Steinsvigen Startet 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2009 Skal på tur i morga og har ikkje skaffa meg maritim laddar enda . Som nødløysing tenkte eg å bruke min vanlege batteriladdar skaper det noen problem ?? mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
BMP Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Nei det går sikkert bra følg bruksanvisningen til laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Det går heilt fint. Har prøvd det tidligere Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Litt OT, men - er det forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hei, du kan fint bruke en vanlig "garasjelader" når du ligger i havn. Hvis du vil gå fra båten og la laderen være tilkoblet over lengere tid må du ha en intilligent lader som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Du finner masse nyttige lenker om strøm og lading på forumet hvis du søker litt. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Lett match Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Litt OT, men - er det forskjell? Hei, du kan fint bruke en vanlig "garasjelader" når du ligger i havn. Hvis du vil gå fra båten og la laderen være tilkoblet over lengere tid må du ha en intilligent lader som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Du finner masse nyttige lenker om strøm og lading på forumet hvis du søker litt. Ja det er en viss forskjell. Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri Denne greier kanskje ikke å holde tritt med et forbruk der du har på kjøleboks, lys, TV og STB. Da jeg prøve ble laderen varm, og det luktet "svidd". Dersom du ikke ligger i lang tid tviler jeg på at du får problemer med overlading. Så mitt innspill er at dette går sikkert bra dersom forbruket ikke er for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hvis det er jordfeil på bryggestrømmen så er det vel ikke noen isolator i en slik lader, kan vel bli tæring ut av slikt, eller er jeg helt på jord(et) ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Steinsvigen Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ja det er en viss forskjell.Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri Denne greier kanskje ikke å holde tritt med et forbruk der du har på kjøleboks, lys, TV og STB. Da jeg prøve ble laderen varm, og det luktet "svidd". Dersom du ikke ligger i lang tid tviler jeg på at du får problemer med overlading. Så mitt innspill er at dette går sikkert bra dersom forbruket ikke er for høyt. Takker det for holde for denne gang .. Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Hvis det er jordfeil på bryggestrømmen så er det vel ikke noen isolator i en slik lader, kan vel bli tæring ut av slikt, eller er jeg helt på jord(et) ? En vanlig lader har som regel ikke jord, og da er det ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ja det er en viss forskjell.Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri (--------------------) Så mitt innspill er at dette går sikkert bra dersom forbruket ikke er for høyt. Ok, dette er kverulering, men for meg er en "garasjelader" noe sånt som dette. 45A ladestrøm og 300A starthjelp. Skulle vel klare å holde tritt med strømforbruket ditt, vil jeg tro. Men, til trådstarter: uansett hva slags lader du har, går dette bra så lenge du bruker den med fornuft. Jeg er rimelig sikker på at de fleste batteriladere som er i bruk ombord i fritidsbåter, er en eller annen form for garasjelader. Spesialladere til maritimt bruk er nok mer utbredt på forumet her enn i den norske fritidsbåtflåten generellt. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
roaldbj Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Jeg synes det er fint at vi har en livlig diskusjon her på BP om ladning av batteriene ombord. Dersom jeg skulle ha startet helt på bar bakke, uten kunnskap om båt, jordfeil, krypstrøm og alt annet vi kan skrive om, så ville jeg ha ladet batteriene med vanlig "garasjelader" men koblet fra andre ledninger til båtbatteriet/båtbatteriene ombord. Dette kan enten utføres fysisk ved å fjerne andre ledninger, eller ved å ha en koblingsnøkkel for positiv pol og en annen koblingsnøkkel for negativ pol. Dermed skulle man være sikret for det aller meste, selv med jordfeil til brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hva er en "garasjelader"? Ok, dette er kverulering, men for meg er en "garasjelader" noe sånt som dette. 45A ladestrøm og 300A starthjelp Med en garasje lader tenker jeg på en lader som gir 6 amp (ca. 75W), beregnet på et 50 til 80 Ah batteri Men en garasjelader er vel noe man bruker for å lade opp garasjen. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ja og en garasjejekk en man jekker opp garasjen med. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 (redigert) Ja, og en motorsag er noe en sager motorer med.... Er det mulig ?? Redigert 15.Mai.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.