Jump to content

Ardic 042D dieselvarmer vil ikke starte

Wrooar

Recommended Posts

"Klassikeren" er slappe batterier/manglende strøm. Prøv at starte motoren først. Den anden "klassiker" er luft i dieseltilførslen. Hyppigt symptom om foråret når varmeren har stået stille hele vinteren. Husk at Ardic'en vist nok kun vil tolerere et vist antal mislykkede startforsøg (jeg tror at det er 3) inden den "låser" sig og skal låses op af forhandler!!

Se også her: http://www.kjoeller.com/ardic/servicevejl_ardic.htm

Havde selv en Ardic varmer i min Skilsø 33. Må sige, at jeg er NOGET mere tilfreds med min Eber....jeg havde tre eller fire reparationer på tre år med Ardic'en.

Dersom alle slanger er tomme, er det mulig du må prøve å starte varmeren mange ganger for suge diesel helt frem. Hvis du forklarer flere ting som skjer når du prøver å starte er det mulig å stille diagnose. Det er selvfølgelig også en muliget for at pumpa ikke virker. Hadde tak i en "feilsøkingsmanual" tidligere, skal se om jeg kan finne den.

Ja, der var jo denne manualen fra kjøller kommet mens jeg skrev innlegget mitt :crazy: . Den gir ihvertfall svar på hvordan du kan feilsøke varmeren din. PS det er bare de siste Ardic varmerene som har max antall startforsøk før den må resettes av forhandler.

Jeg har litt tilsvarende problem på min Ardic. Har ikke fått studert detaljene enda, men jeg konstaterer at ved å trykke litt på håndpumpen mens brennerer starter (og etterpå), så holder det seg i gang, ellers ikke. Klikket hører jeg også. Min mistanke går i retning av lekkasje/falsk luft i en av slangene som hører til rundt (før/etter) pumpen. Når jeg så på det i fjor, mente jeg (med godvilje) å føle/høre en slik lekkasje.

Jeg husker ikke modellbetegnelsen på min, så det kan være ulik din. Min er fra ca slutten av 80-tallet.

HER finner du bruksanvisning til varmeren din.

Jeg har en Ardic fra `87 (da den het Volvo Flymotor). Når jeg hadde så lite diesel igjen på tanken at brenneren stoppet, måtte jeg starte varmeren sikkert 12-15 ganger før den gikk uten problemer etter bunkring.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror ikke det er batteriene - målte de til 12.5V.

Hvor målte du? Jeg fikk den ikke til å tenne for noen år siden, og selv om spenningen var mer enn god nok på batterien, så var spenningsfallet for stort. Hvis du ikke allerede har gjort det, så foreslår jeg at du måler på glødepluggen mens oppvarmingen pågår (skal være min. 10,5V iflg. manualen det ble henvist til innlegget til RSL foran).

Om det er håndpumpe på din 2000-modell tør jeg ikke si noe om, da min som nevnt var adskillig eldre.

Lagt til: Ser manualen har feilsøkings-"instruks". Har du sjekket - og fulgt - den?

Redigert av Ronald (see edit history)
Hele problemet er jo at det ikke kommer diesel frem. Jeg ser i filteret at det ikke skjer noen ting. Ser at glødepluggen gløder som den skal. Skal for sikkerhets skyld sjekke spenningen på glødepluggen.

Er du sikker på at du har nok diesel på tanken?

Brenneren min stopper når det på tankmåleren viser bare litt under halv tank. Brenneren viser nok feil da det kan virke som den ikke kompanserer for fasongen på tanken, så jeg vet ikke helt hvor mye diesel det egentlig er igjen i det den stopper. Hvis du ikke har fyllt mye diesel, ville jeg fyllt på mer før jeg mekket mer med brenneren.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Etter en del forsøk klarte jeg endelig å starte varmeren. Den stopper imidlertid etter veldig kort tid. Det som er noe merkelig er at pumpa fortsetter å gå etter at varmeren har slukket - røyklegger da hele havna ila kort tid. Jeg har sjekket fotocellen, men den var like ren.... Det høres også med til historien at jeg hadde den på service i fjor sommer - der virket den utmerket, men jeg hadde dieseldyr på tanken (er nå borte) så den stoppet da jeg monterte den i båten igjen. Kan det være at pumpa må renses? I så fall - er dette noe som bør settes bort?

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Hei.! Du sier at du har sjekket fortocellen og at den er helt ren. Min erfaring fra tidligere er at selv om den ser ren ut kan du godt ta en Q-tips og rengjøre allikavel. Det pleier å hjelpe. Dette har jeg gjort med hell på flere ardicer. Lykke til .

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

• 3 uker senere...

