prinsippet, Jon-Kåre. Forskjellen er bare at du bruker pumpemekanismen til å sette det hele gang, istedetfor at du må legge deg ned og suge i slangen for å sette det hele i gang. Med hevertpumpe slipper du dermed også å spytte og harke diesel etterpå. Ikke koster de stort mer enn en stump med hageslange heller.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Teenkte ikke jeg trengte å suge hvis jeg stappet nedi såpass med slange at når jeg stengte for avtappingshullet og dro den ned til påfyllingen, ja så ville det renne av seg selv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Noe knotete forklart men det er det jeg har tebnkt å prøve nestegang jeg skal fylle bensin i båten så gjenstår det bare om tanke og handling stemmer overens :rolleyes::confused:

Materialet kan akkumulere statisk elektrisitet som kan medføre gnister.

Har du tenkt på det??

Seksjon 7

http://www.essoenergi.no/userfiles/file/pdf/Esso%20Blyfri%20Bensin%2095.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I herrens navn mener du at man ikke kan fylle bensin mens man er i båten? jeg har lest seksjon 7 og skjønner ikke helt hva du mener.

mener du at man ikke kan fylle bensin mens man er i båten? jeg har lest seksjon 7 og skjønner ikke helt hva du mener.

Ikke sakt at du ikke kan fylle bensin i båten.

MEN AT DU MÅ UNGÅ Å LAGE STATISK ELEKTRISITET.

Følg passende rutiner for sammenkobling og/eller jording.

Ville sett på muligheten til å utvide tanken eller sette inn en til, istedefor å ha med løse kanner.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Hvilke type pumpe du bruker (manuell eller elektrisk) blir en smak sak. men fylling i åpen sjø bør ikke foregå gjennom fyllespuns på rekka. Dette fordi det er for stor fare for å få vann eller sjøvann inn sammen med dieselen. personleg haller eg til å montere en ekstra slangenippel på mannlokket til tanken og bruke en elektrisk drivstoffpumpe og vanlege 8mm drivstoffslanger som du putter i reservekanna.

Vann i dieselen fører til motorstopp så dette er viktig å gjere på en sikker måte.

Nå fyller jeg fra plastkanne til plast tanke med plast slange, ser ikke helt at det kan komme statisk her

Jeg ville brukt en slik pumpe, fastmontert.

14301_auto.jpg

Tannhjulspumpe

Jeg kjøpteen slik pupe og koplet den permanent via et T-stykke til returløpet på tanken. Fra pumpen går det en slange med stengekran og ender i et stålrør som jeg stikker ned i kannene. Bryteren for pumpa er i stuverommet. Dette gjør at jeg slipper å ta ut kannene, enn at jeg bare skrur av toppene og setter røret ned i en kanne. Bruker 2,5 min på å fylle 20 liter på tanken uten å søle en dråpe diesel. Jeg anbefaler virkelig denne løsningen.

fra plastkanne til plast tanke med plast slange, ser ikke helt at det kan komme statisk her

Det kan det.

Jeg kjøpteen slik pupe og koplet den permanent via et T-stykke til returløpet på tanken. Fra pumpen går det en slange med stengekran og ender i et stålrør som jeg stikker ned i kannene. Jeg anbefaler virkelig denne løsningen.

Nå Skriver vel Jon-Kåre om fylling av BENSIN.

Da må den pumpa IKKE brukes til bensin på grunn av eksplosjonsfaren

Redigert av roger-jo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...