Jump to content

Hydraulikkslangene på DPH drev VP

Rivieraen

Recommended Posts

DPH drev VP.

Ser at det er flere i forumet som har hatt problemer med "morkne" hydraulikkslanger på styresylindere

på D-6 VP DPH drev. :nonod:

Jeg har en 2006 D-6 350 med DPH drev. Da jeg skulle sjøsette i år, oppdaget at alle fire slangene var morkne, med lekasje fra to.

Ringte VP forhandler i Bergen angående problemet. De sa at Volvo hadde strammet inn, og at det var svært lite sansynlig å få

det på garantien. Uansett ville det gå minst 1 mnd. før eventuelt svar.

Dette er tydelig vis ett kjent problem for VP, og jeg ser fra forumet at dette er blitt tatt som en garantisak tidligere.

Motoren har gått 150 timer, og båten har stått i nøst vinterhalvåret.

Dette må da være ett produkt som ikke holder mål. Dessverre oppdaget jeg det ikke i fjor, men man forventer at holdbarheten

skulle være mer en to år!!

Pris for å bytte hos forhandler kommer på min. 10 000,- kr. :eek:

Hadde vært kjekt å høre om det er andre som har erfaringer med dette når det gjelder garanti, reklamasjon etc. ????

Dette er en meget velkjent sak som de bør ta på egen kappe uten og mukke. Tror det må være verkstedet ditt som er tilbakeholdne her mer enn VP...

Jeg fikk selv gjort dette på 2 D6 DPH i fjor. Innlegget finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=535991

Det er en god del andre her på forumet som også har fått de byttet på garanti, så finn innleggene, print de ut og sleng dem i bordet hos forhandleren din :smash:

Sjekk i samme slengen om propellene dine har kaviteringsskader helt innerst på bladene... Velkjent det også. Fikk nye propellere uopfordret...

Mvh. SAP

Som tidligere beskrevet har Volvo Danmark nægtet at tage min tilsvarende sag. Garantien var udløbet og selv om motoren kun havde gået under 200 timer ville de ikke dække. De mente, at den tidligere ejer burde have sørget for at det var udbedret. Jeg købte båden af Forbina-forhandleren i Danmark - men han har ikke været til megen hjælp i denne sag :nonod:

Andy

Jeg gjør oppmerksom på at VP har forlenget garantitiden på mange moterer fra 1 til 2 år. Se hjemmesiden deres for mer informasjon. Forutsetningene for garanti er at serviceprogrammet er fulgt og at det kan dokumenteres. I følge Framnæs Martime som har service på mine motorer forlenges garantien automatisk så lenge man kan dokumentere at service er tatt av VP autorisert verksted

Jeg viste ikke at de var av dårlig kvalitet, så jeg synes det var profesjonelt håndtert.

Som flere her har vært inne på, er det et velkjent problem at hydraulikkslangene til en del DPH-drev fra Volvo Penta(VP) er av dårlig kvalitet, og at det er tæringsproblemer på noen propellere til disse drevene. Etter mitt syn er det særdeles uprofesjonelt av VP å ikke sende ut brev/e-post om dette til kundene og å tilby seg å skifte disse gratis. Dette er ikke bare ut fra et økonomisk ståsted, men også sikkerhetsmessig. Hva om en båt mister styringen som følge av lekke hydraulikkslanger på drevet? Da kan en grunnstøtning eller kollisjon være nært forestående. Her velger altså VP å velte regningen over på kundene og ikke i tilstrekkeling grad å bry seg om sikkerheten til kjøperne.

For min del tok de det uten videre på service, kostnadsfritt for meg.

Nabobåten i havnen fikk nye propeller på samme vis. Ikke brev, men likevel tatt på service når det ble oppdaget.

Dette var to forskjellige VP-verksteder.

Når jeg skriver at det var profesjonelt håndtert, så er det fordi verkstedene tar selvstendig initiativ til utskifte, etter varsel fra VP. Sammenlignet med opplevelsen av profesjonaliteten til båtbransjen forøvrig, må jeg si meg fornøyd med denne behandlingen.

Men jeg er helt enig i at de godt kunne sendt ut brev om det, til kundene. Det er ikke alle som bruker VP-verksted...særlig etter at garantitiden er ute.

• 1 måned senere...
Jeg har en 2006 D-6 350 med DPH drev. Da jeg skulle sjøsette i år, oppdaget at alle fire slangene var morkne, med lekasje fra to.

Ringte VP forhandler i Bergen angående problemet. De sa at Volvo hadde strammet inn, og at det var svært lite sansynlig å få

det på garantien. Uansett ville det gå minst 1 mnd. før eventuelt svar.

Dette er tydelig vis ett kjent problem for VP, og jeg ser fra forumet at dette er blitt tatt som en garantisak tidligere.

Motoren har gått 150 timer, og båten har stått i nøst vinterhalvåret.

Dette må da være ett produkt som ikke holder mål. Dessverre oppdaget jeg det ikke i fjor, men man forventer at holdbarheten

skulle være mer en to år!!

Pris for å bytte hos forhandler kommer på min. 10 000,- kr. :eek:

Hadde vært kjekt å høre om det er andre som har erfaringer med dette når det gjelder garanti, reklamasjon etc. ????

Med forbehold om at innholdet i linken er sant, viser denne linken i all tydelighet hvor lite profesjonelle Volvo Penta er:

Volvo d6 Reklamasjon

Se dessuten de andre innleggene i denne tråden.

Jeg reklamerte på dette i fjor og VP byttet uten spørsmål. Like før sjøsetting i år merket jeg at en av slangene ikke var etterstrammet godt nok, og fikk VP til å gjøre det.

Men det kan da ikke være riktig at det koster 10.000,- å skifte disse to enkle slangene. Arbeidstiden kan ikke være over en time inkl. lufting av styring, og selve slangene kan da ikke koster tusenvis?? Vel er merkeverksted og orginaldeler dyre, men dette må være feil.

Men det kan da ikke være riktig at det koster 10.000,- å skifte disse to enkle slangene. Arbeidstiden kan ikke være over en time inkl. lufting av styring, og selve slangene kan da ikke koster tusenvis?? Vel er merkeverksted og orginaldeler dyre, men dette må være feil.

Det er fire slanger som må byttes. To på hver sylinder. Prisen for disse er i underkant av 5000 kr. I tillegg kommer slippleie/ opptak av båt, arbeidspenger +++.

Slangene på mine bør også byttes, så det var noe dårlige slanger til styre sylinderne.

Hei, anbefaler at du får laget nye slanger hos for eks. Hydroscan, Tess,GS-Hydro etc. Du vil få disse till ca: halve prisen av hva Volvo tar for sine originalslanger. Er ganske sikker på at ved å velge slanger av polyuretane kvalitet vil du få en mye lengre levetid. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...