Jump to content

Bravo one Belgbytte.Spesialverktøy?

Seesnake

Recommended Posts

Hjelper en kar i båthavna med å få av kappa som sitter på mercuruser bravo one .Han må bytte belgen og s-slangen da lekasje har oppstått.

Så spør jeg dere Guruer : Hvilke dimensjon /verktøy brukes når dere skrur ut disse holdeboltene??? se bilde. 222.jpg Vi har prøvd 12kant verktøy 14mm for liten og 16mm for stor.15 mm lages over hode ikke.Er ikke å få tak i.Dette verktøyet lages heller ikke i tommer. Mulig mercruiser har dette verktøyet,men mener det koster over 6oo+. Noen som har noen supre forslag,eller har en ekstra de vil bli kvitt??? Vi tar i mot alle forslag med takk. Men begynner å bli riiiiimlig lei av og dra rundt å spørre spesialistene om dette.Ingen har noen vettig verktøy.

Hilsen seesnake

Alt på mercruiser er i tomme, du må ha en pipe med alle 12 taggene. Mercruiser selger slike. Ellers er det helt sikkert noen i området som har en slik pipe. Jeg kjøpte min på eBay.

Belgene kan du bytte uten å løsne de to, men må vel ha den av hvis du skal bytte s-slangen. Den siste er vrien å få på, bruk zalo!

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Jeg kjøpte min spesial nøkkel hos eurofritid.no

Ikke direkte billig. Men helt nødvendig. Selv med denne nøkkelen kan boltene sitte så fast at det er lurt å varme litt.

sjekk også www.mercstuff.com

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Strebet med det samme, kjøpte først en 14 mm torx pipe som måtte bestilles (var bare vanlig opp til 12 mm) denne kom på 300 spenn, passet den nei, krøp til korset å kjøpte orginalt fra mercruiser, mener jeg betalte ca 400 for den, tragisk, mine satt litt men gikk greit uten varme, var satt på med gjengepasta, men ble anbefalt å la det være :confused:

1/2" unbraco, koster kanskje 150 kr.

Men kjøp et bra merke f.eks Bacho.

Jeg kjøpte en på et bilrek firma på Ø.Aker vei, rett etter avkjøring til Brobekkvn.

Boltene kan sitte godt pga korrosjon, bruk en latmansarm eller moment nøkkel

med lengre skaft enn vanlig pipenøkkel og tråkk på armen.

Pleier å løsne da.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Du trenger ikke demontere belghuset for å skifte belgen over drivkutene, ei heller for å skifte eksosbelgen.

Når det gjelder s-slangen til kjølevannsinntak er jeg usikker men ser at Frøken fryd skriver at den då må av.

Jeg har ikke skiftet belgen selv men så på når merkeforhandler gjorde det på min båt (garantisak) og han tok ikke av belghuset og brukte ikke dette verktøyet. Derimot brukte han noen veldige tenger for å trekke belgen på plass.

Husk å lime drivknutebelgen i tillegg til klemmer.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...