Jump to content

Kan ein bruke vanleg batterilader når ein ligg i havn?


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei, du kan fint bruke en vanlig "garasjelader" når du ligger i havn. Hvis du vil gå fra båten og la laderen være tilkoblet over lengere tid må du ha en intilligent lader som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt.

 

Du finner masse nyttige lenker om strøm og lading på forumet hvis du søker litt.

/MS

Link to post
Litt OT, men - er det forskjell?
Hei, du kan fint bruke en vanlig "garasjelader" når du ligger i havn. Hvis du vil gå fra båten og la laderen være tilkoblet over lengere tid må du ha en intilligent lader som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt.

 

Du finner masse nyttige lenker om strøm og lading på forumet hvis du søker litt.

 

Ja det er en viss forskjell.

Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri

Denne greier kanskje ikke å holde tritt med et forbruk der du har på kjøleboks, lys, TV og STB. Da jeg prøve ble laderen varm, og det luktet "svidd".

Dersom du ikke ligger i lang tid tviler jeg på at du får problemer med overlading.

 

Så mitt innspill er at dette går sikkert bra dersom forbruket ikke er for høyt.

Link to post

Hvis det er jordfeil på bryggestrømmen så er det vel ikke noen isolator i en slik lader, kan vel bli tæring ut av slikt, eller er jeg helt på jord(et) ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Ja det er en viss forskjell.

Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri

Denne greier kanskje ikke å holde tritt med et forbruk der du har på kjøleboks, lys, TV og STB. Da jeg prøve ble laderen varm, og det luktet "svidd".

Dersom du ikke ligger i lang tid tviler jeg på at du får problemer med overlading.

 

Så mitt innspill er at dette går sikkert bra dersom forbruket ikke er for høyt.

 

 

Takker det for holde for denne gang .. :cheers_wine::cheers_wine:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Ja det er en viss forskjell.

Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri

(--------------------)

Så mitt innspill er at dette går sikkert bra dersom forbruket ikke er for høyt.

 

Ok, dette er kverulering, men for meg er en "garasjelader" noe sånt som dette. 45A ladestrøm og 300A starthjelp. Skulle vel klare å holde tritt med strømforbruket ditt, vil jeg tro.

 

Men, til trådstarter: uansett hva slags lader du har, går dette bra så lenge du bruker den med fornuft. Jeg er rimelig sikker på at de fleste batteriladere som er i bruk ombord i fritidsbåter, er en eller annen form for garasjelader. Spesialladere til maritimt bruk er nok mer utbredt på forumet her enn i den norske fritidsbåtflåten generellt.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Jeg synes det er fint at vi har en livlig diskusjon her på BP om ladning av batteriene ombord.

Dersom jeg skulle ha startet helt på bar bakke, uten kunnskap om båt, jordfeil, krypstrøm og alt annet vi kan skrive om,

så ville jeg ha ladet batteriene med vanlig "garasjelader" men koblet fra andre ledninger til båtbatteriet/båtbatteriene ombord.

Dette kan enten utføres fysisk ved å fjerne andre ledninger, eller ved å ha en koblingsnøkkel for positiv pol og en annen koblingsnøkkel for negativ pol.

Dermed skulle man være sikret for det aller meste, selv med jordfeil til brygga.

Link to post

Hva er en "garasjelader"?

 

Ok, dette er kverulering, men for meg er en "garasjelader" noe sånt som dette. 45A ladestrøm og 300A starthjelp
Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri

Men en garasjelader er vel noe man bruker for å lade opp garasjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...