Otto R Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 Dieselpumpe - overføring i åpen sjø Jeg er på utkikk etter en enkel håndpumpe for overføring av diesel fra kanne til tank i åpen sjø. Er det noen med gode erfaringer med en håndpumpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hva med å tilpasse en slik en http://www.fk.no/trade/productview/806942/770/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TMe Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Vanlig hånddrevet membran lensepumpe med nitril membran er godt egnet for pumping av diesel. Bør dog monteres på fast underlag og utstyres med passende slanger. Hevertpumpe fra Biltema fungerer OK om man kan plassere kanna høyt. Da renner det av seg selv og man slipper å pumpe hele tida. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Bruker denne fra Biltema: Nedsenkbar pantrypumpe, 12 V Av ABS-plast. For nedsenking i tank. Kapasitet: 7,5 l/min. Maks. trykkhøyde: 5 m. Mål: 40 x 100 mm (Øxh). Motor: 12 V, 2 A. 1 m tilkoplingskabel. Slangetilkopling: 7/16" (slange med innv. Ø 11 mm). Vekt: 110 g. Art. nr. 25-980 - 89,90 kr Kobles til sigarettenner. Så tynn at den går nedi de fleste kanner, og med slangeuttak på toppen. Bruker den på alt drivstoff, unntatt Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
index Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Bruker den på alt drivstoff, unntatt Ikke bensin vel? En skikkelig bombe... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaldfisk Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ikke bensin vel? En skikkelig bombe... Korrekt, Index. En dårlig presisering fra min side, det blir farligere og farligere jo lavere flammepunktet er. Jeg har imidlertid brukt den i mange år på diesel - - har heller ikke annen motorføde. Den er jo tross alt "vanntett". Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Njord Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg ville brukt en slik pumpe, fastmontert. Tannhjulspumpe Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
SF Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ikke bensin vel? En skikkelig bombe... Det var en som gjorde det i Hillevåg i Stavanger for noen år siden. De hadde fylt diesel på bensintanken eller motsatt og prøvde å tømme den med en vanlig nedsenkbar pumpe. Det ble litt av et inferno, bensinen antente og båten var overtent på få sekunder. Om jeg ikke husker feil var det to i båten som begge hoppet på sjøen uten større skader. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TMe Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 http://www.jabsco.com/products/marine/dies...pumps/index.htm Jabsco har en hel serie pumper til nevnte formål. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg får ta en butikkrunde før jeg kjøper noe. Ønsker som sagt noe manuelt, da det er utvendig overføring fra kanne til tank. Jeg starter med FK butikken Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hvis du har kannen på dekk og skal fylle ned i tanken ville jeg kjøpt en manuell hevert pumpe som du pumper med og lar naturen gjøre resten. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 (redigert) Du kan jo bruke en pumpe for jerrykanne hvor en pumper trykk i jerrykanna og så blir drivstoffet trykket ut. Det oppstår så en hevertvirkning når drivstoffet begynner å renne, slik at en ikke trenger pumpe mer en noen ganger i starten. Jeg har gode erfaring med denne, men medfølgende slange er noe kort. Ingen søl med drivstoff. Setter man på lengere slange, så kan i praksis kanna stå hvor den vil. Står kanna under påfyllingen oppstår det ingen hevertvirkning og en må dermed pumpe desto mer. Redigert 15.Mai.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Dieselpumpe - overføring i åpen sjø .............. Er det noen med gode erfaringer med en håndpumpe ? Fikk testet Biltemas hevertpumpe i dag ( varenr: 20-366 ). Sugerøret er jo beregnet på fat og er 83 cm langt, så det blir for langt til bruk i en 20L kanne, så jeg kuttet av ca 25 cm. Pumpa fungerte helt flott. Tok tiden....... tømte kanna på vel ett minutt. Eneste sølet var noen dråper når jeg tok pumpa ut av kanna, ingenting søl på dollbord eller sjø Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Så lenge kanna står over tanken det skal overføres til vil vel en vanlig hageslange helst med litt tykkelse fungere. Har man nokk lengede er det vel bare å stappe god med slange ned i kannen, holder man så får hullet i tanken og løfter enden som er i kanna