Jump to content

Kjøre båt eller seile båt ?

gunnt

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva som er rett?? :confused:

Jeg bruker å si vi har kjørt båt fra Kristiansund til Hitra. Det sier jeg vel for at det er motorkraft vi bruker.

Hadde jeg derimot vært med i en seilbåt hadde jeg helt sikkert sagt vi hadde seilt den samme strekningen.

Jeg ble i går fortalt at det heter at man har seilt uansett når man er på bøljan blå. Skulle aldri si kjørt, så nå lurer jeg på hva sier dere??

M.V.H Gunn :flag:

Ps: må inn å redigere

Jeg sier også vi gikk med båten fra A-B, eller vi skal snart gå herfra nå, men aldri vi har seilt

Redigert av gunnt (see edit history)

Lærer noe nytt hele tiden

Når jeg har gått med båten fra A til B har jeg gjennomført en seilas. Og som skipper ombord fører jeg båten. Tilliks med Stubben går jeg fra eller til, eller jeg gikk til eller fra. (Alternativt "vi" hvis jeg ikke er alene ombord)

Kjøringen foretar jeg på land, i bilen.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Jeg kjører bil og motorsykkel, sykler med sykkelen, og seiler selvsagt båten eller går båten eller går med båten, ett eller annet sted..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg sier gjerne at jeg ratter snekka! når den kommer opp på hælen må det rattes skikkelig! hehe! Å si "kjøre" båt er vel ikke forbudt og det er vel ingen som senker deg av den grunn, innimellom syns jeg det kan være litt moro å bruke land uttrykk til sjøs, ganske mange som glor når man ber noen gå foran på panseret å ta i mot!!! Gjerne litt høyt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har motorbåt, og den går eller gikk, men skal en snakke om en tur en hadde bruker jeg gjerne ordet seilt, selv om det høres litt rart ut, men er vel egentlig sånn fra gammelt av, jeg sier ikke jeg skal ut på seile, men ut å gå, eller steame som nevnt her, jeg steamete eller steamer :yesnod::lol: men den bruker ikke steam heller da, så :crazy::confused::drink:

Men kjøre?? Jo har vel sagt det også i ett svakt øyeblikk, men da blir jeg litt flau :blush::lol:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Men kjøre?? Jo har vel sagt det også i ett svakt øyeblikk, men da blir jeg litt flau :blush::lol:

Godt å høre at vi bruker litt forskjellig og at man kan si ting i ett svakt øyeblikk :smiley:

Jeg bruker å si : Vi har kjørt over Hustadvika eller vi gikk over Hustadvika

Tror aldri jeg lærer meg å si : Vi har seilt over Hustadvika

Gunn

Det er tydeligvis endel landkrabber som liker seg på sjøen og det er jo hyggelig at de trives der. Men en båt kjøres ikke (neste generasjon sier vel sikkert også "sjøre"). Det er mange uttrykk som er spesielle til sjøs, og det er f.eks. heller ikke noe der som heter gulv, vegg eller tak. Man kjører heller ikke fly. Kjøring foregår på landjorden.

Eivind

Hva tror du sjøoffiseren på broa på f.eks danskebåten (som ikke drives av seil) skriver i Dekksdagboken, seilt eller kjørt? :lol:

Tror så store skip har faste rutiner på ord dem MÅ bruke. Tror gjerne samme sjøoffiseren bruker gikk når han er i egen båt.

Rollene endres fra jobb til privatlivet.

Gunn

Joda, igår gikk vi fra Kommersøya til Holmsbu der vi nå ligger. Det klinger bra, men å si at imorgen skal vi "gå båt" hjem til Son, blir vel litt rart? Men når jeg er kommet hjem, skal jeg "gå tur", med hunden. Og egentlig er jeg ikke så nøye på det. Jeg kjører ofte båt, men jeg seiler ikke motorbåten min. Jeg har ikke engang støtteseil. Men i mangel på noe annet å gruble på, kan en jo drodle lenge om disse ordene, - er det så nøye da?

Lars H.

(som egentlig kommer fra sjøfartsbyen Stavanger)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...