Jump to content

lekkasje i glassfiberplata på tresnekka vår

sealover

Recommended Posts

Hei!=)

Vi har fått lekkasje i glassfiberbeslaget vi har på tresnekka vår. Å ettersom vi ikke har tid til å vente lenge på å fikse dette, vil jo ut med båten så fort som mulig, så jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan vi kan minimere skadene eller fikse dette på en lettest mulig måte..?! det er en 29 fots stor båt, som snart nærmer seg 55 år, så det er en gammel skjønnhet, men er ikke klar til å gi helt slipp på den enda..!

Redigert av sealover (see edit history)

Kanskje en idee å fortelle litt mer om glasfiberbeslaget. Er det snakk om et dekk eller tak på hytte, helt skrog, hvordan og hva er underlaget, hva er lekk selve glasfiberen eller overgangen til tre???? bilder???? sikkert mange som kan komme med gode råd regner jeg med.

Redigert av alma (see edit history)

Jeg antar at glassfiber beslaget ditt er hyttetaket.

Hvis det ikke allerede er for sent, og treverket har begynt å råtne, kan du som nødløsning prøve å borre en haug med hull i eksisterende laminat (jo fler jo bedre) tørke fra innsiden av båten og så sparkle og legg på et par lag med glassfiber og polyester/epoksy utvendig. (3 lag der det er sprekker i det gamle laminatet)

Bruk en byggtørker - jo større jo bedre, og rett luftstrømmen mot taket. (ikke sett byggtørka på skrå dersom den går på diesel/parafin, men styr luftstrømmen med ikke brennbart materiale)

Tilslutt! Ikke gjør dette før andre har svart. Det er ren synsing fra min side.

Det er heldigvis ikke hele skroget. Men det er overgangen til treet. det er overbeslaget som går rundt hele båten, fra flaten opp på bauen, langs sidene og flaten bak, som en skjøt ned til treet. Har ikke noe godt bilde her, men skal skaffe dette. Det ser ut som en skjøt i beslaget har sprukket og det er kommet vann inn her. Takk for forslag så langt!=)

Jeg tror nok at både du og jeg vet hva som må gjøres tilslutt, dersom du ønsker å bevare båten.

For øyeblikket, gjør som alma sier.

Kanskje en idee å fortelle litt mer om glasfiberbeslaget. Er det snakk om et dekk eller tak på hytte, helt skrog, hvordan og hva er underlaget, hva er lekk selve glasfiberen eller overgangen til tre???? bilder???? sikkert mange som kan komme med gode råd regner jeg med.

For eksempel. Er dette en åpen trebåt som det er satt et glassfiber overbygg på?

Det er en båt med to overbygg, der lekasjen er på bakre dekk, i overgangen fra dekk til de bordplatene vi går på, på siden. Belegget ligger langs hele siden, men det er i skjøten fra dek til sidekantene bak på begge sider som er problemet. her har det løsnet og kommet vann imellom. Underlaget er ett trebord som ligger på tvers, som vi bruker å gå på. den er ca 40cm bred og en 5 - 10cm tykk. det er ingen lekkasje på overbyggene enda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...