Jump to content

Kan noen forklare meg en ting...

henboe

Recommended Posts

Hadde litt turtallsproblemer med motoren i helgen :seeya:, og fikk mistanke at det var dieselfilterene som var ferdige.. ringte forrige eier og sjekket når han byttet sist, og fant ut at det var i 2001 :lol:.... jeg skulle ha gjort dette tidligere i sesongen, men har ikke fått somlet meg til det...men idag gjorde jeg det, og en det må jeg si.. for en forskjell... motoren gikk mye roligere, og var mye sterkere.., og tidligere har jeg ikke fått den varmere enn 60 celsius (ferskvannskjølt), men etter filterbytte lå den på 80-90 celsius... hvorfor? :seeya: vet at dette er riktig temp, men er det oppnådd fordi motoren går "renere"? Bare nyskjerrig..

Mvh Henboe :smiley:

Kan svaret ligge i at du ikke fikk opp turtallet skikkelig?

`joda, det fikk jeg.. motoren har aldri vært så sprek.. men selv om den går bedere, hvorfor fikk jeg ikke riktig temp tidligere? fikk jo samme turtall før, men nå er den sterkere..

Det jeg tenkte på var at du skriver at du hadde turtallsproblemer før du skiftet filteret. Om det betyr at du ikke fikk opp turtallet eller at den gikk litt opp og ned kan det forklare at motoren ikke fikk opp varmen skikkelig.  Motoren gikk sansynligvis for halv maskin e.l. når du prøvde å sette opp gassen prøvde motoren å gå høyre opp i turtall, men det var sansynligvis ikke nok drivstofftilførsel til at den greide det, men den vil prøve uansett og dermed får du en svakere motor som ikke få opp turtallet skikkelig. Pyhhh for en settning! :cheers:

Det som jibb forklarer virker for meg fornuftig da jeg har opplevd det samme en gang. Når filteret ble skiftet virket motoren på fult turtall igjen og  høyere temp.

Dette er kjedelig i litt grov sjø så det er greit å rense tankene f eks. hvert andre år. :cheers:

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Kan så være, men den er 3 uker gammel...

Selv en ny termostat kan feile, selv om det ikke er særlig vanlig.

Det kan hjelpe om du forteller hviken motor du har! Du skal få full temperatur selv på tomgang på de fleste motorer men f.eks. Ford har oljekjøling direkte med sjøvann og dette gir så god motorkjøling at tempen faller med lav last.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det kan nok være som de andre hevder her. Dieselmotor er en varmekraftmaskin. Den energien du putter inn (diesel) omdannes for det alt vesentlige til varme. Litt blir støy og litt mer havner på propellen (35%??). Derfor, mindre diesel, mindre varme. På tomgang vil du få fullt turtall, men du vil ikke få opp fullt belastet turtall.

Hulda får opp topp temp på tomgang (GM), men en hel del andre motorer har "hvilepuls" helt ned i området 60 grader +, og 80 grader under belastet gange.

Har en GM motor... og den ligger på 60 celsius på rolig gange, og 80-90 på marsj/max turtall... det er jo riktig, men synes at det er rart at jeg ikke fikk dette før... fikk jo samme turtall, men den gikk bare rett og slett dårligere.. nå er den mye "sterkere".. er raskere opp i plan etc.. planer med 6 pers... før kun med 3...osv...er det virkelig så enkelt at motoren får mere diesel, og dermed blir varmere?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...