Jump to content

Ardic 042D dieselvarmer vil ikke starte

Wrooar

Recommended Posts

Dersom det er kaldt nok der termostaten står kan termostaten være innkoblet selv på laveste innstilling. Hos oss stopper varmeren når temperaturen blir så høy at termostaten kobler ut. Det høres et tydelig klikk når termostaten kobler inn eller ut.

Når du fikk testet varmeren i benk, var det tilkoblet en tilsvarende termostat/styreenhet da? Hvis ikke kan det jo være noe i styreenheten som lurer deg.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Et annet tips:

Jeg styrte med omtrent samme problem for to år siden, men riktignok på en snart 20 år gammel Webasto:

Varmeren startet og stoppet igjen flere ganger uten å produsere varme, men startet og varmet flott ved prøvestart hjemme i garasjen. Den så hel og pen ut innvendig, ingen soting og alle funksjoner så OK ut. Flere timer med demontering/sjekk/montering til ingen nytte.

Feilen? Dårlig kontakt i sikringsholder i båten. Nok kontakt til at pumpe og vifte startet, men ikke nok til å få startet tenningssyklusen. Ufattelig irriterende.....

Siden har varmeren gått problemfritt.

Så sjekk at du har gode kontaktpunkt; fra strømtilkobling helt fram til varmer.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

En feil som ikke har vært nevnt her er følgende: Hvis varmeren ikke har vann å varme opp, feiler den akkurat som du sier. Stopper, starter og stopper og starter og holder på.... Jeg etterfyllte 1 liter vann på vår KAD44EDC og vips kom varmeren slik den skal :-)

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ok, min forrige Ardic varmet kjølevannet på motoren som igjen slapp varmen fra en radioator med vifte bak.. Din er vel da varme direkte til luft..

Lykke til..

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kobla varmeren rett på batteriet etter å ha knekt :headbang: en av hovedstrømbryterne. Varmeren startet og gikk helt perfekt. Dette med å kjøre dieselvarmer på fritidsparafin kan virkelig anbefales. Ikke en eneste røykdott ved start og ett lite puff når jeg skrudde den av og nesten luktfritt - helt fantastisk i forhold til diesel.

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

• 7 måneder senere...

:smiley: Kanskje litt sent å komme med dette nå. Har hatt samme problem med min Ardic dieselvarmer som var montert hos forhandler. Den ville kun gå når jeg brukte egen plasttank med pumpe som var plassert høyere enn varmeren. Ellers skjedde det samme som du beskriver. Etter å ha studert systemet nøye fant jeg ut at man må flytte drivstoffpumpen fra selve varmeren, til drivstoffslangen ved uttak fra drivstofftank. (husk at dysen må fjernes fra pumpen og skyves inn i den tynne drivstoffslangen som kobles til varmeren.) Dette kommer frem i installasjonsmanualen, men er lett å overse. Denne type pumper skyver mye bedre enn de suger drivstoff.

Etter flytting av pumpe har varmeren fungert problemfritt på vanlig diesel.

• 7 år senere...

Mere Ardic, da er det vel like greit å gjennopplive denne tråden?

Har en gammel Viksund snekke med Ardic 42D, som selvfølgelig ikke virker.  Virket ikke når jeg kjøpte båten for ett par år siden og har ikke brydd meg med den før nå.

Den har strøm, og vifta starter men ser ikke ut som dieselpumpa starter.  Skal den normalt tikke kontinuerlig når en starter varmeren?  Om jeg prøver å sette 12v rett på pumpa er det ett "klikk", må pumpa ha ett rele for å virke?

Er klar over att dette er gammelt og kanskje klart for utskifting, men litt feilsøking må jeg jo prøve før jeg gir meg.

Det var dieselpumpa som først røk på desse, og etter eindel år fekk ein ikkje kjøpt nye. Brukte dieselpumper var håplaust å få tak i sidan so mange røk. Har hatt to stykke av desse.  Den første stod det Volvo Flygmotor på. Namnet var vel det mest imponerande, lite elles. Til vinterbruk var dei ubrukelege. Ikkje av det beste som er laga for å sei det forsiktig.

