Jump to content

Polere med bonevoks?

princess32

Recommended Posts

Utfordringen med polering/voksing/vedlikehold av glassfiber/gelcoat-overflater som utsettes for sterkt sollys er at flatene og behandlingspreparatene også utsettes for sterkt UV-lys.

Dette er noe av årsaken til at de store leverandørene av overflatebehandling jobber mye med å redusere den negative effekten av UV-stråling.

I utgangspunktet vil jeg nok være noe reservert for hvordan bonevoks er egnet til å "håndtere" UV-lys.

Hei!

La på vanlig gulvpolish (Johnson) på fordekket på en Risør 27 i 2003. Jeg smørte polishen på antisklibelegget. Ble veldig fint - les blankt og ikke glatt. Solgte båten året etter, men så den igjen i 2005. Vet ikke om den nye eieren hadde smørt på noe mer, men det tviler jeg på. Så like fin ut da. Må legge til at båtens gelcoat var gul/beige slik at jeg ikke kan kommentere gulning som følge av sollys.

Lykke til.

Halvor

Skjønner at det muligens kan bli et problem med gulning som følge av uv belysning ja.

Kan jo i første omgang prøve med bonevoks på akterdekket og dollbordene. Dette er laget av noe laminat greier som skal se ut som teak. Dette er jo litt gulaktig så da skulle det vel ikke være noe problem. Dette området blir også veldig varmt når sollyset står på. Blir kanskje litt kjøligere også med boning??.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...