gunnt Startet 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2009 (redigert) Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva som er rett?? Jeg bruker å si vi har kjørt båt fra Kristiansund til Hitra. Det sier jeg vel for at det er motorkraft vi bruker. Hadde jeg derimot vært med i en seilbåt hadde jeg helt sikkert sagt vi hadde seilt den samme strekningen. Jeg ble i går fortalt at det heter at man har seilt uansett når man er på bøljan blå. Skulle aldri si kjørt, så nå lurer jeg på hva sier dere?? M.V.H Gunn Ps: må inn å redigere Jeg sier også vi gikk med båten fra A-B, eller vi skal snart gå herfra nå, men aldri vi har seilt Redigert 13.Mai.2009 av gunnt (see edit history) Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Stubben Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Her i området sier vi 'vi går til' og 'vi gikk til/fra' Sitér dette innlegget Stubben. Pensjonist som nyter livet Link to post
Kjell E Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Når jeg har gått med båten fra A til B har jeg gjennomført en seilas. Og som skipper ombord fører jeg båten. Tilliks med Stubben går jeg fra eller til, eller jeg gikk til eller fra. (Alternativt "vi" hvis jeg ikke er alene ombord) Kjøringen foretar jeg på land, i bilen. Mvh, Kjell Redigert 13.Mai.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Ja, det sier forresten jeg også i mange tilfeller når jeg tenker meg om. Vi gikk fra båthavna da og da...... Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg kjører bil og motorsykkel, sykler med sykkelen, og seiler selvsagt båten eller går båten eller går med båten, ett eller annet sted.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg kjører motorbåt Jeg seiler seilbåt Jeg kjeder meg i seilbåt for motor Og det kan ingen forandre på Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Har båten motor så GÅR den og jeg GÅR med den. Skal jeg KJØRE båten så trenges en tilhenger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Christensen Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg sier gjerne at jeg ratter snekka! når den kommer opp på hælen må det rattes skikkelig! hehe! Å si "kjøre" båt er vel ikke forbudt og det er vel ingen som senker deg av den grunn, innimellom syns jeg det kan være litt moro å bruke land uttrykk til sjøs, ganske mange som glor når man ber noen gå foran på panseret å ta i mot!!! Gjerne litt høyt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Ikke alltid lett å huske at kjøkkenet er hjemme og byssa ombord noen uker om sommeren. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
bliss X Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Men hva med et båtrace? Sier man ikke da at de kjører? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Samme som 2nd Trikkern her. Og så får de garvede skipperne (på sin egen fritidsbåt) uffe seg så mye de vil. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Her brukes det "kjøre" Til helga skal vi ut å kjøre båt Kan ikke bli noe annet Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Går eller seiler båt. Kjører bil. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Seilersnobben Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 innimellom syns jeg det kan være litt moro å bruke land uttrykk til sjøs, ganske mange som glor når man ber noen gå foran på panseret å ta i mot!!! Gjerne litt høyt! Enig ! "Dra i det snøret" for eksempel. Derimot "kjører" jeg ikke båt. Ikke tråsykkel eller fly heller. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Seile, Stime (steame) eller evt Gå. Stimer for det meste Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Pleier å si at vi går med båten, eller seiler, selv om vi går for motor. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Har motorbåt, og den går eller gikk, men skal en snakke om en tur en hadde bruker jeg gjerne ordet seilt, selv om det høres litt rart ut, men er vel egentlig sånn fra gammelt av, jeg sier ikke jeg skal ut på seile, men ut å gå, eller steame som nevnt her, jeg steamete eller steamer men den bruker ikke steam heller da, så Men kjøre?? Jo har vel sagt det også i ett svakt øyeblikk, men da blir jeg litt flau Redigert 13.Mai.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Men hva med et båtrace? Sier man ikke da at de kjører? Jo, det sier man visst. Men det betegner vel hva denne "sporten" er----alt dreier seg om fart og konkurranse, og ikke noe av det man tenker på i betegnelsen "båtliv" Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Khaoz Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Her er definisjonen på seile i følge no.thefreedictionary.com seile verb intr. seile ( v2) ['sæjlə] 1 kjøre fartøy ved hjelp av seil Legg spesiellt merke til "kjøre fartøy" , her er vel "føre fartøy" mer korrekt? Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
SeaRaymond Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hva tror du sjøoffiseren på broa på f.eks danskebåten (som ikke drives av seil) skriver i Dekksdagboken, seilt eller kjørt? Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Men kjøre?? Jo har vel sagt det også i ett svakt øyeblikk, men da blir jeg litt flau Godt å høre at vi bruker litt forskjellig og at man kan si ting i ett svakt øyeblikk Jeg bruker å si : Vi har kjørt over Hustadvika eller vi gikk over Hustadvika Tror aldri jeg lærer meg å si : Vi har seilt over Hustadvika Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Enzo Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Vi seiler når vi seiler , så går vi når vi går (motor) , i båt så prøver vi å holde oss til båtuttrykk for å slippe misforståelser , dermed sier vi ikke pinne,hyssing,laken og slike uttrykk som landkrabber har en tendens til bruke Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Det er tydeligvis endel landkrabber som liker seg på sjøen og det er jo hyggelig at de trives der. Men en båt kjøres ikke (neste generasjon sier vel sikkert også "sjøre"). Det er mange uttrykk som er spesielle til sjøs, og det er f.eks. heller ikke noe der som heter gulv, vegg eller tak. Man kjører heller ikke fly. Kjøring foregår på landjorden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hva tror du sjøoffiseren på broa på f.eks danskebåten (som ikke drives av seil) skriver i Dekksdagboken, seilt eller kjørt? Tror så store skip har faste rutiner på ord dem MÅ bruke. Tror gjerne samme sjøoffiseren bruker gikk når han er i egen båt. Rollene endres fra jobb til privatlivet. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Joda, igår gikk vi fra Kommersøya til Holmsbu der vi nå ligger. Det klinger bra, men å si at imorgen skal vi "gå båt" hjem til Son, blir vel litt rart? Men når jeg er kommet hjem, skal jeg "gå tur", med hunden. Og egentlig er jeg ikke så nøye på det. Jeg kjører ofte båt, men jeg seiler ikke motorbåten min. Jeg har ikke engang støtteseil. Men i mangel på noe annet å gruble på, kan en jo drodle lenge om disse ordene, - er det så nøye da? Lars H. (som egentlig kommer fra sjøfartsbyen Stavanger) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.