JoniZ Startet 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2009 Er på utikk etter en silikon som festere seg godt på glassfiber båten min. Hvilken anbefales ? Tixaflex ? Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
BMP Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Tror ikke jeg ville brukt silikon av noen som helst type har bedre erfaring med Sikaflex. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hva er det du skal bruke siliconen til, tette hull, lime,fuge et eller annet . . . ? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JoniZ Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg skal bruke silikonen til å tette hull. Grunnen til det er at når jeg kjørte i litt høy sjø så pippla det litt vann inn under fenderlisten. Dette skal tettes rundt hele båten. Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
MartinN Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Bruk Sika 291.. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 De fleste anbefaler Sika. Men jeg har i de siste årene brukt Sudbury 301 Klar . (fåes også i svart og hvit) Et utrolig bra produkt som fungerer både over og under vann. Kan overmales. Jeg har hatt komponenter montert under vannlinjen i flere år. Sitter skikkelig. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
VannTro Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Etter hva jeg kan forstå ved å se på pris og fargeutvalg av henholdsvis Sudbury 300/301/302 er dette en silikon. Det er da spesielt viktig med rengjøring før montering da silikoner er veldig vare for urenheter og fett. Her er det mer slingringsmonn ved bruk av MS-Polymer og Polyurethan. Når det er sagt, er vanligvis bestandigheten mot saltvann er bedre med dette Sudbury produktet(silikon) enn både Polyurethan(f. eks. Sika) og MS-Polymer(f. eks. Tec7) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bredis Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hei! jeg brukte marine og teknikk på min båt her i vår. har veldig god erfaring me denne type tettningsmasse, den er også overmalbar. og herder under vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg kan ikke se at Sudbury inneholder silikon. Lukter heller ikke som silikon, og kan males, noe som ikke kan gjøres oppå silikon. Lukten er litt sint Litt som karlsonslim. Men det forsvinner fort. Jeg har brukt dette i noen år. Og har blitt totalt overbevist at det er et ypperlig stoff til generell tetting og liming på alle materialer som forekommer i båten over og under vann. Har også brukt en klatt på sprekk i vinylvindu i kalesjen. Sitter som støpt. I et forsøk på å lime fast et plexsi vindu prøvde jeg først med Sika (spesial for plexi). Det løsnet når vinduet ble varmet opp av solen pga store skjærspenninger i fugen. Sudbury holdt. http://www.sudburyboatcare.com/elastomericSealant.html Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
JoniZ Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Ok, takk for alle svar. Da blir det Sudbury ;) Men i hvilken butikk får jeg kjøpt det ? Søkte på biltema og "claes" sine nettsider, men fikk ingen treff. Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
Executive Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg kjøpte akkurat en eske med tuber hos nettbåt. Det finnes sikkert andre steder også Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
JoniZ Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Ser de har gode priser på 6pak hos nettbåt. Er det nødvendig med så mye a ? Har en 14 fots båt, og tenkte jeg skulle gå over langs hele båt kanten oppunder fenderlisten og tette. EDIT: og dette er tettningsmiddel som må puttes i sprøyte ikke sant ? Redigert 13.Mai.2009 av JoniZ (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