Har nå hatt varmeren på service hos Høiden Bil og båtelektro i Moss. Han startet varmeren og den gikk som om den var ny.... Han åpnet også varmeren for å se om den var sotet, men den var helt ren. Det kostet meg derfor kr. 1500,- for å finne ut at det ikke var noe galt med varmeren. Kom tilbake til båten og startet opp - samme problem. Etter ett minutt stopper den og røyklegger hele havna. Jeg sendte en mail til Termomarine for å høre om den kunne kjøres på fritidsparafin og fikk positiv tilbakemelding. Løp så i butikken og kjøpte en fem liter og fyrte opp igjen. Denne gangen startet den mye letter og ryker så godt som ingenting!!!! ...men samme problem - varmeren går ett minutt og stopper igjen - forskjellen er at nå ryker den nesten ingenting og lukter heller ikke - så jeg lot den bare gå. Varmeren starter og stopper av seg selv - slik holdt jeg på ca en halv time uten at det ble bedre.

Kan det være at termostaten er defekt? Når jeg vrir på denne hører jeg et tydelig klikk når den slår inn, men jeg prøvde å kjøre den på minimum og maksimum om hverandre - og det samme skjer hele tiden.... Kan det være denne??

Du må sjekke om det kan være strømmen som blir for svak, siden den virker andre steder kan det godt være det. Har du lange ledninger mellom varmer og batteri, blir det betydelig spenningsfall, og kraftigere kabler kan være nødvendig. Du må i tilfelle måle spenningen på varmerens hovedledning når den starter opp.

Det merkelige er at den nå ikke har noen problemer med starte. Det vil si, den starter og går (kanksje noe ujevnt) og stopper etter kort tid - så starter den igjen - og stopper.... Slik holder den på i det uendelige. Vil tro at det er i startfasen strømproblemene spiller en rolle - ikke etter den har startet??

Dersom det er for lav spenning, resulterer det i at vifta sviver litt saktere enn den skal. Det igjen kan føre til at varmere blir for varm og stopper. Men det er jo i så tilfelle litt rart at du får startet den på ny uten å trykke inn overopphetnigssensoren igjen. Er det mulig at sikringen kan være utløst?

En måte å lufte denne varmeren på er å ta ut fotocellen, og lyse på den med en lommelykt, da går pumpen hele tiden og du kan følge med på den klare plast slangen for diesel at det kommer ren diesel. Har prøvd dette selv og det fungerer utmerket. Lykke til.

Hvis varmeren tenner, men stopper etter et minutt eller to, er det fordi flammevakten ikke kan registrere noen flamme. Det betyr ikke at det ikke er noen flamme, det betyr bare at styreenheten ikke registrerer lav nok motstand fra den lysfølsomme motstanden som sitter i flammevakten. Så hva gjør styringsenheten? Jo den stopper drivstofftilførselen. Og hva skjer da? Luftvarmeren stopper selvfølgelig fordi den ikke får drivstoff. Styringsenheten gir spenning til glødepluggen. Glødepluggen gløder på nytt i ett minutt. Styringsenheten setter i gang drivstoffpumpen på nytt. Luftvarmeren tenner og går et minutt eller to uten at styringsenheten registrerer lav nok motstand fra den lysfølsomme motstanden i flammevakten. Styringsenheten antar at det ikke er noen flamme og stopper drivstoffpumpa.

Vel, sånn kan den holde på til krampa tar deg. Du gav opp etter en halv time og hadde du ikke gitt opp, ville styringsenheten gjentatt prosedyren til varmeren gikk tom for strøm eller diesel.

Du kan enkelt sjekke at dette virkelig stemmer, ved å kortslutte ledningen til flammevakten når luftvarmeren har tent. Stopper den ikke nå, ved du at du har en flammevakt som er litt shaky og bare har lyst til å virke hos reparatører som tar 1500 spenn for 15 minutters jobb.

Ardic 042D har ingen termostat, bare en bryter mellom halv effekt og full effekt. Ardic 432DL har heller ingen termostat, men trinnløs regulering av effekt fra halv til full. De har begge en overopphetingstermostat for selve brenneren, men det er noe helt annet. Har denne løst ut, vil ikke luftvarmeren tenne i det hele tatt.

Problemet ditt ligger ikke her.

Redigert av Lotus (see edit history)

Vår Ardic 042D har en romtermostat på styrepanelet inne i kabinen. Denne termostaten slår varmeren av når temeraturen passerer den innstilte temperaturen og slår den på igjen (med gløding og oppstart) når temperaturen synker. Innstillingene på termostaten går fra 1 til 6, dvs ingen direkte temperaturangivelse. Jeg tror det er denne termostaten Wrooar mener.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Sikringen sjekket jeg faktisk ikke i dag... Vet du hvor spenningen skal måles og hva som bør være minimum verdi?

Hei, jeg vet ikke hvilken spenning som bør være he, men om du har stor forskjell på målt spenning på varmeren, og den som er rett på batteriet, har du spenningsfall i ledngene dine. Da kan det hjelpe med større kvadrat.

I mellom tiden er også flammevakten beskrevet som potensielt lunefull, det må jo også sjekkes.

PS. Har du lest servisveiledningen på denne varmeren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...