Jump to content

Hjelp til kobling av skillerele på batteribanken i båten


Kark

Recommended Posts

Hei

Jeg skal koble et skille rele mellom start og forbruksbatteri i båten.

Skillerelet har stått der før, men er koblet fra etter at forbruksbatteriet var gåent.

Nå skal jeg koble det, men vet ikke hvordan.

 

1. Jeg har en tykk rød ledning som kommer fra motorrommet - inn til hovedstrømsbryteren - videre til en batteripol (+ selvf). Ut fra batteripolen går det en ledning videre til en ny rød ledning med en sikring og en kabelsko i enden.

 

2.deretter har jeg en svart ledning med batteripol i enden (- selvf). derfra går det en ledning til en ny pol beregnet for forbruksbatt. og videre derfra en svart ledning med kabelsko i enden.

 

3. fra + polen til forbrukeren går det en kabel med kabelsko i enden.

 

4. koblet på dynaoen kommer det en rød ledning med kabelsko i enden.

 

På relet har jeg 30, 87, 85 og 86.

 

I dag er det koblet slik:

 

1.-30

3.-87

2.-85

4.-86

 

Stemmer dette? Har ikke prøvd enda da jeg er redd jeg sprenger relet hvis det er feil.

 

Setter veldig stor pris på hjelp:)

Link to post

Normal er et relé koblet følgende:

30 og 87 er strømforbruk dvs den strømmen som skal styres

85 og 86 er styringen av releet

 

Som du beskriver er 30 fra + på batteri/dynamo og 87 til forbruksbatteri. Det er sikkert ok om releet er stort nok

85 er - på batteri/dynamo og 86 fra dynamo. Fra hvor på dynamo er denne koblet?

Link to post
Ser riktig ut dette.

Den tykke røde ledningen fra motor må komme fra + på starter og +D dynamo.

Rød ledning fra dynamo punkt 4 må komme fra DF,

Tillatter meg å korrigere små, men elmentare feil på betegnelser.

 

DF er vanligvis felt.

Hvis dette kobling finnes i det hele tatt, da kobler man ikke noe untatt regulatoren der.

Men det er som sagt skjelden likevel.

 

Pluss i fra starteren kobles til B+, men ikke til D+,

ellers blir det utlading av batteriene via dynamo.

 

---------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------

 

Altså på nytt, og ved helt vanlig installasjon med vanlig åpent lastrelé på positiv side:

 

30 på relé er ladestrøminntak, i fra + av første batteriet.

87 på relé er i så fall ladestrømuttak, som kobles til + av andre batteriet.

------

85 på relé (-ets magnetspole) kobles til dynamoets D+ (eller et stedt mellom ladelampe og D+).

Dette er styrespenningen som lokkes reléet så snart det blir spenning på den.

Omvent åpner reléet så snart at dette spenningen er slått av.

 

86 på relé er minus av selve reléspolen og kobles til felles minus.

------

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
------

85 på relé (-ets magnetspole) kobles til dynamoets D+ (eller et stedt mellom ladelampe og D+).

Dette er styrespenningen som lokkes reléet så snart det blir spenning på den.

Omvent åpner reléet så snart at dette spenningen er slått av.

 

86 på relé er minus av selve reléspolen og kobles til felles minus.

------

 

:seeya:

Jørg

 

Så det du sier er at det er riktig koblet? Har vært i båten å pusset i dag, men har ikke testet det enda. Får ta det i morgen:)

 

Takk for hjelpen i alle fall:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...