arkmarin Startet 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2009 Sjekk denne linken http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=429535&cat=6027 Det offentlige registeret ble drevet mer effektivt enn Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hansi Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Og diskusjonen vil nok fortsette i det vide og brede helt til tilhengerene av et offentlig register får viljen sin. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hadde det vært litt enklere å registrere gamle båter, så hadde det vært greit nok, Men de krever så mye dok. som for enkelte blir vanskelig å fremskaffe. Da blir det som meg. Driter i det. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Samme her, jeg gir f**n som det holder. Måtte dokumentere eierskap 10 år tilbake, hallo? Småbåtregisteret er en stor spøk. Gjensidige forsikra båten min uten reg nummer no problem. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Samme her med Gjensidige IF forsikring ser også dette problemet og registrerer uten. Ser egentlig ikke problemet. En båt må jo forsikres uansett om den er stjålet eller ikke. Redigert 12.Mai.2009 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Politiet vil ha båtregister Mange av båtene i båthavner er ikke registrerte, noe som skaper problemer for politiet, forteller politiførstebetjent Frank Opdahl til amta.no Sitat: - Finner vi en båt som ligger i fjæresteinene, eller på en eller annen måte er fortøyd i en båthavn uten registreringsnummer, er det nesten umulig å spore opp eieren. Vi vet også at enkelte båter blir smuglet over grensen, og disse registreres sjelden, sier Opdahl, som i forbifarten nevner en seilbåt som nylig dukket opp i Drøbaksundet. En seilbåt uten registreringsnummer. - Når politiet, eller andre, må ut å ta seg av disse båtene, koster det selvsagt penger. Når vi ikke finner eierne, blir det selvsagt umulig å sende regningen til noen bestemt adresse, sier Opdahl. – Båter bør registreres Mange båteiere lar være å registrere båtene sine. Det skaper problemer ikke minst for politiet. Som sikkert flere kjenner til, var det Bondevik2-regjeringen som opphevet det obligatoriske småbåtregisteret. Det var ingen årlig kostnad for å stå i det registeret. Men etter at det ble privatisert, og da NSSR ble tildelt det nye frivillige småbåtregisteret, ble det innført årlig avgift på kr 100,- som i år ble økt til kr 175,-. Det statlige småbåtregisteret klarte seg i tillegg med en mindre stab for å administrere det enn hva NSSR gjør. Flere forsikringsselskaper krever medlemskap i NSSR sitt småbåtregister for i det hele tatt å få tegne forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Og ja? hva er det du lurer på? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg etterlyser også obligatorisk registrering, med salgsmelding. Slik som biltilsynet forlanger ved reg. av bil f.eks Samtidig må det være ett amnesti for de med uregistrerte båter, som det ikke lar seg gjøre og spore hele historikken på Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg etterlyser også obligatorisk registrering, med salgsmelding. Slik som biltilsynet forlanger ved reg. av bil f.eks[...] Ja, og en skikkelig fet årsavgift. 6000 for motorbåter, 3000 for seilbåter og 1000 for småjoller (f.eks de under 7 meter og 10 hk?) burde være en god start. Da vil nok en del slarkete prammer bli pansjonert på St. Hansbålet, folk i båt kommer seg på land for godt og det vil nok også synes på ulykkes-statiskikkene (med færre båter på fjorden blir det nok færre ulykker også) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Prisen kan være selvkost, slik som i Sverige Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Vi har ikke tradisjoner for selvkost i StatsNorge. Men det er vel lov å håpe.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Finnes det EN eneste politiker i dette landet som er villige til å la en slik avgifts mulighet gå ifra seg... ?? jeg vil gjerne vite navnet, om noen mener at en slik person finnes. Personlig mener jeg at et slik "arkiv" har lite for seg, det blir ikke bra nok før alle er med og oppdatering virkelig blir fulgt opp. Jeg foreslår at vi innfører tvungen forsikring, i forsikringpremien inngår en aktiv sporingsbrikke som støpes inn i båten. Da kan politiet ha en avleser. Alle kan få ett års amnesti. Etter det, kjør båten til nærmeste hittegodsmottak dersom den ikke er registrert/forsikret. Da kunne jeg kanskje hatt båtplassen min i fred ?? Jeg orker bare ikke enda ett supperåd.... beklager, men kjenner nakkehåra reiser seg bare jeg tenker på det... