Woody Startet 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2009 Er det noen som vet hvordan glødingen fungerer på eldre Mercedesmotorer uten relè? Har koblet det opp med en slags formotstand som var montert før, men en 25ah sikring røk, og etter at jeg skiftet sikring er det ikke noe som skjer. Har jeg tatt livet av pluggene samtidig med at sikringen røk? Hva stiller man ohmmeteret på, og hvor mye skal det vise på hver separat plugg for å sjekke pluggene? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Woody Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Ingen som har peiling der ute? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Ingar Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 25A er iallfall, som du har erfart, for lite.. Du forteller ikke hva slags motor du har, men er den 4syl. er det normalt med ca 50A hvis alle pluggene er i orden. Du kan ikke måle om en plugg er ok, da motstanden er tilnærmet lik null. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Det er en firesyl. om621, så den er opprinnelig 70-talls 220D tror jeg. Det rare er at jeg satte inn en 20ah sikr. etterpå og da skjedde det ingenting. Jeg måler 12,6-7 volt etter formotstanden nå, men det burde slå ut på ah-meter, og ladelampe osv. Jeg skjønner ikke hva som skjedde. Spiralen i enden på glødeplugg nr 1 er like hel også. Det virker som noe røk inni pluggen samtidig som sikringen. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Ingar Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Er pluggene parallell eller seriekoblet? Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 De er vel seriekoblet når de er koblet etter hverandre? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
index Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 (redigert) Normalt sett er slike paralellkoplet. Pluss på rekke og rad med ledning mellom pluggene, og minus gjennom blokka. For å finne ut om de virker eller ei, bør du ha et tangamperemeter. De skal trekke 10-15A hver sånn ca, 40-60A totalt. Tipper pluggene dine er modne for utskiftning... Redigert 12.Mai.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Woody Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Du har rett index, de er nok paralellkoblet da ja. Hva skjer med pluggene når de er ødelagte da? Er det noe inni som ryker, en spole eller lignende? De virket ok da jeg brukte båten sist. Skal det være et visst spenningsfall i den formotstanden som ser ut som en 3mm spiralfjær festet mellom to krusisolatorer? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
index Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Det er rett og slett en glødetråd som brenner av ja. Glødeplugger varer ikke evig, de må skiftes i blant.På min forrige motor hadde jeg en del glødeproblemer, så jeg har holdt litt på med dette. Der holdt det at en av glødepluggene sviktet, da nektet motoren å starte. Jeg hadde i tillegg problem med gløderele som hang seg opp, tidsstyringsrele som korroderte i stykker m.m. Nå har jeg heldigvis motor uten gløding, mye lettere... Har du sjekket at du får strøm helt frem til pluggene? Jeg vil tro at du enten har et brudd et sted på veien, eller at alle glødepluggene har tatt kvelden. Merkelig om alle skulle ryke på en gang, men det kan jo være at bare en har virket den siste tiden da. Jeg ville ha målt meg frem til hva den sikringen egentlig er til, det virker ikke helt normalt å ha kun 25A til glødingen. Mulig den kun er til styrestrøm til releet.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Woody Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg har sjekket litt med lokale "guruer" og de sier at pluggene er seriekoblet, og at det skal gå 12v inn på pluggene. Dette er et så gammelt system at det ikke er rele. Det går derimot ström gjennom en slags spiral för pluggene. Denne blir varm og en bimetallfjär gir signal om nok glöding. Det er faktisk en 80 ah sikring på biler med dette systemet. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
index Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hvis det stemmer at de er seriekoplet (høres litt snodig ut) så skal det strengt tatt ikke mer til enn feil på en av pluggene for at alt skal svikte. Ref. juletrebelysning, når en pære ryker blir alt svart... 80A høres ganske rett ut ja, tipper du også skal ha dette (ikke Ah, det er måleenhet for forbruk over tid). Litt finmåling og logisk tenking nå, så tenker jeg nok at feilen åpenbarer seg for deg snart... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaldfisk Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Spiralen i enden på glødeplugg nr 1 er like hel også. Dette minner en del om Tsjekkoslovakia-produksjoner (Jenbach) fra en 50 år tilbake, brukt mye som lysmaskiner på Mandals-Westamaranene. En slags strengspiral (krøll) i enden av pluggen, det kan godt hende de var dobbeltisolerte også – synes å huske et løst isolasjonsstykke under påkoblingsskruen. Det er og mulig at selve motstanden er en tynn tråd som ligger i tynt porselen inni spiralen – kan godt være brent . Formotstanden var her en del av glødingen - ble glødende den også (speilet fargen på glødetråden- en slapp å telle sekunder) og var muligens også beskyttet av et deksel. Hvis ikke huskes helt feil var disse pluggene påstemplet en lavere spenning enn 12 v. Dermed blir også oppkoblingen av motstanden essensiell - parallell eller i serie med pluggene. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Woody Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg får ta en sjekk idag. Det rare er at på bilene med dette opplegget kommer strömmen fra tenningslåsen som har bare 6kv. ledn. inn på 80a sikringen og så videre til glödepluggene. Dette harmonerer ikke med 25a sikringen for ström inn til tenningslåsen???? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
hifo Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Dette minner en del om Tsjekkoslovakia-produksjoner (Jenbach) fra en 50 år tilbake, brukt mye som lysmaskiner på Mandals-Westamaranene. MIN BELARUZ traktor fra 1970 har slik seriekoblet gløding....den spiralen som nevnt over , bør absolutt være på , fordi den senker spenningen frem til pluggene.. de ryker fort hvis den ikke er der.. og hvis glødeplugg nr 1 er defekt , kommer ikke strøm frem til nr to osv.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Woody Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jepp, da blir det nok å bruke strömmen fra tenningslåsen som styreström til et rele. Men likevel 6 kv. ledn. til 50-60a?? Eller hvor tykk bör den väre? För jeg la opp nytt elektrisk var ikke denne sikret i det heletatt! Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Det er faktisk ganske vanlig at denne kursen ikke er sikret, ingen sikring på min VP motor. Ikke i Land Roveren heller. Hvor tykk kabel du trenger er avhengig av lengden, ta som utgangspunkt 50A og maks 0.5V spenningsfall. Kabelkalkulator her. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Saken er at jeg har 25a sikr. för tenningslåsen, mener du at denne også kan väre usikret? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Å sånn ja, tror det er vanlig å ha en sikring her, det er vel bare instrumentene og styrestrøm til start og gløderele som går via låsen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Men likevel 6 kv. ledn. til 50-60a?? Helt normalt det! Det var standard hos meg også. Men jeg hadde rele da. Sikker på at det ikke er et rele og en 80A sikring et sted hos deg også? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Woody Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Det var mye rart her, men ingen sikring eller rele. Sånn ser det ut når enkelte skal prøve og være kreative Har lagt opp alt nytt igjen. Redigert 13.Mai.2009 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.