Erfaringsmessig er det meget skjeldent at doseringspumpen på Ardic, og forsåvitt også hos andre fabrikat svikter. Derimot så sitter det en trykk-kompensator på Ardic-pumpene med en membran som det ser ut til at ikke tåler dagens brennstoff slik at den begynner å lekke brennstoff ut av luftingen på kompensatoren, men dette finnes det en løsning for. De fleste tilfeller jeg har sett hvor pumpen svikter har hatt som årsak at pumpen har stått stille med diesel i seg over lengre tid, vært utsatt for vann i brennstoffet eller dårlig filtrering /forurenset brennstoff. Pumpen får en pluss-tilførsel gjennom overhetningstermostat plassert på varmeveksler og styres av pulserende minus fra elektronikk som starter opp ca 50 sekunder etter varmer blir startet. Uteblir dette kan årsak være f.eks. ingen gjennomgang i overhetningstermostat eller at flammevakt er kortsuttet slik at elektronikk "tror" flamme er tilstede. Kan også være elektronikk, dog meget sjeldent. På 042-D er det også 2 releer som styrer pumpen og viftemotor på 1/2 effekt som kan skape problemer.

Som en kurositet kan det nevnes at det på begynnelsen av 90-tallet ble foretatt en test av samtlige varmere på datidens marked i minus 30 graders kulde, og etter 12 timer stillestående, var det kun Ardic varmeren som startet uten problemer.

• 10 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen. Har byttet trykkompensator som står bak doseringspumpe på min Ardic 042d 1999 mod.  Denne lekket diesel slik beskrevet i innlegg over. Byttet også filter mellom tank og doseringspumpe.  Varmer prøvde å starte 5-6 ganger.  Doseringspumpe tikker men varmer får ikke diesel og tenner ikke.  Tok av slange etter trykkompensator for å se om diesel kom igjennom doseringspumpe og trykkompensator når doseringspumpen tikket. Men da ville ikke varmer starte.  0 reaksjon.  Batterier står med lader på så det er nok strøm.  Prøvde også å starte motor uten at det hjalp.  

Går varmer i lås/ nødmodus når den ikke får diesel? Hvordan evt få resatt den?

Mulig å kun kjøre doseringspumpe slik at jeg får luftet den? Annen måte å lufte den på?

Noen som har brukermanual?

Bildet er tatt før trykkompensator ble byttet

IMG_1968.JPG

Ardic 042-D har ingen elektronisk sperrefunksjon ved for mange startforsøk, men bildet ditt viser pumpen til en Ardic 432-DL som blokkerer etter mer enn 3 (x2) påfølgende bomstarter eller overhetninger. Styrenhet må da resettes (fjerne blokkeringen) med dertil egnet diagnoseutstyr.

For øvrig kan en årsak til bomstart være at partikler fra membran i original trykkutjevner har fulgt med brennstoff og tettet/blokkert insprutningsrør. Dette kan du kontrollere ved å ta av slangen ut fra pumpen, sette på en vanlig sykkelpumpe på slangen og dersom det er åpning helt frem til brennkammer, skal pumpen kunne trykkes inn (ganske sakte). Går ikke dette (pumpen "fjærer" tilbake), er insprutningsrør tett.

For resetting av styrenhet, kan du sende meg denne. Ved retur legger jeg ved en forklaring på hvordan du kan lufte brennstoffsystemet uten å risikere at elektronikk "låser" seg igjen.

• 4 år senere...
tami skrev On 19.12.2017 at 23.51:

Løfter denne tråden igjen. Har byttet trykkompensator som står bak doseringspumpe på min Ardic 042d 1999 mod.  Denne lekket diesel slik beskrevet i innlegg over. Byttet også filter mellom tank og doseringspumpe.  Varmer prøvde å starte 5-6 ganger.  Doseringspumpe tikker men varmer får ikke diesel og tenner ikke.  Tok av slange etter trykkompensator for å se om diesel kom igjennom doseringspumpe og trykkompensator når doseringspumpen tikket. Men da ville ikke varmer starte.  0 reaksjon.  Batterier står med lader på så det er nok strøm.  Prøvde også å starte motor uten at det hjalp.  

Går varmer i lås/ nødmodus når den ikke får diesel? Hvordan evt få resatt den?

Mulig å kun kjøre doseringspumpe slik at jeg får luftet den? Annen måte å lufte den på?

Noen som har brukermanual?

Bildet er tatt før trykkompensator ble byttet

IMG_1968.JPG

• 2 uker senere...

Den gang jeg hadde Ardic kjøpte jeg deler hos Volvo Penta-forhandleren. Men dette er bortimot 15 år siden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...