Jump to content

Hva betyr tallkombinasjonen på propellen?

1975david

Recommended Posts

Hvis du lurer på hva begrepet "stigning" egentlig betyr, hvilket jeg gjorde i mange år, så er det en definisjon på det;

Stigningen måles som den strekning propellen teoretisk kan skru seg fram under en omdreining i et fast materiale. En 19-tommers propell skulle teoretisk kunne flytte båten nesten en halv meter fram for hver omdreining (19 X 2,54 cm = 48,26 cm). Hvis man vil forandre motorens maksturtall, er det først og fremst stigningen på propellen som må forandres. En større stigning gir et lavere turtall og omvendt. En økning på 2 tommers stigning gir en senking av turtallet med ca. 400-600 omdreininger.

Nå er dette teoretisk og i praksis så blir det ikke helt slik og det skyldes "slipp":

Slipp er en måte å måle propellens effektivitet på. Teoretisk kan en 19 tommers propell skru seg fram 19 tommer i vannet under en omdreining, men i virkeligheten blir det kortere fordi vannet, som ikke er noe fast materie, skyves unna. Det er dette som kalles slipp. For normale hurtiggående fritidsbåter med standardpropell i aluminium, kan en slipp opp til 20 prosent tolereres, men bytter man til en effektiv stålpropell, bør man komme ned i en slipp på under 10 prosent.

Hentet fra en test av stålpropeller:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Betyr det at en senking av stigningen på to tommer teoretisk øker maks turtallet på motoren med 400 - 600. Men i praksis, på grunn av slipp, så øker turtallet med 480 - 720 omdreininger?

Maks turtall for e-tec 90hk skal ligge mellom 4500 og 5500. Betyr det noe for farten om en ligger på 4800 med maks tilting og bør en da skifte propell? Om jeg forstår dette rett ville jo en propell med to tommers mindre stigning være perfekt?

Om en skifter propell så bør en slik jeg forstår beholde diameteren og kun endre stigning?

Takk for svar :)

Kommer til å bruke denne som reserve, da stålpropellen må til rep.

Den originale er 13 7/8 x 17, så jeg håper denne vil fungere så lenge. Mener å ha lest at stigning på 17" stål tilsvarer 19" alu. Stemmer det?

Alu propellen har noe bar aluminium på bladene. Finnes det en type lakk som er bra å bruke til å dekke over dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...