orjack Startet 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2009 Hvilken type tau er best egnet til fortøyning. Ser at det er ployester bomull eller hva de nå er laget av, men hva bør man velge. Kjøpte noe tauverk på biltema som ikke var av særlig kvalitet, mykt og godt å holde i, men særlig slitesterkt var det ikke. Det er vel med tau som men stål at det avhenger av legeringen. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Bruker nylon da det har høy bruddstyrke og er elastisk. Terylene tåler mere fil og er også et sterkt tau, men synes ikke det er elastisk nok. Gummi fortøyningsfjærer vil hjelpe litt på dette. Alle tau jeg kjenner til må beskyttes mot fil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg har brukt Biltemas hvite polyestersilketau i to og et halvt år nå, uten at jeg har sett noe unormal slitasje. Ligger på flytebrygge med utliggere i et ganske traffikert område, så det blir mye napp og nøkk. Som med alt annet tau slites det der det ligger an mot noe og gnisser, men dette kan man beskytte seg mot... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Treslåt Nylontau er det som duger til fortøyningstau suveren styrke og elastisitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Har Biltema tau eg også. Blå/svarte trur eg de er. Monterte alle nye i høst. Og for å si det slik.....de holder ikkje to vintrer. Ikkje særlig slitesterk nei Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Smurph Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Én stemme til for vanlig, treslått tau. Det holder, selv fra Biltema Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
rover Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Polyestersilke er mykt og sterkt. Er det slitasje på tauverk, er det nok båteier sin egen skyld. Viktig å sørge for at det ikke "gnager"..... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 de holder ikkje to vintrer. Mine har vært gjennom tre vintre så langt. Og de klarer nok 2-3 til uten problemer.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.