Jump to content

Gløding av Mercedesmotor

Woody

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan glødingen fungerer på eldre Mercedesmotorer uten relè? Har koblet det opp med en slags formotstand som var montert før, men en 25ah sikring røk, og etter at jeg skiftet sikring er det ikke noe som skjer. Har jeg tatt livet av pluggene samtidig med at sikringen røk? Hva stiller man ohmmeteret på, og hvor mye skal det vise på hver separat plugg for å sjekke pluggene?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Det er en firesyl. om621, så den er opprinnelig 70-talls 220D tror jeg. Det rare er at jeg satte inn en 20ah sikr. etterpå og da skjedde det ingenting. Jeg måler 12,6-7 volt etter formotstanden nå, men det burde slå ut på ah-meter, og ladelampe osv. Jeg skjønner ikke hva som skjedde. Spiralen i enden på glødeplugg nr 1 er like hel også. Det virker som noe røk inni pluggen samtidig som sikringen. :confused:

Normalt sett er slike paralellkoplet. Pluss på rekke og rad med ledning mellom pluggene, og minus gjennom blokka. For å finne ut om de virker eller ei, bør du ha et tangamperemeter. De skal trekke 10-15A hver sånn ca, 40-60A totalt. Tipper pluggene dine er modne for utskiftning...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har rett index, de er nok paralellkoblet da ja. Hva skjer med pluggene når de er ødelagte da? Er det noe inni som ryker, en spole eller lignende? De virket ok da jeg brukte båten sist. Skal det være et visst spenningsfall i den formotstanden som ser ut som en 3mm spiralfjær festet mellom to krusisolatorer?

Det er rett og slett en glødetråd som brenner av ja. Glødeplugger varer ikke evig, de må skiftes i blant.På min forrige motor hadde jeg en del glødeproblemer, så jeg har holdt litt på med dette. Der holdt det at en av glødepluggene sviktet, da nektet motoren å starte. Jeg hadde i tillegg problem med gløderele som hang seg opp, tidsstyringsrele som korroderte i stykker m.m. Nå har jeg heldigvis motor uten gløding, mye lettere...

Har du sjekket at du får strøm helt frem til pluggene? Jeg vil tro at du enten har et brudd et sted på veien, eller at alle glødepluggene har tatt kvelden. Merkelig om alle skulle ryke på en gang, men det kan jo være at bare en har virket den siste tiden da. Jeg ville ha målt meg frem til hva den sikringen egentlig er til, det virker ikke helt normalt å ha kun 25A til glødingen. Mulig den kun er til styrestrøm til releet..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har sjekket litt med lokale "guruer" og de sier at pluggene er seriekoblet, og at det skal gå 12v inn på pluggene. Dette er et så gammelt system at det ikke er rele. Det går derimot ström gjennom en slags spiral för pluggene. Denne blir varm og en bimetallfjär gir signal om nok glöding. Det er faktisk en 80 ah sikring på biler med dette systemet.

Hvis det stemmer at de er seriekoplet (høres litt snodig ut) så skal det strengt tatt ikke mer til enn feil på en av pluggene for at alt skal svikte. Ref. juletrebelysning, når en pære ryker blir alt svart... 80A høres ganske rett ut ja, tipper du også skal ha dette (ikke Ah, det er måleenhet for forbruk over tid). Litt finmåling og logisk tenking nå, så tenker jeg nok at feilen åpenbarer seg for deg snart...

Spiralen i enden på glødeplugg nr 1 er like hel også.

Dette minner en del om Tsjekkoslovakia-produksjoner (Jenbach) fra en 50 år tilbake, brukt mye som lysmaskiner på Mandals-Westamaranene.

En slags strengspiral (krøll) i enden av pluggen, det kan godt hende de var dobbeltisolerte også – synes å huske et løst isolasjonsstykke under påkoblingsskruen.

Det er og mulig at selve motstanden er en tynn tråd som ligger i tynt porselen inni spiralen – kan godt være brent .

Formotstanden var her en del av glødingen - ble glødende den også (speilet fargen på glødetråden- en slapp å telle sekunder) og var muligens også beskyttet av et deksel.

Hvis ikke huskes helt feil var disse pluggene påstemplet en lavere spenning enn 12 v.

Dermed blir også oppkoblingen av motstanden essensiell - parallell eller i serie med pluggene.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Jeg får ta en sjekk idag. Det rare er at på bilene med dette opplegget kommer strömmen fra tenningslåsen som har bare 6kv. ledn. inn på 80a sikringen og så videre til glödepluggene. Dette harmonerer ikke med 25a sikringen for ström inn til tenningslåsen????

Dette minner en del om Tsjekkoslovakia-produksjoner (Jenbach) fra en 50 år tilbake, brukt mye som lysmaskiner på Mandals-Westamaranene.

MIN BELARUZ traktor fra 1970 har slik seriekoblet gløding....den spiralen som nevnt over , bør absolutt være på , fordi den senker spenningen frem til pluggene.. de ryker fort hvis den ikke er der.. og hvis glødeplugg nr 1 er defekt , kommer ikke strøm frem til nr to osv..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...