Rivieraen Startet 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2009 DPH drev VP. Ser at det er flere i forumet som har hatt problemer med "morkne" hydraulikkslanger på styresylindere på D-6 VP DPH drev. Jeg har en 2006 D-6 350 med DPH drev. Da jeg skulle sjøsette i år, oppdaget at alle fire slangene var morkne, med lekasje fra to. Ringte VP forhandler i Bergen angående problemet. De sa at Volvo hadde strammet inn, og at det var svært lite sansynlig å få det på garantien. Uansett ville det gå minst 1 mnd. før eventuelt svar. Dette er tydelig vis ett kjent problem for VP, og jeg ser fra forumet at dette er blitt tatt som en garantisak tidligere. Motoren har gått 150 timer, og båten har stått i nøst vinterhalvåret. Dette må da være ett produkt som ikke holder mål. Dessverre oppdaget jeg det ikke i fjor, men man forventer at holdbarheten skulle være mer en to år!! Pris for å bytte hos forhandler kommer på min. 10 000,- kr. Hadde vært kjekt å høre om det er andre som har erfaringer med dette når det gjelder garanti, reklamasjon etc. ???? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Dette er en meget velkjent sak som de bør ta på egen kappe uten og mukke. Tror det må være verkstedet ditt som er tilbakeholdne her mer enn VP... Jeg fikk selv gjort dette på 2 D6 DPH i fjor. Innlegget finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=535991 Det er en god del andre her på forumet som også har fått de byttet på garanti, så finn innleggene, print de ut og sleng dem i bordet hos forhandleren din Sjekk i samme slengen om propellene dine har kaviteringsskader helt innerst på bladene... Velkjent det også. Fikk nye propellere uopfordret... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Som tidligere beskrevet har Volvo Danmark nægtet at tage min tilsvarende sag. Garantien var udløbet og selv om motoren kun havde gået under 200 timer ville de ikke dække. De mente, at den tidligere ejer burde have sørget for at det var udbedret. Jeg købte båden af Forbina-forhandleren i Danmark - men han har ikke været til megen hjælp i denne sag Andy Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Slangene på mine bør også byttes, så det var noe dårlige slanger til styre sylinderne. RÆVA greier assa Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Stoner Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg hadde min motor på service i fjor, og fikk beskjed om at de i tillegg til vanlig motor/drev-service, hadde skiftet slangene som en garantijobb. Jeg viste ikke at de var av dårlig kvalitet, så jeg synes det var profesjonelt håndtert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg gjør oppmerksom på at VP har forlenget garantitiden på mange moterer fra 1 til 2 år. Se hjemmesiden deres for mer informasjon. Forutsetningene for garanti er at serviceprogrammet er fulgt og at det kan dokumenteres. I følge Framnæs Martime som har service på mine motorer forlenges garantien automatisk så lenge man kan dokumentere at service er tatt av VP autorisert verksted Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg viste ikke at de var av dårlig kvalitet, så jeg synes det var profesjonelt håndtert. Som flere her har vært inne på, er det et velkjent problem at hydraulikkslangene til en del DPH-drev fra Volvo Penta(VP) er av dårlig kvalitet, og at det er tæringsproblemer på noen propellere til disse drevene. Etter mitt syn er det særdeles uprofesjonelt av VP å ikke sende ut brev/e-post om dette til kundene og å tilby seg å skifte disse gratis. Dette er ikke bare ut fra et økonomisk ståsted, men også sikkerhetsmessig. Hva om en båt mister styringen som følge av lekke hydraulikkslanger på drevet? Da kan en grunnstøtning eller kollisjon være nært forestående. Her velger altså VP å velte regningen over på kundene og ikke i tilstrekkeling grad å bry seg om sikkerheten til kjøperne. Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 For min del tok de det uten videre på service, kostnadsfritt for meg. Nabobåten i havnen fikk nye propeller på samme vis. Ikke brev, men likevel tatt på service når det ble oppdaget. Dette var to forskjellige VP-verksteder. Når jeg skriver at det var profesjonelt håndtert, så er det fordi verkstedene tar selvstendig initiativ til utskifte, etter varsel fra VP. Sammenlignet med opplevelsen av profesjonaliteten til båtbransjen forøvrig, må jeg si meg fornøyd med denne behandlingen. Men jeg er helt enig i at de godt kunne sendt ut brev om det, til kundene. Det er ikke alle som bruker VP-verksted...særlig etter at garantitiden er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Jeg har en 2006 D-6 350 med DPH drev. Da jeg skulle sjøsette i år, oppdaget at alle fire slangene var morkne, med lekasje fra to. Ringte VP forhandler i Bergen angående problemet. De sa at Volvo hadde strammet inn, og at det var svært lite sansynlig å få det på garantien. Uansett ville det gå minst 1 mnd. før eventuelt svar. Dette er tydelig vis ett kjent problem for VP, og jeg ser fra forumet at dette er blitt tatt som en garantisak tidligere. Motoren har gått 150 timer, og båten har stått i nøst vinterhalvåret. Dette må da være ett produkt som ikke holder mål. Dessverre oppdaget jeg det ikke i fjor, men man forventer at holdbarheten skulle være mer en to år!! Pris for å bytte hos forhandler kommer på min. 10 000,- kr. Hadde vært kjekt å høre om det er andre som har erfaringer med dette når det gjelder garanti, reklamasjon etc. ???? Med forbehold om at innholdet i linken er sant, viser denne linken i all tydelighet hvor lite profesjonelle Volvo Penta er: Volvo d6 Reklamasjon Se dessuten de andre innleggene i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Jeg reklamerte på dette i fjor og VP byttet uten spørsmål. Like før sjøsetting i år merket jeg at en av slangene ikke var etterstrammet godt nok, og fikk VP til å gjøre det. Men det kan da ikke være riktig at det koster 10.000,- å skifte disse to enkle slangene. Arbeidstiden kan ikke være over en time inkl. lufting av styring, og selve slangene kan da ikke koster tusenvis?? Vel er merkeverksted og orginaldeler dyre, men dette må være feil. Sitér dette innlegget Link to post
Rivieraen Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Men det kan da ikke være riktig at det koster 10.000,- å skifte disse to enkle slangene. Arbeidstiden kan ikke være over en time inkl. lufting av styring, og selve slangene kan da ikke koster tusenvis?? Vel er merkeverksted og orginaldeler dyre, men dette må være feil. Det er fire slanger som må byttes. To på hver sylinder. Prisen for disse er i underkant av 5000 kr. I tillegg kommer slippleie/ opptak av båt, arbeidspenger +++. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Det er 5 års reklamasjonsrett på varer som man forventer å ha en holdbarhet i over 2 år. Ingen tvil om at du kan slå i bordet med forbrukerkjøpsloven. Det er helt vannvittig at VP prøver seg på noe slikt tull.. Men intet er uventet fra det holdet..På tide noen tar de i opplæring.. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Slangene på mine bør også byttes, så det var noe dårlige slanger til styre sylinderne. Hei, anbefaler at du får laget nye slanger hos for eks. Hydroscan, Tess,GS-Hydro etc. Du vil få disse till ca: halve prisen av hva Volvo tar for sine originalslanger. Er ganske sikker på at ved å velge slanger av polyuretane kvalitet vil du få en mye lengre levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Jeg kan ikke skjønne annet enn at du skal få byttet disse på reklamasjon. Kan vi ane en liten konflikt her mellom VP og Bjordal og Madsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.