Jump to content

Kan man få kjøpt bensinkanner mindre enn 5 liter?

Helge

Recommended Posts

Marius Engel skrev for 7 timer siden:

Statisk elektrisitet [fra brusflaske] kan forårsake antenning når man heller ut

Jeg kjenner faktisk en ekte ingeniør som har forsøkt å drikke direkte fra flere slike statiske flasker laget av både glass og plast, kun kledd i hjemmestrikket genser og undertøy av merinoull fra Stormberg. Han fikk ikke støt, verken på leppene/tungen eller på fingrene når han løftet dem. Han mener bestemt at risikoen for å bli angrepet av sulten moskusokse mens du fyller tanken på Tohatsuen er betydelig større en eksplosjonsfaren på grunn av gnist fra brusflasken.

X10an skrev 14 minutter siden:

Jeg kjenner faktisk en ekte ingeniør som har forsøkt å drikke direkte fra flere slike statiske flasker laget av både glass og plast, kun kledd i hjemmestrikket genser og undertøy av merinoull fra Stormberg. Han fikk ikke støt, verken på leppene/tungen eller på fingrene når han løftet dem. Han mener bestemt at risikoen for å bli angrepet av sulten moskusokse mens du fyller tanken på Tohatsuen er betydelig større en eksplosjonsfaren på grunn av gnist fra brusflasken.

Da bør ingeniøren vurdere å gå mer på skolen ? (en ekte ingen-ting-gjør?).

For det første, er leppene i kontakt med brusflasken utligner man potensialforskjellene, forhåpentligvis. Plasten i brusflasken kan holde godt på statisk elektrisitet. Og ull er halvledende, det er isolerende materialer som bygger opp høy statisk elektrisitet 

Det er når man heller fra en brusflaske av plast som bygger opp høy statisk elektrisitet man kan få utladning i det bensinen treffer en annen gjenstand med ett annet potensiale. 

Hvorfor skal man ikke bruke godkjente beholdere for å unngå gnist, når det finnes egnete beholdere? ?‍♂️ Fordi det vanligvis går greit uten? ? Det koster «ingenting» ?‍♂️

Jeg husker ikke i farten hva som er spesielt med plasten i drivstoffbeholderne. Men jeg mener de tilsetter carbon, som er ett halvledermateriale, slik at det ikke skal bygges opp høye spenninger.

Redigert av Marius Engel (see edit history)

Både billige bensinkanner og brusflasker er vel hovedsakelig basert på PE og PET som er gode elektriske isolatorer. Selvfølgelig er det mulig å blande inn grafitt og sot som gjør plasten ledende, men om det faktisk blir gjort på en normal reservekanne vet jeg ikke. Folk må gjerne benytte godkjente kanner, som da i hovedsak er godkjent av produsenten. Sjekket en reservekanne jeg har her nå (liten rød) og den har ihvertfall ingen som helst UN merking, selv om jeg er rimelig sikker på at jeg har sett slik merking på sorte reservekanner tidligere. Det er heller ingen verdens ting som tyder på at akkurat denne inneholder spor av ESD-plast. Den er akkurat like ledende som en normal colaflaske. Tviler sterkt på at beholderen fra Biltema godkjent UN-emballasje. Poenget mitt er uansett at gnistfaren fra brusflasker i beste fall er rent hypotetisk, selv om du faktisk håndterer og åpner flasken med gummi på alle utstikkende kroppsdeler.

Godkjenning av beholdere for farlig gods handler i hovedsak om at den skal tåle stoffet rent fysisk og at den må tåle en viss mekanisk påvirkning, både støt, temperatur og stråling. Det er også essensielt for en godkjenning at den skal være merket på rett måte. Forholdsregler ved omlasting er et annet kapittel.

dieselfan skrev 57 minutter siden:

Dere som anbefaler å fylle drivstoff på brusflasker:

Har dere barn ?

Kjenner dere noen som har barn ?

Har dere barn i familien ?

Har dere anelse om hvilken smerte, varig indre skade og i verste fall .....  de gode rådene deres kan påføre barn som ikke kan og vet nok til å beskytte seg selv.

Føler meg truffet... Ikke det at jeg egentlig har anbefalt noen å fylle drivstoff på brusflasker, men jeg har ihvertfall ikke advart mot det.

-Ja

-Ja

-Ja

Det er helt andre ting enn brusflasker som reservekanner jeg bekymrer meg over når det gjelder ovennevnte scenarioer. Er faktisk betydelig mer bekymret for overeksponering av Ipader og glatt is, men det er nå en helt annen historie :-)

Her ser vi også UN-merking på en slik sort reservekanne. De sorte har liksom alltid virket litt mer seriøse enn de grønne, gule, og til en viss grad de røde..

Redigert av X10an (see edit history)
dieselfan skrev for 3 timer siden:

Dere som anbefaler å fylle drivstoff på brusflasker:

Har dere barn ?

Kjenner dere noen som har barn ?

En kamerat av meg hadde med guttungene sine på en hytte han hadde lånt. Der sto det en farrisflaske halvfull med parafin attmed ovnen.  Der var det bare sekunder unna ulykke når treåringen så flaska og var på tur å sette den for munnen å ta seg en slurk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Poenget er vel at flasken en dag kan stå ved siden av radioen i garasjen når man vasker motorsykkelen eller skifter olje. Pappa pleier alltid å drikke brus når han jobber i garasjen... Eller flasken blir glemt i mopeden når den blir solgt.

Det finnes vel ingen god grunn når det finnes godkjente og trygge flasker tenker jeg ?‍♂️

Det var to sterke eksempler som hver for seg burde være gode nok grunner til å IKKE snakke opp, eller anbefale noen, å fylle drivstoff eller andre kjemikalier på brusflasker eller andre typer embalasje som noen kan tro har noe med føde å gjøre.

Jeg er glad i dette Forumet og jeg ønsker at vi passer på hverandre.

Folk som ikke klarer å la være å disputere hver gang noen råder til forsiktighet passer kanskje bedre andre steder.

Den dama som er nevnt over tror jeg ikke har det noe godt nå eller i lang tid fremover. Det er grusomt trist.

Og det var på en måte elementært unødvendig.

Kan ikke vi her inne heller være et par % på den sikre siden istedet  ?  :thumbsup:

Marius Engel skrev 16 minutter siden:

Poenget er vel at flasken en dag kan stå ved siden av radioen i garasjen når man vasker motorsykkelen eller skifter olje. Pappa pleier alltid å drikke brus når han jobber i garasjen... Eller flasken blir glemt i mopeden når den blir solgt.

Det finnes vel ingen god grunn når det finnes godkjente og trygge flasker tenker jeg ?‍♂️

Nettopp!

Som tenåring erfarte jeg hvor fort det kan være å drikke av en brusflaske med uant innhold.

Var på hyttetur hos en kamerat, vi hadde herjet utenfor i sola, skulle hente noe i hytta, var tørst så løp innom kjøkkenet for å finne noe å drikke.

Sto en litersflaske med sitronbrus i benkeskapet, åpnet og tok en slurk. Kjente straks både på lukt og smak at dette ikke var brus men parafin. Fikk spyttet ut det meste men ørlite grann ble svelget. Drakk masse vann  men rapte og gulpet parafin smak og lukt resten av dagen, ellers ingen plager.

Men det var fort gjort å bomme....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...