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Nå har vi faktisk hatt årsavgift. Og den opphevet politikerne. Og la meg spørre; Finnes det et eneste medlem her som ikke har råd til en årsavgift på båten? For eksempel for å bidra til å drive fyr, lykter og merker. Men det har vært surret noe forferdelig med registrering opp gjennom årene. Det er helt klart at en pliktig merking bør komme, ikke minst av sikkerhetshensyn. Og det bør ligge der det hører hjemme. Sjøfartsdirektoratet. Og det bør også bli slutt med denne vannvittige praksisen med outsourcing til private av eksaminering og bevisutstedelse for å føre småbåt. Samme myndighet bør ha ansvaret her også. (Nå tror jeg jeg logger av noen timer). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg har ikkeno imot å bidra til å drive fyr, lykter, merker, opplæring, holdningskampanjer, nye leder osv MEN jeg mener at det bør være et statlig ansvar i likhet med stamveinettet. Jepp, tror i likhet med deg at de fleste her på forumet er i stand til å betale ett årsgebyr. MEN den dagen Kristin Halvgal sier det skal svi "å svine til sjøen og sjølufta" med motorbåt så får kanskje pipa en annen lyd?? Hva med 10000 pr motorbåt og 5000 pr jolle og gratis for ro og seil??? er det naivt å frykte et slik skrekksenario... Jeg har tre barn, de har en seiljolle og en jolle med påhenger hver. Madam og i har jolle med påhenger og to familiebåter, en til å bo i og en for raskere turer. Det blir 40000.- til sammen. Er det fortsatt "greit" for alle. I tillegg har jeg betalt ca 11800kr i veiavgift på drivstoffet jeg har fylt på båtane... +moms... ja, jeg blir i godt humør av det. ja, jeg liker tanken på de på stortinget snart har et svømmebasseng hver mens de på skolene er tørre.... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Nå blir dette off-topic, men kostnader Kystverket har knyttet til navigasjonsinstallasjoner som fyr og sjømerker, er allerede delvis finansiert av kommersielle fartøy gjennom en avgift som heter kystgebyr. Men kystgebyret fra denne delvis brukerfinansierte kommersielle skipsfarten dekker bare ca. 34 % av de totale kostnadene med vedlikehold, oppsetting av nye navigasjonsinstallasjoner og investeringer. Avgifter fra lystbåtflåten kunne nok ha gitt midler til flere staker og sjømerker som jeg har inntrykk av at mange fritidsbåteiere ønsker, spesielt nye og uerfarne båtfolk/folk i båt. Men de fleste ønsker ikke å betale ekstra for dette. Man føler vel kanskje at dette bør dekkes gjennom skatteseddelen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Joda, vi kjenner til kystgebyret. For en tid tilbake var det en føler ute for å se om også fritidsflåten var villig til å bære en liten del av denne byrden. Resultatet kan man tenke seg. Uten å gå inn på noe beløp, som jeg ser andre tillegger meg, kunne jeg faktiskt tenkt meg å være villig til å betale et gebyr, kanskje for å få Båtsportskart tilbake til Kartverket som offisielle kart. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Vi betaler mer enn nok i skatt og avgifter som vi gjør. Et slikt båtregister komme garantert til å resultere i enda mer avgifter og byråkrati. Jeg ser helt klart behovet for et register, men vil heller ha det slikt det er i dag fremfor enda mer byråkrati, papirarbeid og avgifter. Et slikt register er mest sannsynlig bare starten på et eller annet tull sosialistene kommer til å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Det er utrolig hvor mye syting og klaging enkelte kan klare å lire av seg bare ved den skremmende tanken på at man kan bli avlagt en avgift på en hundrelapp! Jeg er for et båtregister, men under den klare forutsetning at det kun er et register, at det er obligatorisk, at det er offentlig og at det følger med et eierdokument som f.eks vil bli påført eventuell gjeld på båten eller at det blir lagt i depot i banken som sikkerhet for lån. På den måten vil denne reggistreringen ha en verdi i motsetning til i dag hvor det nærmest er for beskjeftigelseterapi å regne for aktørene NSSR og Securmark. I tillegg har vi alle de uregistrerte som i sum gjør at vi har tre slags registreringer og det hele er totalt meningsløst og verdiløst, etter min mening. Og kan vi slippe flere kommentarer om veiavgift på bensin vær så snill for det finnes ikke veiavgift "kun" avgift og moms og disse inntektene brukes faktisk til noe og dette noe er ikke luksusliv for politikere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 blir lagt i depot i banken som sikkerhet for lån. Feil. Det skal være et dokument utstedt av den norske stat som viser