Langt i Nord Startet 12.Mai.2009 Del på Facebook Startet 12.Mai.2009 En kompis skal skifte veivaksling på en mercruiser D 4.2, og lurer på om dette kan gjøres gjennom å snu motoren på hodet og ta av bunnpanna... Er jo enklere den veien enn å demontere motoren totalt... Har fått litt ulike signaler på dette og lurer på om noen her har erfaring med om dette er mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Alle råder må som kjent av og stemplene må være på topp for å få ut akselen uten at det butter i rådene. Mulig det er akkurat for lite plass til at akselen kan tas ut. Men det er jo verdt et forsøk. Vanligvis tar man ut stemplene og deretter trekker ut akselen. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
jonn Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Enn registret? er det ventilstenger, eller registerreim? Dette må stemme, likt med den som står der fra før. Jeg tviler på om det går. Sitér dette innlegget Link to post
Langt i Nord Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Nja nu er jeg i ureint farvann, men ifølge han som mente at det kunne gjøres var det å merke med vannfast tusj før man demonerte. Register deksel må demonteres, han sa at slik hadde de skiftet veivakslingen på en Volvo Penta.. Men ingen som har erfaring mer mercruiseren? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 (redigert) Motoren har tunnellborret blokk, så veiva må ut i lengderetningen. I tillegg må registeret skrues ned, og drev/gearkasse må fjernes for å komme til noen skruer i bakkant av motoren. Siden du spør om dette kan gjøres uten å demontere motoren, regner jeg med at båteier vil forsøke å gjøre dette mens motoren står i båten. Etter mitt syn er det bortimot umulig og kan kun føre til blodige knoker og bannskap Redigert 12.Mai.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Moyja Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Motoren må ut, Veiva må ut bakover. så her er det mange timer med skruing. Mener det var strekkbolter på lageroverfallene så alle må skiftes Dette er jo en Italiensk VM diesel konstuksjon Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Nr.1 er kompisen din motorkyndig? er han ikke så bør han ikke begynne med dette. nr 2. hvorfor skal han skifte veiv? om veiva har slått seg så bør man finne ut hvorfor. om veiva har slått seg er det også sannsynlighet for at noe annet også er ødelagt eller har fått unormal slitasje. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Langt i Nord Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Takk for innspill. Veiva må ut fordi det er brudd på den ved svinghjulet. Årsaken til dette er ikke godt å si, men ser her på båtplassen at andre har opplevd det samme, med samme motor. Er vel en svakhet ved disse motorene. Jeg har kanskje formulert meg litt dårlig. Det jeg mente å spørre om 1. Ta ut motor og koble bort gearet (allerede gjort, motoren står på en palle) 2. Snu motoren på hodet, med bunnpanna opp. 3. Demontere bunnpanne og registeret og gjøre godt reint.... merke av med tusj stillingen på veiva , register etc.etc... 4. Vil det nå være mulig å skifte veivakslingen.. Tunnellborret blokk hva betyr det? At bunnepanne løsningen er umulig? Kunnskapene er så som så, akkurat nu er det planlegging så får man dra inn ekspertisen etter hvert... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Skjønner. kan jo være så enkelt at det er tretthetsbrudd i støpen på veivakslingen da og at dette er et vanlig problem. poenget mitt er jo at det er lite vits i å sette inn ny aksling og bruke enormt med krefter å tid på dette om noe annet også er gåent! kansje går det bare noen timer til neste problem dukker opp... Da blir jo kansje cluet å spørre de som har levert Mercruiser eller er leverandør av disse da.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Tunnellborret blokk vil vel si at man må ned med bunnpanne for å løse veivakselen, men i stedet for å slippe den rett ned skal den trekkes ut bakover(dvs mot svinghjulet). Det som eventuelt vil være et problem er å få stempler og råder langt nok opp i sylinderen til at akslingen lar seg trekke ut. Går ikke dette, må toppen av og stemplene ut. Sammenligningen med en Volvo motor er vel ikke særlig reell, siden denne ikke er tunnellborret. Dessuten: Jeg ville ikke prøvd å snu motoren på hodet, men heller hengt den opp i en talje og jobbet fra undersiden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Løsner du av vipetøyet og tar ut dysene kan du jo dytte stemplene helt i topp. Jeg har nå hat ute en del veivaksler men retnukk ikke på en tunelboret motor men har da tilgode og stå og komle fra undersiden. Har altid snud motoren opp ned når jeg skal ut med veivaksling. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Om det faktisk er mulig å trekke ut veiva mens stempel og staker fortsatt står i blokka, vet jeg ikke. Har aldri gjort det på den måten. Eneste måten det eventuellt kan gå an, er ved å snu blokka opp-ned, slik at stemplene og veivstakene sklir vekk fra veiva. Spørsmålet er om de sklir langt nok, eller om de fortsatt sperrer for veivakselen. Går det så går det, hvis ikke så må toppene av.... Tusj kan du bare glemme å bruke på registeret. Den forsvinner når den kommer i kontakt med olje og diesel. Alle drevene i registeret har små merker som brukes til grunninnstilling av motor, bruk heller disse! Første bud er uansett å skaffe seg en god reparasjonshåndbok, der står alt som trengs av informasjon. Hvis oppgaven virker uoverkommelig etter å ha lest manualen, er det sannsynligvis en god grunn til det! Da er det på tide å sette bort jobben. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
JonnyBoy Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Har vært ute i felten og tatt noen bilder av en defekt VM blokk jeg har liggende. Håper bildene illustrerer hvordan veivakselen er montert i en blokk med tunnelboring Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Langt i Nord Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Takk, takk bildene var fine og skal vise dem til den uheldige mercruiser eier. Nå har han et godt grunnlag for den videre planlegging... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Hei du finner en del info i den den gamle tråden min her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23820 Jeg fikk en IM fra en idag som spurte meg ang. veivakselbrudd på Mercruiser 4,2 liter. Er det kanskje samme uheldige båteier som denne tråden gjelder ? Jeg kjøpte Biltemas rimelige roterbare motorstativ (det takler såvidt denne vekten men anbefaler å demontere/montere topper, kjølesystem osv. med motoren trygt på bakken). Jeg laget et par braketter av vinkeljern slik at jeg fikk festet motoren med fronten til stativet (isteden for normalt til bakkant av motoren, altså til svingjulskåpen). Dermed kunne veiva dras ut av blokka bakover. Kan ta et bilde av dette sånn ganske snart. Elefantkran/motorkran er også ganske nødvendighet om man ikke har traverskran der man holder på. Hele jobben krever pinlig nøyaktighet og tålmodighet og tilgang til de nødvendige manualer og publikasjoner, samt mye fint verktøy. Klarer man denne jobben uten fagbrev og uten hjelp, og motoren starter og holder i årevis så har man vært flink Er vel bl.a. derfor jeg ikke er helt ferdig ennå, pinlig Her er blokka mi, men det er jo allerede lagt ut slike bilder: Redigert 3.Juni.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Her synes de hvite merkene på registerdrevene: Biltemas motorstativ med vinkeljern for å passe på front av blokka (altså registersiden): Redigert 4.Juni.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.