Jump to content

varmt vann fra thermo top

skinni

Recommended Posts

Hei folkens!

Har lest masse innlegg om webasto thermo top vannvarmer men finner ikke helt det jeg er ute etter. Jeg holder på og montere en webasto thermo top c 5 kw dieselvarmer. Mitt mål med denne er hovedsak å kunne få varme opp en 40 l vv bereder slik at en har dusje vann og oppvaskvann ved land ligge. Jeg har en volvo d4 300 hk . Har også en 10 kw defroster som jeg tenkte og gå innom,ikke for å bruke denne som varmer men bare for å få nok kjøling. Bruker en luftvarmer for dette formålet. Spørsmålene er da:

Hvordan koble kjølevannslangene for best resultat?

Kan jeg koble eksosen fra webastoen sammen med eksosen fra Mikuni luftvarmer?

Takker på forhånd om innspill om dette og hvis det er noen som har en grei tegning er det helt supert.

Webastoen og Mikunien står plassert ved siden av hverandre i et teknisk rom.

Hei og takk for svar og fin tegning. Har tegnet opp mitt system slik at jeg får bedre over sikt. Ser ut i fra tegning at det er ventiler på t skjøter som går til motor,har jeg forstått det riktig?? Du har også tegnet inn noen rundinger på sløyfen, hva betyr disse?? Har hatt teknisk tegning på skolen for lenge siden så dette burde jeg visst uff uff. Bra det finnes slike som deg der ute. Takk for god service og svar.

De rundingene er T-skjøter det å.

Skal en få mest mulig varme fram til enhetene, bør en koble slik.

Har prøvd med serie på alle enheten, det ble ikke bra, varmetap.

I vinter startet jeg opp når det var mange minus, satte på varmeren i ca 30 min,

da var motoren 30-40 grader.

Ellers om sommeren bør motoren kobles ut, tenger ikke den da.

Jeg kjøpte forøvrig Webasten på e-bay, 3 år gammel fra Tyskland.

Den hadde stått i en Peugeot 806, koble vekk alle ledningen som jeg ikke hadde bruk for.

Prøvekjørte i garsjen, alt virker helt topp. også etter montering i båten, ikke røyk overhode.

Det er helt utolig at en slik liten dings kal varme så mye.

Hei igjen!

Takk for svar. Begynner å få snøring nå, men er det stenge ventiler som er montert etter de første t skjøtene som går mot motor. Har altid hørt at webastoen blir for varm og slår seg av hvis ikke kjølevannet går gjennom motor? Men det er klart at hvis en slipper å gå igjennom motoren med kjølevannet så er det bra. Det er jo bare varmt vann i berederen jeg er ute etter. En annen ting, tror du det går og kjøre eksosen fra webastoen og eksosen fra mikunien ut i samme eksos slange? Hadde passet fint siden de står ved siden av hverandre.

Stengeventiler ja, kjekt å ha dersom en skal ut med en komponent, slipper å søle den søte frostveska.

Webastoen slår seg av på 75-80 grader ja, kanskje lurt at en kan velge, med eller uten motor.

Jeg har ikke ville valgt begge eksosene sammen, den er veldig varm, og ekostykket blir ikke rett, dersom en kobler disse sammen.

Det å koble eksosen sammen med Mikuni skulle ikke by på problemer.

Jegt har selv både Webasto vannvarmer og Mikuni, men har de på hver sin side i motorrommet. Skal denne sesongen montere kraner til motorsløyfa slik at jeg kan styre vannstrømmen utenom motor dersom jeg trenger rask oppvarming.

Det med å koble i t-rør i stedetfor i serie var interessant.

Takk til dere begge for gode svar. Tror jeg prøver å koble sammen eksosen hvis det ikke går bra første gangen får jeg heller rigge opp en slange og utløp til. Vannvarmeren skal jo ikke kjøres mer enn kanskje 1til 2 timer pr dag ved landligge så det går jo an å planlegge slik at en kanskje kan stoppe mikunien en stund da webastoen går?? Men det ser jeg jo. Det skal ialleall bli bra dette. Får koble opp slik jonn har tegnet.

Hvorfor ikke kutte ut hele Mikunien og heller kjøre vannvarmeren døgnet rundt? Da har du alltid varmt vann, pg behagelig varme i hele båten. Her er mulighetene mange: Varmeelementer uten vifte, rør under dørkplater og i køyebunner ala varmekabler etc. Alt i alt et bedre varmesystem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...