rover Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 (redigert) "Båtspråket" er nok skikkelig fargerikt. På spørsmål til min mor om hvor jeg "kom i fra" da jeg var liten fikk jeg til svar: Du kom "flytane på ei fjøl i Smeasonde"......( Smedesundet i Haugesund) "seksualopplysning" på 50 tallet. Så, jeg regner meg for å være født på sjøen:-)) Men til saken: Jeg har "seilt" jorden rundt. (for motor i handelsflåten) Til helgen skal vi "ut med båten". Trawleren. Vi skal "gå" ut fjorden, til Fjelberg. (med båten) Spør kansje kona.... Vil du "kjøre"? " kjører" kansje ut og setter et garn, (med jollen.) Søndag, "går" vi hjem. (med båten) Men, hvor lang blir "utseilt" distanse??? Redigert 14.Mai.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Spør kansje kona.... Vil du "kjøre"? "tar du rodret"......eller "kan du ta över" säger vi, aldrig "kjöre" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tommelise Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Jeg har iverttfall aldri sagt at vi har vært ute å seilt, det blir bare helt feil for meg når vi ikke har seilbåt. Vi sier nok mest at vi gikk med båten. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Uttrykket "vært ute og seilt" (med skip) er vel en arv fra seilskutetiden. Så, seilere kan vel bruke uttrykket med rette. Men motorbåtfolket er ute og går med båten. ( går med motor) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Hvordan sier vi det når du vil kompis båten skal komme dit du er da.Gå hit Seil hit Kjør hit Stikk innom. Jeg foretrekker å holde meg til nautiske ord. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Er ikke selv så fryktelig nøye på det. selv om jeg er født landkrabbe så bestemte jeg meg på et tidspunkt å ikke forbli det resten av livet. Forsøker selvsagt å holde meg til maritime uttrykk, men: Med ei snekke kan men like gjerne tøffe fra a til b selv om det ikke finnes skinner....."jeg tøffet ut til holmen der ute..." Går det riktig sent, putret jeg samme strekningen.. Med motorbåten seilte jeg i alle fall ikke. Men jeg seiler ut av vegen med bilen på glattisen - uten bruk av seil. Uansett, trådstarters spørsmål er interessant selv om det mye ordspill ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Et lite apropos til det å KJØRE båt. Denne karen har både "kjørt" og "parkert" . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jo_no Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Kanskje han sovnet bak rattet...eh... roret :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Noen snakker kanskje sågar om utkjørt distanse, selv bruker jeg helst utseilt distanse! Legger ellers merke til at for motorbåtfolket så er ordet/uttrykket seile nærmest for et fremmedord å regne? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jo_no Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 ..motorbåtfolket så er ordet/uttrykket seile nærmest for et fremmedord å regne? Neida, men det har liksom noe med størrelsen å gjøre. Danskeferja har seilinger sånn-og-sånn men det å si at jeg seiler med snekka mi blir liksom bare feil. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Kommer vel litt ann på hvem jeg snakker med og hvor "maritim" personen er. Snakker jeg med madammen, så sier jeg "kjøre en tur til..." Snakker jeg med maritime kammerater sier jeg "gå en tur til..." Jeg er ikke så voldsomt "maritim" selv... men føler det høres mer riktig ut å si "gå en tur til..." eller "gå en tur med båten til..." Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Miss Amalie Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 ....hm... Som Fredriksta'kællær flest, så glepper det vel utta meg no sånt som "dra te...." enten det er til helvete, bloksberg eller Danmark... Om det er med bil eller båt spellær'nte no rolle Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
2nd Trikker'n Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Jeg holder stivnakket på at jeg kjører motorbåt, men ved avgang sier jeg gå. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Seilbåter seiler, motorbåter kjører; er da min mening. Men.... jeg flyr fly, jeg sykler sykkel, jeg kjører bil, jeg seiler båt (?); er allikevel noe som høres rart ut når en *kjører* med en 15 hk påhengs, for en seiler ikke med en slik, derfor blir den første påstanden endelig. Seilbåter seiler, motorbåter kjører Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Vet ikke om det er noe fasitsvar på dette. Språker er jo hele tiden i forandring. Jeg sier f eks -seiler med seilbåt (men ikke med båt) -skip seiler i utenriksfart, fergene går mellom ulike land -båter som bruker motoren går Å si at man kjører båt høres undrelig for meg. Vil nesten likestille dette med at noen sier de er ute og seiler med bilen. Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Kommer vel litt ann på hvem jeg snakker med og hvor "maritim" personen er. Snakker jeg med madammen, så sier jeg "kjøre en tur til..." Snakker jeg med maritime kammerater sier jeg "gå en tur til..." Ja, der hadde du ett viktig poeng Tror det ligger litt prestisje i det å bruke de rette orda (les:maritime) til dem "inngrodde" gamle seilerne som har eller seiler i handelsflåten. Tror at vi som aldri har seilt ute på de sju hav i jobbsammenheng er mye enklere i vår ordbruk. Rederen blir like glad hver gang jeg har redd opp senga eller køya Som ivrig kryssord løser så blir jo ofte løsningsordet draft men vi bruker ordet kart ombord begge to. -skip seiler i utenriksfart, fergene går mellom ulike land Rederen er uteseilende, men jeg sier aldri at dem kjører fra a-b. Da seiler dem f.eks fra Portugal til Tyrkia. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Et annet lite artig poeng fra det eldre maritime yrkeslivet. En seilte f eks ikke til Norge, men mot Norge. Husker jeg rett så gjaldt det å ikke provosere Kong Neptun med å ta det for gitt at en kom frem til, derfor seilte en mot Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
gunnt Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Ja, vi sier jo også ofte at vi har kurs mot evt. Hitra eller mot båthavna for den del Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Mariell Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Dere som kjører båt. Når dere har kjørt ferdig, parkerer dere og binder fast båten? Eller legger dere til og fortøyer? Sorry greide ikke å holde meg Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
gunnt Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Hi hi, forstår deg godt Første gang jeg la til med båten til svigerfar i båthavna så sa jeg at jeg hadde parkert!!!! Den stolteste hønemora i to sko. Det værste av alt er at det finnes på tape, men men......det var da.....no har jeg fått noen timer mer på sjøen, lærer heile tida. Nå sier jeg alltid lagt til;-) Vi lærer Ord og utrykk får en annen mening når man er i båt. Det er stor forskjell fra å parkere en bil på en parkeringsplass som jeg alltid har vært vant til, og nå til å legge til ved ei brygge eller samme hva Det flotte er at lærer noe nytt heile tiden. Dette blir min andre sesong som stolt medlem ombord i Tulla. Gunn Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
nimbuster Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Det høres unektelig rart ut, mange av de uttrykkene som kommer frem her. Mon tro om enkelte egentlig konsekvent bruker begrepet å seile om alt, og ikke ser noen forskjell på, eller skiller mellom en jolle med påhengsmotor og en 200 000 tonner? Mye her står og faller på i hvilken sammenheng en ordlegger seg... Personlig vile jeg aldri sagt at jeg seiler når jeg er ut i gummijolla og bruker påhengsmotor. En trenger vel ikke konsekvent hente frem alle de gamle måtene å uttrykke seg på til sjøs fra den gang Norge var en sjøfartsnasjon, og "alle" tok hyre til sjøs...bare fordi en har en liten fritidsbåt? Det vil virke svært unaturlig og direkte latterlig i mange sammenhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Har en kollega som er mc-entusiast. Jeg bruker å spørre henne om hun har vært ute og syklet. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
HCO Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Har en kollega som er mc-entusiast. Jeg bruker å spørre henne om hun har vært ute og syklet. Det setter hun sikkert stor pris på. Husk også å be om hennes mening hver gang Hells Angels, Bandidos eller Outlaws lager overskrifter. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
litt peiling Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 hi, hi....i helga skal vi ut å gå med båten eller vi skal ut å seile..... "ååååååå" trodde dere hadde motorbåt vi.... Neida vi skal ut å kjøre båt, vi.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 hi, hi....i helga skal vi ut å gå med båten eller vi skal ut å seile..... "ååååååå" trodde dere hadde motorbåt vi.... Neida vi skal ut å kjøre båt, vi.... Litt peiling. Hvis du forandrer siste setning til. "Neida vi skal ut med båten vi". Så høres det mye bedre ut. Da slipper du hele denne: å Kjøre , seile eller gå , med båten greia. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.