Hengekøye Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 (redigert) Heisann :) Kjøpte båten min for en god uke siden, satt den ut i går(søndag). Kjørte ett stykke og hadde ingen problemer, idag da jeg var ute å kjørte tube skjedde det som ikke skulle ha skjedd. - Jeg starter motoren etter at jeg hadde stått stille en stund (Stoppet med vilje) - Motoren lager en slags klikkelyd og vil ikke starte igjen når jeg skrur på tenningen, ingen subbing eller noe, bare en slags klikkelignendelyd. - Prøvd det meste, holder nå på å lade batteriet (Batteristatus på laderen; Gul. - Risset vekk det meste av rust og kjørt på med rustspray der det trengs, igjen uten resultat. - Kan og være en opplysning at jeg satt i en ny pære på lanternen idag, etter som den gamle var gåen (Om dette har noe med saken å gjøre) - Lanternen lyser, så strøm er det. Min teori; At batteriet har vært utladet, altså at det ikke har hatt nok strøm i seg til at det skal kunne starte motoren. (Båt/Motor er 2006-modell) Jeg har en sikkerhets"lås" på batteriet, altså en nøkkel må stå inn i ett uttak fra batteriet for at det skal fungere, denne står da inne hele tiden for at jeg skal kunne starte motoren som jeg vil, kanskje denne har tappet batteriet? Eller kanskje lanternen har kortsluttet noe som igjen har tappet batteriet? Til slutt beklager jeg visst det ble rotete, sorry.. PS: Båt; Viksund 430 /Motor; Selva 25hk -Hengekøye Redigert 11.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 For meg virker dette å være lav spenning på batteriet. Klikkelyd er vel når startreleet slår inn. Men går starteren rundt? Den gjør neppe det på lav spenning. Kanskje motoren ikke lader batteriet, og så ble det for lav spenning til slutt. Spennende å høre om lading hjelper. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Altså, når jeg vrir om nøkkelen er alt som skjer ett klikk og når nøkkelen går tilbake kommer det ett klikk (Inne i motoren). Ledninger er vridd på, lirket på og demontert/montert! Edit: Tar lanternen så lite strøm at den fortsatt kan lyse selvom motoren ikke funker? Vurderer å levere den til service hos Wave, men dette tar vel sin tid :( Noen andre tips? Redigert 11.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Ville prøvd med et annet batteri først, har du et i en eldre bil eller noe så er det fort å hive det over, er det ny bil bør du nok la være så ikke hele hjernen på bilen går i surr... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
trikkern Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Ja, lanternen vil nok lyse på lavt batteri. Men starteren er jo storforbruker av strøm, så den trenger tilnærmet full spenning for å greie jobben. Nå er ikke jeg særlig inne på moderne påhensmotorer da, så forhåpentlig får du tips av noen kloke hoder etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 Tenkte faktisk å spørre om dette, er båtbatteriet det samme som ett vanlig bilbatteri? Det jeg har nå står det jo mariner på (Altså, egnet for båt) men det er ingen vesentlig forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Ja, lanternen vil nok lyse på lavt batteri. Men starteren er jo storforbruker av strøm, så den trenger tilnærmet full spenning for å greie jobben.Nå er ikke jeg særlig inne på moderne påhensmotorer da, så forhåpentlig får du tips av noen kloke hoder etterhvert. Takk for raske/gode svar :-) Satt batteriet på lading i 20-tiden, lar det stå til i morgen. Funker det ikke da, leverer jeg den inn. Redigert 11.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Den hovedstrøm bryteren slår du av når du ikke bruker strøm eller forlater båten, vet ikke åssen båt du har, men jo mer amp et barreri har jo bedre, vet jeller ikke hvordan batteri som du har nå om det er et vanlig syre batteri eller gele... men uavhengi om dere her en nyere bil eller gammel så kan du jo prøve dette,, må du kjøpe nytt batteri kjøper du et forbruks batteri på 110 amp,, hvist du bruker strøm til noe annet en lanterner som egentelig ikke burdte gå noe serlig på batteriet, da motoren din lader batteriet, og du har jo stort sett lanternene på når du kjører... men det er nokk bare innslaget til starteren din som ikke får nokk spenning,,, Prøv et annet batteri... Redigert 11.Mai.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 (redigert) Hovedstrøm bryteren tar jeg på når jeg går ut i båt og slår av når jeg skal inn igjen. Jaja, kan hende det er batteriet som er gåent, får se :) andre innspill / eller lignende situasjoner? Redigert 11.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Den står i fri? Hvis motoren står i gear,vil den bare gi fra seg en klikkelyd når du prøver å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg har opplevd det samme med dårlig festede polsko på batteriet. Hvis batteriet viser seg å være i orden ville jeg vurdert å dobbelsjekke alle koblinger mellom batteriet og starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Har du en gummihammer eller en litt solid trebit, så kakk til startmotoren mens du har nøkkelen i "start" posisjon (første klik). Om du ikke har veldig lange armer, så finn en kompis til å hjelpe. Sikkert bare dårlig kontakt på børstene i startmotoren. Kjent problem. Kan/bør evt. demontere den og rense opp alle kontaktflater innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 sikkert bare lav spenning. Fått ladet i natt og prøvd?! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hengekøye Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Ble tauet til nærmeste båtforhandler idag og fikk fikset problemet, det som skjedde var at en sikring var røket i motoren. Byttet denne i en litt større/bedre. Redigert 12.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 må du kjøpe nytt batteri kjøper du et forbruks batteri på 110 amp,, Tror dette blir i største laget til at en 25hk klarer å lade det skikkelig.... Gå for den batteristørrelsen som instruksjonsboka anbefaler. Har også sett at hovedstrømbrytere kan bli dårlige over tid og gi spenningsfall og dermed startvansker. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hengekøye Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Bruker batteriet som fulgte med, men en ting er sikkert - Berømme Wave (Bergen) for sykt god service, hadde ikke bestilt time og fikk hjelp på flekken :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Flott det ordnet seg på en sjapp og enkel måte, men jeg stiller spørsmål til hvorfor sikring røk i utgangspunktet, var dette en orginalmontert sikring på motor burde den vel være riktig, å erstatte den med en større og "bedre" som du sier (les; en som er tregere?) er vel kanskje bare å flytte problemet, men forhandler vet vel hva de driver med og om dette var en kjent sak Sitér dette innlegget Link to post
Hengekøye Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Vet ikke helt navnet på det, men hjulet på toppen av motor (Drivaks?) hadde skilt seg fast, så det hadde gått for mye strøm til for å starte elns.. Har ikke problemer nå, så får stole på de. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Så vidt jeg har forstått er vel denne kun til startmotoren og skal følgelig tåle en del spenning. Da skal den nok også kun ryke ved kortslutning og det gjør en større sikring også... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hengekøye Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jaja, trenger ikke strøm til den under drift :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.