VannTro Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Dette må ikke missforståes, produktet gjør sikkert jobben som det er tiltenkt, men jobb for all del ikke innendørs med dette uten friskluftmaske. Dette er en Polyurethan som inneholder Toluene. Toluene er et stoff som avdampes fra produktet og kan gi fødselsdefekter og skader i forbindelse med reproduksjon (les: missdannelser på nyfødte). Ingen kjent leverandør av fugemasser i Norge vil ha produkter i sortimentet som inneholder Toluene. Jeg skjønner at det lukter "sint" av denne fugemassen. Produktet er produsert i USA og der kan man godt selge "rottegift" bare det står i HMS databladet. I Europa søker man å unngå slike produkter i salg. Ta gjerne en titt på HMS datablad: HER Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Executive Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg skjønner at det lukter "sint" av denne fugemassen. Produktet er produsert i USA og der kan man godt selge "rottegift" bare det står i HMS databladet. I Europa søker man å unngå slike produkter i salg. Toulen i store mengder er ikke å spøke med nei. En rekke malingstynnere inneholder Toulen. Bensin inneholder 10-15% Toulen. Hold pusten når du fyller tanken Toulen er også et av basis stoffene for polyester. Skal slike stoffer brukes i små lukkede rom anbefales meget god ventilasjon som ved bruk av alle andre tynnerbaserte saker. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
JoniZ Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Dette må ikke missforståes, produktet gjør sikkert jobben som det er tiltenkt, men jobb for all del ikke innendørs med dette uten friskluftmaske.Dette er en Polyurethan som inneholder Toluene. Toluene er et stoff som avdampes fra produktet og kan gi fødselsdefekter og skader i forbindelse med reproduksjon (les: missdannelser på nyfødte). Ingen kjent leverandør av fugemasser i Norge vil ha produkter i sortimentet som inneholder Toluene. Jeg skjønner at det lukter "sint" av denne fugemassen. Produktet er produsert i USA og der kan man godt selge "rottegift" bare det står i HMS databladet. I Europa søker man å unngå slike produkter i salg. Ta gjerne en titt på HMS datablad: HER Sa ikke du lenger opp her at Sudbury var silikon ? Ergo ikke så farlig som Polyurethan ? Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Jeg så på pris og produktbeskrivelse og gikk ut fra at det var en silikon. Når jeg leser HMS datablad ser jeg at produktet inneholder Toluene. Toluene benyttes ikke i silikoner eller MS Polymer, kun i Polyurethan(når det er snakk om elastiske lim/fugemasser). Derfor konklusjonen om at det må være en Polyurethan. De færreste produsenter tør dog bruke Toluene i Polyurethanen sin. Jeg har sett ett tilfelle tidligere og de har også Benzen i den. Redigert 14.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JoniZ Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Ok. Men Sudbury er likevel etter bedre produkt enn Sikaflex eller ? Prisen for en 6pak på nettbåt var god så jeg går for det. Men det hadde vært lette å kjøpe både havnepressening og tettningsmasse på samme sted.. Hmm.. Kanskje jeg skal velge sikaflex likevel ? Er det så stor forskjell ? Ble litt mer usikker nå. Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) Det er helt umulig å si noe om hva som er "best" av disse produktene. Det viktigste er at du vasker godt med aceton før påføring. Sika har levert Poluyrethaner til marine applikasjoner i en årrekke. Det har sikkert også dette firmaet gjort. Mange har også god erfaring med Tec7. Selv har jeg jobbet hos flere produsenter av slike produkter og liker å skille på råstoff først og fremst. MS-Polymer har bedre UV bestandighet enn Polyurethan, men ørlite dårligere enn Silikon. Silikon har lavere egenstyrke/kohesjonsstyrke(fasthet i massen) enn Pulyurethan og MS-Polymer. Polyerethan inneholder løsemidler og isocyanater(ikke bra for helsa, men sterkt overdrevet) det gjør ikke Silikon eller MS-Polymer. Silikon er mer vàr for urenheter i overflaten og kan feile ved dårlig forarbeide/rens. I det store og hele vil nok MS-Polymer overta mer og mer av amatørmarkedet i fremtiden grunnet gode egenskaper og universalt bruksområde. Polyurethaner vil smått om sen utgå fra markedet(til og med SIka har kommet med en av-art av MS-Polymer nå, Sika AT). Silikon vil beholde sin possisjon hos en del proffbrukere grunnet lav pris og at de vet hvordan den må behandles for å sitte godt. Silikon vil også bli benyttet på baderom i fremtiden grunnet bedre muggsopp dreper og motstandsdyktighet mot nitrogengasser. Gjør en god rensejobb du så går dette bra uansett. Redigert 14.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JoniZ Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Det var et meget godt begrunnet innlegg. Virker som om du har god peiling Da har jeg fått greie på det jeg trenger, takk for alle svar! Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.