helt uomtvistelig hvem som eier båten. Det skal medbringes i båten ved bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg er for et båtregister, men under den klare forutsetning at det kun er et register, at det er obligatorisk, at det er offentlig og at det følger med et eierdokument som f.eks vil bli påført eventuell gjeld på båten eller at det blir lagt i depot i banken som sikkerhet for lån. På den måten vil denne reggistreringen ha en verdi i motsetning til i dag hvor det nærmest er for beskjeftigelseterapi å regne for aktørene NSSR og Securmark. I tillegg har vi alle de uregistrerte som i sum gjør at vi har tre slags registreringer og det hele er totalt meningsløst og verdiløst, etter min mening. Bedre enn dette kunne jeg neppe sagt det selv! Her har du etter min mening så definitivt truffet spikeren på hodet. For å være tilhenger av partiet Høyre, som jeg har inntrykk av at du er(med forbehold om at det er riktig), må jeg si det er befriende å se at det finnes personer fra denne fløyen som ikke bare er opptatt av å syte og klage over avgifter og skatter. Og Mulligan, Mouche har alt nevnt at registeret etter hans mening bør være offentlig. Da vil vel tilhørende dokumentasjon bli utstedt av det offentlige? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg har skrevet i et tidligere innlegg at jeg synes SD bør være registerførende myndighet. Jeg har Identitetsbevis utstedt derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Feil.Det skal være et dokument utstedt av den norske stat som viser helt uomtvistelig hvem som eier båten. Det skal medbringes i båten ved bruk. Da jeg byttet bil i vinter, betalte jeg ca kr 10.000 for å få utstedt et vognkort i mitt navn. Med off. registre betaler man 10 x hva det egentlig koster å drifte det. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Vi har ikke tradisjoner for selvkost i StatsNorge. Dagens kommentar av ØH. Ellers støtter jeg det Mouche skriver i sitt innlegg lenger oppe i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Feil.Det skal være et dokument utstedt av den norske stat som viser helt uomtvistelig hvem som eier båten. Det skal medbringes i båten ved bruk. Gjerne det, men poenget er at det må være et register som har en verdi. Ordningen med at pant påføres eierdokumentet, eller at dette deponeres i banken, kjenner jeg fra USA for en del år siden. Man kan vel også ha en sertifisert kopi ombord? Bare man får en ordning som er nyttig! For å være tilhenger av partiet Høyre, som jeg har inntrykk av at du er(med forbehold om at det er riktig), må jeg si det er befriende å se at det finnes personer fra denne fløyen som ikke bare er opptatt av å syte og klage over avgifter og skatter. Medlem av partiet, og har i en del år vært tillitsvalgt! Personlig kjenner jeg mange som synes at skattenivået i Norge er helt greit, også bedriftsbeskatningen, men at en del avgifter er urimelig og uforståelig høye. Selv synes jeg det er bedre med lavere skatter og høyere avgifter så lenge avgiftene legges på noe man med noengrad av rimelighet kan velge bort eller bare benytte i mindre grad. Da jeg byttet bil i vinter, betalte jeg ca kr 10.000 for å få utstedt et vognkort i mitt navn. Med off. registre betaler man 10 x hva det egentlig koster å drifte det. Helt vanlig det også bare tenk på dok.avgift til staten på 2,5% av omsetning på eiendom. Ingen, meg bekjent, som påstår at dette har noe med kostnad å gjøre, kun at det er en inntekt for staten, en inntekt som en del partier vil forsvare, andre redusere og noen sågar fjerne på sikt, men nå er det løpet kjørt for de neste fire årene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hekksjø Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Selv synes jeg det er bedre med lavere skatter og høyere avgifter så lenge avgiftene legges på noe man med noengrad av rimelighet kan velge bort eller bare benytte i mindre grad. Mitt klare ønske: Full tverrpolitisk enighet om at dersom noe heter avgift, skal pengene som kommer inn utelukkende brukes til det fellesformålet avgiften er knyttet til. Dessuten skal alle avgifter følge et selvkostprinipp. Om f.eks. renovasjonsavgiften i en kommune er kr. 2000, skal kommunen åpent vise hvorldes det er kalkulert og hvordan avgiften "faller ut" fra år til år - det ville fjerne alle mistanker om at slik avgift brukes som en ekstraskatt på kommunens hus- og hytteiere. Alt annet skal hete skatt. Eksempel: MVA bør døpes om til MVS - merverdiskatt. Hilsen Hekksjø/synd de ikke ringer og spør meg til råds, så klok som jeg er Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.