Jump to content

Rep av skadet Sandstø 14 (glassfiber)

BowFreak84

Recommended Posts

Da jeg snudde båten i dag så jeg noe som fikk det til og komme en deg gloser som ikke står i en vanlig ordbok. det var en flenge på ca 15-20 cm på tvers over kjølen på båten, etter litt sliping fant jeg fort ut at dette var en gammel skade som har blitt slått opp, det har blitt lappet der før, men på en latterlig måte, de har rett og slett bare dratt over litt sparkel og godt med bunnstoff, noe som er dømt til og gå galt.

Det jeg lurte på er hvordan jeg bør fikse dette, begynner i morgen uansett, men jeg er ingen ekspert på plast, har egentlig aldri holdt noe særlig på med det. Dette blir nok langt fra den rette måten, men på den båten vil jeg tro det holder? Det er en Sandstø 14 med 20 HK Yamaha på, ingen racer og den brukes mest til fisking.

Jeg har pusset ned til gelcoaten ett godt stykke rundt skaden, bør jeg slipe helt ned til glassfiberen?

Jeg tenkte og begynne med og sparkle med glassfibersparkel for og få en javn overflate og støpe på, er det en grei nok løsning?

Etter og ha sparklet skal jeg støype noen lag med matte, hvor mange lag bør jeg ta? jeg lurte på 4-5, hva mener dere?

Når det er gjordt blir det på med gelcoat og så primer. i.o.m lommeboka ikke er så feit lurte jeg på om de har neon primer som er brukenes på biltema?

Alle tips mottas med takk! :)

Som sagt vet jeg dette ikke blir proff måten og gjøre det på, og båten kommer ikke til og se ut som ny, men vil selve reprasjonen holde?

Mvh Johan

rep.jpg

Jeg laget en veldig enkel skisse i all hast. Det beste er å slipe ned rundt sprekken i en kileform. Kilen skal være gjerne helt til innsiden av skroget. Etter å ha vasket det hele godt med aceton (viktig!), så kan du støpe. Smør på polyester legg først smale strimler med glassfiber, så bredere etterhvert. Vist som rødt. Så stopper du rett før full tykkelse er oppnådd.

Deretter sprkler du med glassfibersparkel før et lag med top-coat fyller helt ut.

kommer du til på innsiden,ville jeg lagt 3 lag med glassfiber innvendig,ca +10 cm rundt flenga og smurt med toppcoat. utv ville jeg pusset såret rent og vasket godt med aceton,deretter brukt glassfibersparkel på det groveste og til slutt gått over med gelcoatsparkel,så ha på ny bunnsmørning. Har du en plastfabrikk i nærheten av deg ville jeg oppsøkt den for å handlet det du trengte der,da de sansynligvis selger materialene du trenger billigere enn andre steder... lykke til :smiley:

må det herde helt før jeg legger neste lag med matte?

Alu rulle står på handle lissta :) Har støpt litt tidligere, men det er mest på fangere og slikt til bil, kan ikke si jeg har mye erfaring innenfor dette, men skal prøve så godt jeg kan!

Pga dobbeltbunnen kommer jeg ikke til innvendig:( hadde det vært mulig hadde jeg vært glad, for jeg har brukt samme teknikk når jeg har jukset litt med rust reprasjoner på bil:P hehe..

Men jeg kommer da til og slipe ned enda mer så det blir som en V formet fuge, så legger jeg 2-3 lag med matte, lar dette herde, så sparkler jeg med glassfibersparkel for og jevne det ut slik at det blir sånn tålig, som nytt får jeg det nok ikke, men det gjør forsåvidt ikke noe.

Men bør jeg ikke smøre gelcoat over der jeg har slipt ned til glassfiberen? eller 2 komponent topcoat? hva er best der?

Noen tips til en grei og rimelig primer? bør jeg ikke bruke det?

Ved støping med polyester og glassfiber, er det viktig å ikke bygge opp mer enn ca 5mm på grunn av varmeutviklingen ved herding!!

Bygg opp til 5 mm og la det herde til dagen etter, eller til herdevarmen er borte. Puss så med grovt sandpapir for å fjerne ugjevnhetene, vask med aceton og fortsett å støpe.

Slik bygger du opp støpen til du har fått nødvendig tykkelse.

Ja, da var det støpt...

Støpte for jeg fikk se fler innlegg her, men det ble 9 lag på det meste, men det byggde ikke så mye egentlig... med jeg avdekket et stort hull når jeg slipte ned, så akurat over og rundt det er der 9 lag, ellers ble det 4 på resten... så ut til og bli greit hvertfall :) nå herder det, så blir det sliping osv i løpet av helga...

Sånn, i dag fikk jeg slipt over båten igjen, slipte først der det måtte sparkles, rengjorde og lagg på sparkel, så slipte jeg ned resten av båten til gelcoaten og til slutt slipte jeg ned der jeg hadde sparklet.

Så har jeg hatt på 2 strøk med primer, og lagt på ekstra der jeg har støpt, så nå er det bare bunnstoffet igjen, så er bunnen ferdig! :D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...