Jump to content

Kjøling, yamaha 130 hk


bluemarlin

Recommended Posts

Har en Yamaha 130 hk totakter og jeg lurer på om impelleren begynner å bli slitt. Har observert at de to toppene til høyre blir merkbart varmere enn de to til venstre når motoren går på tomgang. Er dette normalt? Er det rett og slett at impelleren ikke gir nok vanntilførsel til å kjøle alle sylindrene likt når motoren går på tomgang og at det blir bedre når man kjører på høyere turtall?

Kontrollstrålen på motoren ser bra ut selv om det tar litt tid fra jeg starter motoren til det blir skikkelig trykk på den.

Blir impelleren slitt, eller er den enten hel eller ødelagt?

Ellers så er motoren lettstartet og går som en kule.

Link to post

Den blir nok slitt med tiden.

Ellers kan det jo være avleiringer i kjølekanalene.

 

Hvor gammel er motoren?

går den i saltvann?

er den ferskvannskjørt hver høst?

Har det blitt skiftet impeller på den før?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det vanlige er vel at man ferskvannskjører og da blir det jo ikke det.

Nå kan det jo tenkes at impelleren aldri har vært skiftet og da begynner det kanskje å bli på tide.

 

Jeg ville nok prøvd det først.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

sjekke/skifte impeller først, husk at impelleren kan se helt fin ut, men likevel være dårlig, f.eks for hard til at den fungerer ornkli, så den ville jeg nok byttet først.

 

Kjølekanaler kan gro selv om man kjører i ferskvann hver høst, om f.eks motoren står mye tiltet ned når båten ligger ved brygge osv, så kan det gro godt inni der, en kompressor med blåsespiss er ett fint virkemiddel til og rense litt opp med, blåse inn der kjølevannet kommer ut, hender det åsså hjelper litt på :)

Link to post

Har sett litt på splittegningene til motoren på internett. Ser at det faktisk er to termostater på motoren, det er en på hver sylinderrekke, kan jo like gjerne være at en av termostatene må byttes siden det er slik merkbar forskjell på høyre og venstre side av motoren.

Er det noen som har noen mening om hvilken temperatur disse termostatene skal åpne på? Utenbordsmotorer går vel noe kaldere enn en vanlig motor? Er vel derfor man har egen totakts olje for utenbords.

Link to post

Er vel saltvannskjølingen som gjør det, for høy temp fører til mer krystallisering i kanalene.

 

Tenkte på det med 2 termostater, enkleste er kanskje å bare bytte dem over for å se om problemet da flytter seg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har hatt ute begge termostatene i dag og testet de, de skal forøvrig åpne på 50 grader. Hadde ikke temperaturmåler så jeg fikk ikke sjekket hvilken temp de åpnet på, men begge åpnet og lukket ca likt så jeg regner med at de er ok.

Da kan det jo hende at impelleren begynner å bli sliten, så jeg blir nok å skifte den i løpet av våren.

Oppdaget også at det er kun på tomgang det er temperatur forskjell på høyre og venstre sylinderrekke, med en gang turtallet økes til over ca 1000 rpm så jevner det seg ut så det er nok ikke så farlig som jeg først trodde. Blir uansett å skifte impeller neste gang jeg tar båten på land.

 

Her er et bilde av termostatene. Det er ikke store greiene, de ligger ved siden av et AA batteri..

 

si850628.jpg

Link to post
Får det ikke helt til å rime med def. impeller i og med at den ene toppen er merkbart varmere enn den andre.
Det kan jeg jo være enig i. Men han hadde dårlig trykk på kjølevannsstrålen også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...