kverna@start.no Startet 13.Mai.2009 Del på Facebook Startet 13.Mai.2009 Vurderer å chippe motor samt anskaffe stålpropell. Fakta: Motor: Cummins Mercruiser QSD 2.0 150hk (alt -08 modell). Den leverers forøvrig som 170hk,- identisk motor. Jeg vurderer noe slikt som å øke med 30-40 hk. (totalt en 180hk+). Da må jeg bytte propell,- har en alu propell 14.25*21 idag. Den yter idag 30 knop maxfart med 4000rpm og marsfart 22 kn på 3100 rpm Jeg ønsker primært en marsfart på ca. 25kn og maks hastighet på ca. 35kn. Noen som har gjort dette, og hva kan jeg forvente i ytelser og forbruk!? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Chippe diesel motor+ny propell . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 I bruker/servicemanual for QSD 2.8 og 4.2 motorene oppgis kontinuerlig belastning "...på eller under 400 o/min av maksimalt, nominelt turtall for motorer klassifisert til over 3000 o/min. Denne klassifiseringen gjelder fritidsbåter (som ikke produserer inntekter) som går 500 timer eller mindre i året." Det innebærer at du kan marsje på 3600 o/min. Det burde tilsvare 25 knop i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mai.2009 Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 (redigert) At du ikke får økt toppfarten uten mer effekt er vel en grei sak, men at du oppgir marsjfarten til å ligge rundt 77% av maks turtall er vel strengt talt litt "råflott" for motoren om det kan kalles det. Tommelfingerregelen som mange av motorfabrikantene sier er maks anbefalt marsjhastighet er 90% av oppnådd maksturtall. Ved fullt pådrag, og så slakke av 10% om du vil (forbeholt at motoren klarer å oppnå maksturtall innenfor maksturtall området, og ikke går for tungt) Hvis du oppnår turtallet, ved maks pådrag (4000) vil det si at du kan ligge på 3600, noe som vil øke marsjfarten din til rundt dine ønskede 25 knop Redigert 13.Mai.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2009 Dere har selvfølgelig rett.. Marsfart på 25 knop er vel i boks på 3500rpm. Det jeg selvfølgelig er interessert i er å høre hva jeg kan forvente av en slik "oppgradering" med økte 30hk og stålpropell. Ellers er båten ny, og har ikke kjørt den så mye.. fikk en fin tur i kveld, og båten går finfint, og er naturligvis i tvil om jeg skal gjøre noe i det hele tatt.. evt. en stålpropell kanskje!? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Chipppe en ny motor, vil ikke dette gå utover garantien, og sannsynligvis holdbarheten? Spørs om du ikke burde godt for en større motor i båten i utgangspunktet om toppfarten ikk evar tilfredstillende Jeg hadde iallefall ikke tuklet med en ny motor, bruk den som den er å vær glad, du oppnår jo ønsket marsjfart og det er det viktigste, chippe kan du revurdere om 5 år når garanti og reklamasjon er ute, evt. kontakt forhandler nå om din problemstilling Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 En annen ting er at en båt med chippet motor jo er bortimot umulig og selge i etertid. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 om jeg hadde en nyere dieselmotor ville jeg ikke valgt å chippe denne.. i bil kansje men ikke i en båt. der bør en motor ikke være max tunet etter min mening.. om man chipper og øker antall hk er det ikke sikkert en øker toppefekten heller men flytter dreiemommentkurven bare.. kansje du oppnår 2 knop høyere toppfartt da.. Mulig jeg tar feil, men jeg ville heller hatt en for stor motor nedtuna eller en lit for liten motor opptuna... kansje jeg er for gammeldags og konservativ Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Fritidsbåtmotorene blir stadig lettere i forhold til effekt utaket, eller sagt på en annnen måte en streber hele tiden med å få en motor til å yte mest mulig i forhold til vekt og størrelse, nettopp fordi dette er nokså avgjørende for fritidsbåter med tanke på vekt og størrelse, samtidig må en passe på at en alikevel for en motor som er tilfredstillende holdbar til formålet., men samtidig er det flere motorer på markede bygget på samme lest (blokk/utstyr) men blir levert med forskjellige effekter, eksempel på dette er volvos D-motorer, hvorvidt det er omfattende og kostbart eller ikke å få f.eks 260 eller 300 hk utav en D-4 som er levert som en 225 hk vet jeg ikke. men det er nærliggende å tro at den versjonen med minst effekt vil ha ett behageligere liv kontra den som er levert med "maks" effekt Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 (redigert) Jeg vet at en del produsenter deler motorene sine i klasser. Heavy Duty - Duty - Light Duty - Pleasure. Dette er gjerne samme grunnkonstruksjon med forskjellig effekt uttak. SabbIveco er en leverandør som hadde denne inndeling når de leverte Ford motorer. Nå har de Iveco grunnmotorer og inndeling i Pleassure(A1-A2-B-og C) og Professional(B -C - D). Volvo har også hatt noe av det f. eks. TAMD 63P, hvor P står for Pleasure. Det er også hos noen leverandører oppgitt årlig timeantall drift for de forskjellige varianter for lettere å kunne velge rett motor. Regelen er jo at jo mindre kraftuttak av samme konstruksjon jo lengre lever de. Her er eksempler på de forskjellige klassene og effekt uttak for Iveco som Sabb nå benytter: Professional utgaver og Pleasure utgaver KLIKK på klassene så kommer det opp hva den enkelte klassen er oppgitt til å tåle av belastning i % samt driftstimer pr. år og % andel av årlig driftstid hvor motoren kan kjøres på full guffe.. Det kan sees at de fleste grunnkonstruksjoner leveres i mange varianter. Redigert 14.