gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Det er tydeligvis endel landkrabber som liker seg på sjøen og det er jo hyggelig at de trives der. Det er mange uttrykk som er spesielle til sjøs, og det er f.eks. heller ikke noe der som heter gulv, vegg eller tak. Eivind Glad jeg ikke seiler med deg. Det er nok mange redere og rederinner som bruker ordet tak ombord. Flere tråder om hvordan skifte takplater mm. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Kompismannen Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg er en enkel sjel: For å seile trenger man seil, så kan man kan kalle det man gjør med motor (uten seil) for akkurat hva man vil... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Noen går jo på vannet også...ref. "Jeg gikk meg over sjø og land...". Legger merke til at enkelte her sier "seile" om all båtbruk...men jeg syns det lyder litt "rart" å si å seile med en liten motorbåt. Jeg tror det blir å overføre for mye av sjømannskapet / sjømannsspråket fra handelsflåten og til fritidsflåten. Mye er overført, men det er ikke alt som er like passende. Det faller mer naturlig å bruke ord og uttrykk som skott, dørk, pentry, og også i enkelte sammenhenger foran og bak på en båt fremfor forut og akterut som noen ynder å si. Det kan fort bli å blande begrepene. Om det ikke forstyrrer tråden, kan vi jo sammenfalle andre begreper, ord og uttrykk, som bruker mest i dagligtale ombord? Forøvrig går jeg meg aldri en tur med båten, men tar meg ofte en tur. Båten/skipet går fra kai kl..... Redigert 13.Mai.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Her i området sier vi 'vi går til' og 'vi gikk til/fra' Bruker samme ordspråk jeg også. Jeg sier aldri at jeg har seilt. Selv om jeg har et lite støtteseil. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kodvaag Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg sier gjerne at jeg ratter snekka! Er det litt vind så pleier vi så si "ut å lufte propellen". ...det ække kødd engang Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
-Matros- Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Har båten motor så GÅR den og jeg GÅR med den.Skal jeg KJØRE båten så trenges en tilhenger. :lol: skulle likt å sett den hengeren gitt !! Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
mor Amica Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Nå har jeg jo sett oss med halvplanere omtalt som baupropelluftere, så selv om vi liker oss best i 7-8 knop, kan vi jo si at vi enkelte ganger er ute og lufter baupropellen. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Noen går jo på vannet også...ref. "Jeg gikk meg over sjø og land...". Legger merke til at enkelte her sier "seile" om all båtbruk...men jeg syns det lyder litt "rart" å si å seile med en liten motorbåt. Jeg tror det blir å overføre for mye av sjømannskapet / sjømannsspråket fra handelsflåten og til fritidsflåten. Mye er overført, men det er ikke alt som er like passende. Det var veldig godt skrevet. Det er nok ett problem for noen av dem som har seilt eller seiler ute på store skip å tilpasse seg fritidsflåten. Der ligger nok mye om definasjonen på sjøfolk eller folk i båt også. (ikke ment å dra frem det.....) Selv regner jeg meg som ei skikkelig båtjente Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Joda, igår gikk vi fra Kommersøya til Holmsbu der vi nå ligger. Det klinger bra, men å si at imorgen skal vi "gå båt" hjem til Son, blir vel litt rart? Er enig at det å "gå båt" virker rart og ikke minst totalt unødvendig. Man trenger ikke bruke flere ord enn nødvendig.. så om du velger å si at i morgen skal vi gå hjem til Son så høre det bedre ut i mine ører iallefall.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Dæven, nesten litt misunnelig på døm som er ille konsekvente. Ombord i lørja våres, så var kommunikasjonen konsekvent to-språklig. Jeg anser meg sjæl som "etnisk sjøulk", mens kjærringa har vært utrolig seig til å holde på sin fremedkultur og landspråk. Jeg trur det tok ca fjorten sessongær før ho skjønte at gølvet var dørk og ikke noe som var vatra opp. Men som brøkdelssvenske med sterke innslag av etnisk norsk sjømannsstolthet, så har jeg ikke gitt meg. Det bynær å bli gliper i burka'n, så ord som både pløser og fendrær renner ut som ærter av en sekk. Å dæven så stolt jeg var når ho nesten utenuttale-feil gaula "bakk opp" i stedet for "brems" når vi la te på Koster i fjor. Felte en to tre tårær rett etter ankerdrammen gett. