Jump to content

Er det behov for nytt bunnstoff hvert år?

Rex-Mazo

Recommended Posts

Hei.

Jeg er i ferd med å sjøsette båten (Marex holiday 770) og kom til å tenke på en ting jeg stusser over hvert år.

Bunnstoffet ser jo helt perfekt ut. Er det virkelig nødvendig å smøre på nytt hvert eneste år?

Husker ikke hvilket båtstoff jeg har brukt men mener det var tradisjonelt Seajet bunnstoff.

Sannsynligvis er det ikke det, men det kommer vel litt an på hvor, og hvor lenge, båten ligger ute, forarbeidet, tykkelsen på skiktet som ligger på osv.

Tror de aller fleste bruker unødvendig mye bunnstoff. Kommer selv bare til å flekke og legge litt ekstra i vannlinjen for der vasker jeg ofte litt i løpet av sesongen.

Tester viser vel også at de forskjellige bunnstoff ikke holder like godt over flere år så det avhenger også av hvilket merke man benytter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg flekker bare der det er slitt, samt en stripe i vannlinjen hvis det ellers ser greit ut. Når det begynner å bli tynnslitt over det hele, får den et nytt helt strøk. Jeg har hvitt hardt bunnstoff under mitt sorte selvpolerende, så da er det bare å følge med når det begynner å lysne....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En erfaren båtmann, sa at det ikke var nødvendig å stoffe hvert år.

Men det var viktig å avfette bunnstoffet, dette ble vasket lett med uttynnet salmiakk og en fin børste, tilslutt ble det spylt grundig. (Sikkert for å fjerne gammelt smuss og olje, som ikke høytrykkspyleren klarer av med).

Først når det var lite bunnstoff igjen, så tok man et nytt strøk, ellers var det bare småflekking der det var stor slitasje.

Er det noen som har hørt om dette med vask med salmiakk?

Redigert av Sverre Olav (see edit history)

I 2007 smurte jeg båten med to strøk Hempel mille ultimate tror jeg det var, ved opptak spylte jeg med høytrykk som vanlig og 2008 sesongen bare gikk jeg over med børste. Det gikk helt fint, spylte som vanlig med høytrykk ved opptak i fjor. I år legger jeg på igjen, ser at det er ganske tynt / tildels borte nå.

- anders m.

Jeg bruker å gå over i vannlinjen og der det er inntørket groe med en sånn grillbørst med handtak.

De som er laget av det samme som fiber skiver eller , vet ikke helt hva det heter, men noe svart greie :diving::diving:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...