1975david Startet 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2009 Hei, Hvilken informasjon kan leses utifra disse tallene, og passer denne på en Evinrude E-Tec 115hk, 2007 mod? Sitér dette innlegget Link to post
bogsnesen Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hei Det er ein orginal propell til Evinrude \ Johnson. Diameteren er 13 tommer og stigningen er 19. Den skal passe på 115 E - Tec Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 13 er størrelsen på propellen, i tommer. 19 angir propellens stigning- hvor "lett" eller "tung" den er å dra rundt i vannet. Lavere stigning gir høyere turtall på motoren og vice versa. Den andre tallrekka er vel et serienummer vil jeg tro Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Hvis du lurer på hva begrepet "stigning" egentlig betyr, hvilket jeg gjorde i mange år, så er det en definisjon på det; Stigningen måles som den strekning propellen teoretisk kan skru seg fram under en omdreining i et fast materiale. En 19-tommers propell skulle teoretisk kunne flytte båten nesten en halv meter fram for hver omdreining (19 X 2,54 cm = 48,26 cm). Hvis man vil forandre motorens maksturtall, er det først og fremst stigningen på propellen som må forandres. En større stigning gir et lavere turtall og omvendt. En økning på 2 tommers stigning gir en senking av turtallet med ca. 400-600 omdreininger. Nå er dette teoretisk og i praksis så blir det ikke helt slik og det skyldes "slipp": Slipp er en måte å måle propellens effektivitet på. Teoretisk kan en 19 tommers propell skru seg fram 19 tommer i vannet under en omdreining, men i virkeligheten blir det kortere fordi vannet, som ikke er noe fast materie, skyves unna. Det er dette som kalles slipp. For normale hurtiggående fritidsbåter med standardpropell i aluminium, kan en slipp opp til 20 prosent tolereres, men bytter man til en effektiv stålpropell, bør man komme ned i en slipp på under 10 prosent. Hentet fra en test av stålpropeller: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzumar Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Betyr det at en senking av stigningen på to tommer teoretisk øker maks turtallet på motoren med 400 - 600. Men i praksis, på grunn av slipp, så øker turtallet med 480 - 720 omdreininger? Maks turtall for e-tec 90hk skal ligge mellom 4500 og 5500. Betyr det noe for farten om en ligger på 4800 med maks tilting og bør en da skifte propell? Om jeg forstår dette rett ville jo en propell med to tommers mindre stigning være perfekt? Om en skifter propell så bør en slik jeg forstår beholde diameteren og kun endre stigning? Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Takk for svar :) Kommer til å bruke denne som reserve, da stålpropellen må til rep. Den originale er 13 7/8 x 17, så jeg håper denne vil fungere så lenge. Mener å ha lest at stigning på 17" stål tilsvarer 19" alu. Stemmer det? Alu propellen har noe bar aluminium på bladene. Finnes det en type lakk som er bra å bruke til å dekke over dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.