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 (redigert) Dæven jeg er utrolig glad for at ikke kjerringen er så tunglært...Heldigvis er hun er hun like opptatt av å ivareta det norske språket som jeg er.. Redigert 13.Mai.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Er utrolig glad for at ikke kjerringen er så tunglært...Heldigvis er hun er hun like opptatt av å ivareta det norske språket som jeg er.. Ikke tunglært, bare fyrktelig ertete trur jæ... Men jeg trur det har noe med bryllupsreisa å gjøre..... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Men jeg trur det har noe med bryllupsreisa å gjøre..... Tok du ikke henne med på båttur da.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Sikter du til denne bryllupsreisa ? Ha ha, den har sitti langt inne... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sydvesten Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Skjønner Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 ingen tvil . jeg kjører båt.. hender jeg sier reiste ut med båten til ...... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
gunnt Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Du verden for kostelig lesing på linken Amalie 36 Jeg har ledd godt mens leste,- filmen rulla i hodet. Forstår at dere har det trivelig på tur. Dere har skjønt hva det vil si å kose seg og ikke ta seg selv så høytidelig Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 så om du velger å si at i morgen skal vi gå hjem til Son så høre det bedre ut i mine ører iallefall.. Jo da, det er jeg enig i så lenge det er underforstått at det er båten som skal gå. Men dersom jeg sa det til en fyr oppi gaten her i Holmsbu, og han ikke visste at jeg lå her med båten, så tror jeg nok han hadde begynt å lure litt. Det er ganske så mange mil å gå via Oslo for å komme til Son på andre siden av Oslofjorden! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ribtjenester Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hvordan sier vi det når du vil kompis båten skal komme dit du er da. Gå hit Seil hit Kjør hit Osv... Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
sap_2000 Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg er gjerne ute og kjører båt en tur, men kan også bruke. gikk/ går fra/til. Å seile bør innebefatte bruk av seil synes jeg. Enig med Nimbuster med at det kan av noen kan dras vel mye ord og uttrykk over fra yrkesflåten om fritidsbruk av fritidsbåt. Noen seiler vel til og med med sin 8 fots gummijolle med 4 hester og beskriver turen på 50 meter fra moderfartøyet til land som en seilas... Skjønner heller ikke helt dette med "mil" som fart og "draft" som kart heller... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
litt peiling Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 selvfølgelig heter det å seile, når en har en seilbåt . Men har en motorbåt kan man nok variere mere på orda. Men skal en snakke i fortid om hva man skal med båten f.eks. til helgen. Bruker man nok, "at vi skal ut å kjøre båt" Kommer aldri til å bruke seile om min båt!!!! Har ikke seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hvordan sier vi det når du vil kompis båten skal komme dit du er da. Gå eller kjør om han har motorbåt. Gå eller seile om han har seilbåt. Gå kan for meg brukes av begge båttyper. F.eks. "vi gikk søndre led", "gå syd av staken" etc. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Salt Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva som er rett?? Farlig spørsmål. Alle har jo rett på sin måte Jeg bruker å si vi har kjørt båt fra Kristiansund til Hitra. Det sier jeg vel for at det er motorkraft vi bruker.Hadde jeg derimot vært med i en seilbåt hadde jeg helt sikkert sagt vi hadde seilt den samme strekningen. I vores naboland i syd, Danmark, sejler man uanseet om fartøjet bruger maskine eller årer eller vind. Man ta'r på sejltur med kano, med en motorbåd, sit sejlskib, eller med Stena, Color Line eller DFDS. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ben Sin Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Der sier de også måske isteden for kanskje. Og kartoffel når de mener potet. Og syvoghalvfems når de mener 97. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Du verden for kostelig lesing på linken Amalie 36 Jeg har ledd godt mens leste,- filmen rulla i hodet. Forstår at dere har det trivelig på tur. Dere har skjønt hva det vil si å kose seg og ikke ta seg selv så høytidelig Gunn Tusen takk "bukker pent"! Æ'kke fritt for at vi gleder oss til årets sesong! Så vidt jeg kan se, så har dere båtgleden inne der i gården også Riktig god sommer. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.