over nivået hvor man holder fingeren skulle det bare være å slippe og resten går av seg selv. Noe knotete forklart men det er det jeg har tebnkt å prøve nestegang jeg skal fylle bensin i båten så gjenstår det bare om tanke og handling stemmer overens Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Fungerer sikkert helt fint det ( det var jo slik vi knabbet bensin av bilen til fatteren for å bruke på mopeden i gamle dager ), men pumpa på kostet bare 69,90 så jeg synes den var vel verdt pengene Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Hevertpumpene til Biltema fungerer etter det samme prinsippet, Jon-Kåre. Forskjellen er bare at du bruker pumpemekanismen til å sette det hele gang, istedetfor at du må legge deg ned og suge i slangen for å sette det hele i gang. Med hevertpumpe slipper du dermed også å spytte og harke diesel etterpå. Ikke koster de stort mer enn en stump med hageslange heller. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Teenkte ikke jeg trengte å suge hvis jeg stappet nedi såpass med slange at når jeg stengte for avtappingshullet og dro den ned til påfyllingen, ja så ville det renne av seg selv Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Noe knotete forklart men det er det jeg har tebnkt å prøve nestegang jeg skal fylle bensin i båten så gjenstår det bare om tanke og handling stemmer overens Materialet kan akkumulere statisk elektrisitet som kan medføre gnister. Har du tenkt på det?? Seksjon 7 http://www.essoenergi.no/userfiles/file/pdf/Esso%20Blyfri%20Bensin%2095.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 I herrens navn mener du at man ikke kan fylle bensin mens man er i båten? jeg har lest seksjon 7 og skjønner ikke helt hva du mener. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Roger jo Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) mener du at man ikke kan fylle bensin mens man er i båten? jeg har lest seksjon 7 og skjønner ikke helt hva du mener. Ikke sakt at du ikke kan fylle bensin i båten. MEN AT DU MÅ UNGÅ Å LAGE STATISK ELEKTRISITET. Følg passende rutiner for sammenkobling og/eller jording. Ville sett på muligheten til å utvide tanken eller sette inn en til, istedefor å ha med løse kanner. Redigert 6.Juni.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Loma Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Hvilke type pumpe du bruker (manuell eller elektrisk) blir en smak sak. men fylling i åpen sjø bør ikke foregå gjennom fyllespuns på rekka. Dette fordi det er for stor fare for å få vann eller sjøvann inn sammen med dieselen. personleg haller eg til å montere en ekstra slangenippel på mannlokket til tanken og bruke en elektrisk drivstoffpumpe og vanlege 8mm drivstoffslanger som du putter i reservekanna. Vann i dieselen fører til motorstopp så dette er viktig å gjere på en sikker måte. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Nå fyller jeg fra plastkanne til plast tanke med plast slange, ser ikke helt at det kan komme statisk her Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
arkmarin Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Jeg ville brukt en slik pumpe, fastmontert. Tannhjulspumpe Jeg kjøpteen slik pupe og koplet den permanent via et T-stykke til returløpet på tanken. Fra pumpen går det en slange med stengekran og ender i et stålrør som jeg stikker ned i kannene. Bryteren for pumpa er i stuverommet. Dette gjør at jeg slipper å ta ut kannene, enn at jeg bare skrur av toppene og setter røret ned i en kanne. Bruker 2,5 min på å fylle 20 liter på tanken uten å søle en dråpe diesel. Jeg anbefaler virkelig denne løsningen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) fra plastkanne til plast tanke med plast slange, ser ikke helt at det kan komme statisk her Det kan det. Jeg kjøpteen slik pupe og koplet den permanent via et T-stykke til returløpet på tanken. Fra pumpen går det en slange med stengekran og ender i et stålrør som jeg stikker ned i kannene. Jeg anbefaler virkelig denne løsningen. Nå Skriver vel Jon-Kåre om fylling av BENSIN. Da må den pumpa IKKE brukes til bensin på grunn av eksplosjonsfaren Redigert 7.Juni.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
arkmarin Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Nå Skriver vel Jon-Kåre om fylling av BENSIN. Da må den pumpa IKKE brukes til bensin på grunn av eksplosjonsfaren Trådstarter spør om pumpe for fylling av diesel, og det er diesel jeg forholder meg til. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.