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kverna@start.no Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Har vel kanskje kommet til den konklusjonen at jeg ikke skal gjøre noe med det.. Fungerer utmerket. Grunnen til at jeg begynte å undersøke, var at gassvaieren var feiljustert, noe om gjorde at den gjorde max 25 knop. Dette er nå fikset, og jeg er fornøyd.. men tenker jo alikevel på dette med chipping da.. :)... QSD har også kommet med en 170 hk motor. Den er helt identisk som den på 150hk, men med en annen type turbo. Flere jeg har snakket med mente at motor tålte veldig godt å kjøres opp på 170-180 hk.. men spørsmålet er jo om det er noe vits i å øke med 20hk?! Blir nok til at jeg venter med å chippe. En annen ting er jo selvfølgelig propell... har sett at jeg får stålpropell til rundt 2-3000 på ebay,- og da får jeg jo alu.propellen i "reserve" om noe skulle sje.. Men,- vil dette gi noen markant forbedring?! Har også hørt at om jeg skulle være uheldig å komme borti noe med stålpropell,- så er sjansen stor for at jeg kjører i stykker drevet!? Any toughts!? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 En alu-propell gir selvfølgelig etter lenge før en i rustfritt stål, så sjangsen er nok betydelig større for å gjøre mer omfattende skade på drivverk ved berøring av noe i sjøen eller grunn med en slik. En rustfri propell vil vel gi gevinst i bedre akslerasjon, da denne bl. annet ikke flekser ved pådrag slik en alu-propell gjør, og vil sannsynlig gi noe høyere toppfart, men om det vil bli markante forandringer i ditt tilfelle er umulig å svare på uten å ha prøvd da det er så mange faktorer som spiller inn, men at det vil gi utslag negativt er heller lite trolig for å si det på den måten. Viktigste ved propellvalg er at motor klarer å oppnå maksturtallsområde den er konstruert for å gå med ved fullt pådrag, vil mene det i det fleste tilfeller vil gi bedre fart jo lengre ned mot nedre grense du presser motoren, men kommer du for langt ned, vil du få en motor som vil gå med overlast. Sitér dette innlegget Link to post
BS@M Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hei. Jeg har en Uttern D66 med QSD 2.0 150hk. Jeg oppnår de samme hastighetene (25 og 30knop). Når man regner på det er det et slipp på 23% - noe som er for mye. Noen som har forslag til en effektiv stålpropell? Hva med fire blader kontra tre? Hvis en fikk slippet ned i 10% ville det gitt nesten 30 knop på 3600 og rundt 34 på full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Har forstått at samme QSD 2,8 literen leveres med 170 til 230 hk. Hva er forskjellen? Er det bare elektronikk og programmering som er forskjellig, eller er det forskjellige mekaniske deler, dyser, ventiler, etc.? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Uten å kjenne den konkrete motoren er jeg redd det er mer en programmering som gir økt fra 170-230 hk, mest sannsynligvis turbo og topp i tillegg til dyser og programmering. Uannsett sikkert noen her som kjenner den konkrete motor og kan fortelle mer konkret for dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 mest sannsynligvis turbo og topp i tillegg til dyser og programmering. For ikke snakke om kjøling! mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 (redigert) En annen ting er at en båt med chippet motor jo er bortimot umulig og selge i etertid Kommer vel litt an på når den var chippet, dvs hvor mange timer den har gått med chippinga uten evt. problemer. Har den gått i mange år uten problemer og ikke har vært kjørt på full gass hele tiden så er det vel ingenting som tilsier at det skulle være spesiellt negativt i salgsøyemed. Forøvrig, chipping kan være så mangt. F.eks. Evinrude E-tec 40, 50 og 60 er nøyaktig maken motor. Forskjellen er bare at de tar mere effekt ut av den på elektronisk styrevis, altså 50% mere ut av 60 hk i forhold til 40 hk. Men samme garantier gjelder jo naturligvis. (OK 60 hk har en vannventil i eksosen som gir ekstra motstand slik som 2-taktararar likar, men det har ikke noe med selve motorkonstruksjonen å gjøre) Redigert 24.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
paul haugen Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Hei. Jeg har en Uttern D66 med QSD 2.0 150hk. Jeg oppnår de samme hastighetene (25 og 30knop). Når man regner på det er det et slipp på 23% - noe som er for mye. Noen som har forslag til en effektiv stålpropell? Hva med fire blader kontra tre? Hvis en fikk slippet ned i 10% ville det gitt nesten 30 knop på 3600 og rundt 34 på full gass. hva du fornøyd med den motoren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.