BowFreak84 Startet 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2009 Da jeg snudde båten i dag så jeg noe som fikk det til og komme en deg gloser som ikke står i en vanlig ordbok. det var en flenge på ca 15-20 cm på tvers over kjølen på båten, etter litt sliping fant jeg fort ut at dette var en gammel skade som har blitt slått opp, det har blitt lappet der før, men på en latterlig måte, de har rett og slett bare dratt over litt sparkel og godt med bunnstoff, noe som er dømt til og gå galt. Det jeg lurte på er hvordan jeg bør fikse dette, begynner i morgen uansett, men jeg er ingen ekspert på plast, har egentlig aldri holdt noe særlig på med det. Dette blir nok langt fra den rette måten, men på den båten vil jeg tro det holder? Det er en Sandstø 14 med 20 HK Yamaha på, ingen racer og den brukes mest til fisking. Jeg har pusset ned til gelcoaten ett godt stykke rundt skaden, bør jeg slipe helt ned til glassfiberen? Jeg tenkte og begynne med og sparkle med glassfibersparkel for og få en javn overflate og støpe på, er det en grei nok løsning? Etter og ha sparklet skal jeg støype noen lag med matte, hvor mange lag bør jeg ta? jeg lurte på 4-5, hva mener dere? Når det er gjordt blir det på med gelcoat og så primer. i.o.m lommeboka ikke er så feit lurte jeg på om de har neon primer som er brukenes på biltema? Alle tips mottas med takk! :) Som sagt vet jeg dette ikke blir proff måten og gjøre det på, og båten kommer ikke til og se ut som ny, men vil selve reprasjonen holde? Mvh Johan Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Skal du støpe ,må du slipe helt ned til glassfiber, ikke legg sparkel før du støper, det kan du gjøre etterpå før du primer og stoffer Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
BowFreak84 Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Okei, så jeg bør støpe før jeg sparklet, så kan heller matta ligge ujevnt og rette det opp med sparkel etterpå? Hvor mange lag bør jeg støpe? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Ta et bilde av skaden så får du flere tips. Når en holder på med glassfiber, er riktig sliping,rengjøring med aceton,temperatur under støping veldig viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Jeg laget en veldig enkel skisse i all hast. Det beste er å slipe ned rundt sprekken i en kileform. Kilen skal være gjerne helt til innsiden av skroget. Etter å ha vasket det hele godt med aceton (viktig!), så kan du støpe. Smør på polyester legg først smale strimler med glassfiber, så bredere etterhvert. Vist som rødt. Så stopper du rett før full tykkelse er oppnådd. Deretter sprkler du med glassfibersparkel før et lag med top-coat fyller helt ut. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Seljen Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 kommer du til på innsiden,ville jeg lagt 3 lag med glassfiber innvendig,ca +10 cm rundt flenga og smurt med toppcoat. utv ville jeg pusset såret rent og vasket godt med aceton,deretter brukt glassfibersparkel på det groveste og til slutt gått over med gelcoatsparkel,så ha på ny bunnsmørning. Har du en plastfabrikk i nærheten av deg ville jeg oppsøkt den for å handlet det du trengte der,da de sansynligvis selger materialene du trenger billigere enn andre steder... lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Bare husk å rulle ut all luft med alumuniumsrulle mellom her lag. Søre, legge i remse, smøre på, rulle ut - og så på'n igjen. Dette klarer du fint, og rulle er rimelig på Biltema. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
BowFreak84 Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Takk for tips! :) Båten ligger hos mine foreldre, så jeg får ikke tatt noe bilde nå:( Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 må det herde helt før jeg legger neste lag med matte? Alu rulle står på handle lissta :) Har støpt litt tidligere, men det er mest på fangere og slikt til bil, kan ikke si jeg har mye erfaring innenfor dette, men skal prøve så godt jeg kan! Pga dobbeltbunnen kommer jeg ikke til innvendig:( hadde det vært mulig hadde jeg vært glad, for jeg har brukt samme teknikk når jeg har jukset litt med rust reprasjoner på bil:P hehe.. Men jeg kommer da til og slipe ned enda mer så det blir som en V formet fuge, så legger jeg 2-3 lag med matte, lar dette herde, så sparkler jeg med glassfibersparkel for og jevne det ut slik at det blir sånn tålig, som nytt får jeg det nok ikke, men det gjør forsåvidt ikke noe. Men bør jeg ikke smøre gelcoat over der jeg har slipt ned til glassfiberen? eller 2 komponent topcoat? hva er best der? Noen tips til en grei og rimelig primer? bør jeg ikke bruke det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Gelcoat er ikke nødvendig under vannlinjen. Bruk heller en antipest primer, den er tettere. Bitema ha en 2-komp primer, regner med at denne er velegnet. Og ikke så dyr heller.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BowFreak84 Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 okei, topcoat som ble nevnt tidligere i tråden er ikke nødvendig heller da eller? Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 index: Er det denne typen primer fra biltema du mener? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Du kan arbeide vått-i-vått. Gjør deg ferdig, men det må herde før du sparkler, sliper, tar på top-coat, primer og stoffer - i den rekkefølgen. Lykke til Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Vidar B Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Ved støping med polyester og glassfiber, er det viktig å ikke bygge opp mer enn ca 5mm på grunn av varmeutviklingen ved herding!! Bygg opp til 5 mm og la det herde til dagen etter, eller til herdevarmen er borte. Puss så med grovt sandpapir for å fjerne ugjevnhetene, vask med aceton og fortsett å støpe. Slik bygger du opp støpen til du har fått nødvendig tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 index: Er det denne typen primer fra biltema du mener? Den ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BowFreak84 Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Ja, da var det støpt... Støpte for jeg fikk se fler innlegg her, men det ble 9 lag på det meste, men det byggde ikke så mye egentlig... med jeg avdekket et stort hull når jeg slipte ned, så akurat over og rundt det er der 9 lag, ellers ble det 4 på resten... så ut til og bli greit hvertfall :) nå herder det, så blir det sliping osv i løpet av helga... Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Sånn, i dag fikk jeg slipt over båten igjen, slipte først der det måtte sparkles, rengjorde og lagg på sparkel, så slipte jeg ned resten av båten til gelcoaten og til slutt slipte jeg ned der jeg hadde sparklet. Så har jeg hatt på 2 strøk med primer, og lagt på ekstra der jeg har støpt, så nå er det bare bunnstoffet igjen, så er bunnen ferdig! :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.