Jump to content

Ny båt(Brukt). Batteriet/motor gåen etter en kjøredag?

Hengekøye

Recommended Posts

Heisann :)

Kjøpte båten min for en god uke siden, satt den ut i går(søndag).

Kjørte ett stykke og hadde ingen problemer, idag da jeg var ute å kjørte tube skjedde det som ikke skulle ha skjedd.

- Jeg starter motoren etter at jeg hadde stått stille en stund (Stoppet med vilje)

- Motoren lager en slags klikkelyd og vil ikke starte igjen når jeg skrur på tenningen, ingen subbing eller noe, bare en slags klikkelignendelyd.

- Prøvd det meste, holder nå på å lade batteriet (Batteristatus på laderen; Gul.

- Risset vekk det meste av rust og kjørt på med rustspray der det trengs, igjen uten resultat.

- Kan og være en opplysning at jeg satt i en ny pære på lanternen idag, etter som den gamle var gåen (Om dette har noe med saken å gjøre)

- Lanternen lyser, så strøm er det.

Min teori; At batteriet har vært utladet, altså at det ikke har hatt nok strøm i seg til at det skal kunne starte motoren. (Båt/Motor er 2006-modell)

Jeg har en sikkerhets"lås" på batteriet, altså en nøkkel må stå inn i ett uttak fra batteriet for at det skal fungere, denne står da inne hele tiden for at jeg skal kunne starte motoren som jeg vil, kanskje denne har tappet batteriet? Eller kanskje lanternen har kortsluttet noe som igjen har tappet batteriet?

Til slutt beklager jeg visst det ble rotete, sorry..

PS: Båt; Viksund 430 /Motor; Selva 25hk

-Hengekøye :wink:

Redigert av Hengekøye (see edit history)

Altså, når jeg vrir om nøkkelen er alt som skjer ett klikk og når nøkkelen går tilbake kommer det ett klikk (Inne i motoren).

Ledninger er vridd på, lirket på og demontert/montert!

Edit: Tar lanternen så lite strøm at den fortsatt kan lyse selvom motoren ikke funker?

Vurderer å levere den til service hos Wave, men dette tar vel sin tid :(

Noen andre tips?

Ja, lanternen vil nok lyse på lavt batteri. Men starteren er jo storforbruker av strøm, så den trenger tilnærmet full spenning for å greie jobben.

Nå er ikke jeg særlig inne på moderne påhensmotorer da, så forhåpentlig får du tips av noen kloke hoder etterhvert.

Takk for raske/gode svar :-)

Satt batteriet på lading i 20-tiden, lar det stå til i morgen. Funker det ikke da, leverer jeg den inn.

Den hovedstrøm bryteren slår du av når du ikke bruker strøm eller forlater båten, vet ikke åssen båt du har, men jo mer amp et barreri har jo bedre, vet jeller ikke hvordan batteri som du har nå om det er et vanlig syre batteri eller gele... men uavhengi om dere her en nyere bil eller gammel så kan du jo prøve dette,, må du kjøpe nytt batteri kjøper du et forbruks batteri på 110 amp,, hvist du bruker strøm til noe annet en lanterner som egentelig ikke burdte gå noe serlig på batteriet, da motoren din lader batteriet, og du har jo stort sett lanternene på når du kjører... men det er nokk bare innslaget til starteren din som ikke får nokk spenning,,, Prøv et annet batteri...

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Har du en gummihammer eller en litt solid trebit, så kakk til startmotoren mens du har nøkkelen i "start" posisjon (første klik). Om du ikke har veldig lange armer, så finn en kompis til å hjelpe. Sikkert bare dårlig kontakt på børstene i startmotoren. Kjent problem.

Kan/bør evt. demontere den og rense opp alle kontaktflater innvendig.

må du kjøpe nytt batteri kjøper du et forbruks batteri på 110 amp,,

Tror dette blir i største laget til at en 25hk klarer å lade det skikkelig.... Gå for den batteristørrelsen som instruksjonsboka anbefaler.

Har også sett at hovedstrømbrytere kan bli dårlige over tid og gi spenningsfall og dermed startvansker.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Flott det ordnet seg på en sjapp og enkel måte, men jeg stiller spørsmål til hvorfor sikring røk i utgangspunktet, var dette en orginalmontert sikring på motor burde den vel være riktig, å erstatte den med en større og "bedre" som du sier (les; en som er tregere?) er vel kanskje bare å flytte problemet, men forhandler vet vel hva de driver med og om dette var en kjent sak :yesnod::confused:

Så vidt jeg har forstått er vel denne kun til startmotoren og skal følgelig tåle en del spenning.

Da skal den nok også kun ryke ved kortslutning og det gjør en større sikring også...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...