Jump to content

Varmesystem i 20-foter med innenbordsmotor?

vidarbre

Recommended Posts

Ønsker meg varme i båten, helst til enhver tid man er ombord, men i første omgang ihvertfall motorvarme.

Ser for meg et 2-uttaks luftvarmeregister koblet til motoren i første omgang, men er ved stilleligge problemet er.

Vann- eller luftvarmer? Ev andre oppvarmingsmåter i liten båt?

Blir kanskje et enklere opplegg med vannvarme, da jeg da trenger bare et register?

Men er vel enklere å få tak i en gammel luftvarmer fremfor en vannvarmer. Har ikke tenkt å bruke alt for mye penger.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

en vannvarmer vil bruke omtrent dobbelt med strøm som en luftvarmer om det har betydning. og en luftvarmer har skikkelig varm luft! men vannvarmer er nå som du sier enklere om du skal sende varmen fra en evt luftvarmer rundt omkring til de samme dysene og ikkje bare blåse rett ut i arealet. sjøl ha eg påhengsmotor og bruker da naturligvis en 2kw luftvarmer, varmer som juling. neste båtprosjekt her har en innabords og da blir det vannvarmer.. men den er litt større.

det eg skal ha på denne som eg ikkje gjorde med den andre er å hente lufta utenifra mht dugg når det regner og man er våt..

Redigert av Korsnes (see edit history)

Ok, da blir det nok en liten varmer koblet til motor i første omgang (f.eks den med 2 uttak til ca 1300), og en D2 etter hvert :)

Vil tro at bare en D2 blir for spedt med 22 knop, 5 grader ute og kalesje med noe gjennomtrekk. Derfor kjørevarmer i tillegg.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...