Rex-Mazo Startet 14.Mai.2009 Del på Facebook Startet 14.Mai.2009 Hei. Jeg er i ferd med å sjøsette båten (Marex holiday 770) og kom til å tenke på en ting jeg stusser over hvert år. Bunnstoffet ser jo helt perfekt ut. Er det virkelig nødvendig å smøre på nytt hvert eneste år? Husker ikke hvilket båtstoff jeg har brukt men mener det var tradisjonelt Seajet bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Sannsynligvis er det ikke det, men det kommer vel litt an på hvor, og hvor lenge, båten ligger ute, forarbeidet, tykkelsen på skiktet som ligger på osv. Tror de aller fleste bruker unødvendig mye bunnstoff. Kommer selv bare til å flekke og legge litt ekstra i vannlinjen for der vasker jeg ofte litt i løpet av sesongen. Tester viser vel også at de forskjellige bunnstoff ikke holder like godt over flere år så det avhenger også av hvilket merke man benytter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Jeg flekker bare der det er slitt, samt en stripe i vannlinjen hvis det ellers ser greit ut. Når det begynner å bli tynnslitt over det hele, får den et nytt helt strøk. Jeg har hvitt hardt bunnstoff under mitt sorte selvpolerende, så da er det bare å følge med når det begynner å lysne.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tutti Frutti Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 (redigert) En erfaren båtmann, sa at det ikke var nødvendig å stoffe hvert år. Men det var viktig å avfette bunnstoffet, dette ble vasket lett med uttynnet salmiakk og en fin børste, tilslutt ble det spylt grundig. (Sikkert for å fjerne gammelt smuss og olje, som ikke høytrykkspyleren klarer av med). Først når det var lite bunnstoff igjen, så tok man et nytt strøk, ellers var det bare småflekking der det var stor slitasje. Er det noen som har hørt om dette med vask med salmiakk? Redigert 14.Mai.2009 av Sverre Olav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 gå lett over annet hvert år med vannslipepapir. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Blue_Dragon Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Salmiakk er jo kjent for og være svært fettløsende. Her ble det ingen nytt bunstoff i år. Har SeaJet 033. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 I 2007 smurte jeg båten med to strøk Hempel mille ultimate tror jeg det var, ved opptak spylte jeg med høytrykk som vanlig og 2008 sesongen bare gikk jeg over med børste. Det gikk helt fint, spylte som vanlig med høytrykk ved opptak i fjor. I år legger jeg på igjen, ser at det er ganske tynt / tildels borte nå. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Jeg har ett lag med hart rødt bånnstoff under og blått selvpolerende over.Så vær gang jeg kan se det røde under flekker jeg der,har full kontroll.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
TB2855 Svart 14.Mai.2009 Del på Facebook Svart 14.Mai.2009 Jeg bruker å gå over i vannlinjen og der det er inntørket groe med en sånn grillbørst med handtak. De som er laget av det samme som fiber skiver eller , vet ikke helt hva det heter, men noe svart greie Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Rex-Mazo Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Takk for mange forslag. Da gjør jeg et forsøk i år men å bare flekke over + vannlinjen. Så er det frem med dykkemaska for å sjekke i juli :-) Takk takk og god helg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.