saga Startet 2.Juni.2004 Del på Facebook Startet 2.Juni.2004 Har i det siste lagt merke til at det legger seg et slags hvitt pulver på skruen til sinkpluggen på varmeveksleren på min AQAD 31A. Det kan minne om det samme pulveret man kan få på batteripolene. Det er bare å børste det av med en liten kost, men etter en stund så kommer det tilbake. Er det noen som vet hva dette kommer av og hva der er for noe? Det er ikke så lenge siden jeg skiftet sinkpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Regner med at det kommer av en mikroskopisk lekkasje. Det er iallfall helt normalt, har tilgode å se en anode-plugg som ikke får dette pulveret etter noen måneder i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 2.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Ja det er mulig det kan komme av en lekkasje, slik at ørlite sjøvann kommer ut. Pluggen er av typen konisk og skal ikke ha noen pakning. Kanskje bruk at (locktite) på gjengene kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Kanskje bruk at (locktite) på gjengene kan hjelpe.Mulig. Men det er gjerne såpass mye rust og "skitt" i gjengene at det nok skal godt gjøres å hindre diffusjon. Selv bruker jeg teflon-tape eller stry, begge gir hvitt pulver... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Bare vær oppmerksom på at når zinkpluggen sitter i den omtalte skruen, så vil ethvert lurium, teflontape eller annet kunne bidra til dårligere kontakt - og dermed dårligere funksjon som offeranode. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Bare vær oppmerksom på at når zinkpluggen sitter i den omtalte skruen, så vil ethvert lurium, teflontape eller annet kunne bidra til dårligere kontakt - og dermed dårligere funksjon som offeranode.I teorien kanskje.Men i praksis vil det være umulig å hindre galvanisk kontakt når man skrur til, spes. med koniske gjenger. Husker dette var et livlig debattert tema dengang det var populært med dykker-flasker i aluminium med kraner i messing. Ukjente mengder teflontape gikk med i forsøket på å isolere krana fra flaska, men meg bekjent har ingen lykkes med det så langt... Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 2.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Der hadde du et vesentlig poeng Poseidon. Det tenkte jeg ikke på i farten. Tror jeg da heller forsøker å rengjøre gjengene og ser om det holder. Når jeg byttet ut den gamle skruen med en konisk skrue så var det fordi O-ringen på den forrige skruen satte seg noe innmari. Måtte 2 ganger av med bakplata på veksleren og feste den i skrustikka og bruke varme for å få løsnet sinkpluggen. Da den koniske var ny så kom det ikke slik pulver så det er nok skitten i gjengene som leder sjøvann ut. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 O-ring? Mine sinkholdere har ingen O-ring, men de er derimot koniske. De nye sinkholderne fra Volvo har utvendige gjenger, og dermed passer ikke Biltema sinken i disse Volvo sinken koster "kun" 70.20kr + mva pr. stk, Biltema 39,90kr GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Bare vær oppmerksom på at når zinkpluggen sitter i den omtalte skruen, så vil ethvert lurium, teflontape eller annet kunne bidra til dårligere kontakt - og dermed dårligere funksjon som offeranode. mvh Poseidon Er ikke så sikker på om det har så mye å si jeg heller.Jeg bruker å ha på litt Sikaflex 291 på gjengene, da er det dønn tett, og zinken tærer som bare det allikevel. Samtidig går det greit å skru ut den gamle pluggen også, når den tiden kommer. Ikke nødvendig å dra til så fryktelig hardt for å få det tett. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2004 Del på Facebook Svart 2.Juni.2004 Hvis det hvite pulveret ikke er avdampet salt, så er det oksidert sink. Sistnevnte gjør ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.