Jump to content

Camo plast AS, Grimstad og GH 14?

HiMi

Recommended Posts

Camo Plast, alias Carstein Moen hvis jeg ikke tar feil, eksisterer bedriften enda? Har netopp pusset om en 14 fots åpen båt som er fra Camo Plast, og skulle gjerne vite hvor gammel denne båten er. Står plate bak i båten med data på bla.a maks HK 25. Godkjent for ant pers osv. Serienr på båten og hvilken nr i serien båten er. Men er det evt noen av disse siffrene som antyder hvilket år båten er støpt :confused:

Båten var mye skadet da jeg overtok den, men så at skroget var likt en GH min far hadde da jeg var liten. Så jeg ble glad da skadene skulle utbedres og jeg pusset meg ned til det nederste laget.. Båten var i utg. typisk GH gul :) og jeg kunne ane at det hadde stått et GH klistremerke under rekka på båten :yesnod:

GH skal jo være en båt som har rimelig lett for motor, så tenkte at jeg skal bruke en 2006 9.9 Suzuki som har blitt oppgrad. på verksted- Tror at dette skal få båten i plan, selv om båten i utgpunktet skal ha større motor.

Prøvde å ringe GH båt AS, men de har jo bare telefonsvarer på, så etter en uke må jeg prøve andre tiltak for å få mer info om båten.

Noen som vet når Camoplast produserte båter for GH? Og om båten vil gå greit nok i plan med en 2-takt 15 HK av nyere modell?

Dette er en båt jeg bare skal bruke for å komme meg litt fortere på fisketur, så trenger ikke å gå så veldig bra. Ellers når jeg skal på tur er det tresnekka som blir brukt :) Skal seff prøve å få lagt inn et par fine detaljer i tre på GHèn :giggle:

Kan jo etterhvert slenge ut noen bilder av båten i tråden hvis dette skulle hjelpe.

Ha en fortsatt fin dag :seeya:

GH'en vi hadde var produsert hos Hansvik i 77/78, i senere år ble de produsert hos Rana-Plast på Hemnesberget. Mener å ha lest at GH10 ble produsert hos Camoplast (og er vel også han som har konstruert den..?) fram til tidlig 80-tall. Når da GH14 ble produsert hos Camoplast er da kanskje på 70-tallet...?

GH'en er lettplanenede pga innstøpte 'flaps' i hekken, og planer greit med 9.9hk. Burde klare rundt 20knop m/ 15hk og 2 pers ombord.

(Har faktisk sett GH i plan med 8hk , og 2 ungdommer omborg gjorde vel da ca 15 knop...)

Flapsen gjør også at båten overplaner, dvs går på nesa når farta blir over 25 knop.

Har også sett forskjellige varianter av GH14, noen med enkelt skrog mens det vanlige er dobbelt. Og også enkelte som er forskjellig utvendig.

Ellers, tekniske data på den vi hadde var noe slikt: lengde 430cm, bredde 160cm, vekt 160kg. Godkjent for 30hk og 6 personer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bilder av båten :

plate.jpg

Platen som står i akterskott.

baug.jpg

Bilde av baug å dørk, toftene skal skiftes ut da de gamle var rett å slett begynt å gå i oppløsning.

baatside.jpg

Skroget ferdig lakket.

akter.jpg

Prøving av motorn, for å måle hvor mye speilet skal heves.

Noen mener at kav.platen skal flukte med bunn av kjøl, noen mener at den skal et par cm over.

Noen som har erfaring med disse skrogene hva som er best :confused:

Hmm, det var en variant jeg ikke har sett før, formen på vår var temmelig lik men hadde i tillegg en form for steglist i bunnen og framover i baugen. Er det en liten kjøl der også eller ser det bare sånn ut?

Med 9.9/15hk så er ikke monteringshøyden så voldsomt viktig, men vår erfaring var at pga bunnkonstruksjonen så hadde den lett for å trekke luft i sving. Ville derfor monter motoren med plata i flukt med bunnen, evt litt lavere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, det er antydning til kjøl, men den flater nesten ut i null helt akter på båten (lettere å se på bilde 3).

Steglist? hva er det? ikke det samme som spong?

Blir mest antagelig da å bygge slik at cav.platen blir liggende ca 2 cm under :)

Bra å få litt synspunkt og andres erfaringer på denne båttypen. Fattern solgte i sin tid GH på sportsbutikken sin (tidlig på 80 tallet-), han hadde en 25 Yamaha på båten, og hadde vel også 2x25 hk på båten en stund når de skulle frakte dykkerutstyr ;)

uttrykket spong har jeg aldri hørt før, men det kalles vel også "sue" endel steder i nordnorge.

Vi hadde dekk+vindskjerm på vår + styring framme, og 25hk yamaha. Byttet så til 40hk Yamaha, og fikk den i plan nesten uansett last. Og klarte også å dra opp 2 på vannski.

Motorn ble hevet slik at kavitasjonsplata fluktet med kjølen, og båten ble sjøsatt sist uke.

Jeg som var bekymret for at det var alt for liten motor... Gikk rett i plan og vel så det med

2 voksne i båten :) Båten går godt med 15 HK, og var nok rett antydning jeg fikk om ca 20 knop.

Skal måle med GPS neste gang jeg drar ut for å fiske, men synes at det gikk bra nok. Utrulig godt

skrog, som legger seg fort i plan og er stødig i sjøen.

• 3 uker senere...

gh1.jpg

gh2.jpg

Da var egenprod styrekonsoll montert på båten, lå med flytebrygga i nærmest stiv kuling. Var litt av en utfordring :eek:

Men synes resultatet ikke ble så aller verst. Fant ut at siden det bare er båt nr 2. og bare skal brukes til kjappe fisketurer på fjorden, orket jeg ikke å ta kostnaden med å kjøpe ferdigprod konsokk. Laget egen av hobbyplater, og festet denne i toften :lol: Brukte et gammelt ratt samt telefleks fra en bakke til en hansvik 14,5. Så det hele ble rent billig. Har foresten overbygget liggende, så hvis noen trenger, er det bare og komme å hente.

Redigert av HiMi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...