Marius Engel
X10an skrev 14 minutter siden:
Jeg kjenner faktisk en ekte ingeniør som har forsøkt å drikke direkte fra flere slike statiske flasker laget av både glass og plast, kun kledd i hjemmestrikket genser og undertøy av merinoull fra Stormberg. Han fikk ikke støt, verken på leppene/tungen eller på fingrene når han løftet dem. Han mener bestemt at risikoen for å bli angrepet av sulten moskusokse mens du fyller tanken på Tohatsuen er betydelig større en eksplosjonsfaren på grunn av gnist fra brusflasken.
Da bør ingeniøren vurdere å gå mer på skolen ? (en ekte ingen-ting-gjør?).
For det første, er leppene i kontakt med brusflasken utligner man potensialforskjellene, forhåpentligvis. Plasten i brusflasken kan holde godt på statisk elektrisitet. Og ull er halvledende, det er isolerende materialer som bygger opp høy statisk elektrisitet
Det er når man heller fra en brusflaske av plast som bygger opp høy statisk elektrisitet man kan få utladning i det bensinen treffer en annen gjenstand med ett annet potensiale.
Hvorfor skal man ikke bruke godkjente beholdere for å unngå gnist, når det finnes egnete beholdere? ?♂️ Fordi det vanligvis går greit uten? ? Det koster «ingenting» ?♂️
Jeg husker ikke i farten hva som er spesielt med plasten i drivstoffbeholderne. Men jeg mener de tilsetter carbon, som er ett halvledermateriale, slik at det ikke skal bygges opp høye spenninger.