Jump to content

Kan man få kjøpt bensinkanner mindre enn 5 liter?

Helge

Recommended Posts

Lurte bare på om det var noen her på BP som vet om (og i så fall hvor) man kan få kjøpt bensinkanner mindre enn 5 liter (2 liter? 2,5 liter?)

Eller kanskje det som nødløsning går an å bruke 1 liter eller 1,5 liter plastflasker om det finnes slike som tåler bensin? Noen som vet?

Mulig Felleskjøpet eller andre steder hvor de selger motorsager kan ha slike små kanner.

Med f.eks en 4hk med 1.5 liters innebygd tank er det sikkert kjekt å ha en bensinskvett på lur...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Man får kjøpt fuelflasker i aluminium i enkelte sportsbutikker. Men tror de største er på 1 liter.
XXL..........? Nederst på siden....... http://www.xxl.no/templates/ProductCategor...146&level=2
TAKK, fine tips :yesnod:

1,5l brusflaske har fungert bra for meg.
Brusflasker ville jeg ikke ha brukt, det er viktig å bruke plast som ikke blir statisk oppladet....
Statisk elektrisitet er en ting, men om plasten i flasken (og korken med pakning) tåler bensin er noe annet. Så i fjor sommer en som hadde hatt en brusflaske med oljeblandet 2T bensin liggende i et par måneder. Plasten i flasken så ikke bra ut.

Hva skal du med så små bensinkanner? :crazy:
Med f.eks en 4hk med 1.5 liters innebygd tank er det sikkert kjekt å ha en bensinskvett på lur...
Nettopp Ivar :yesnod: På en del turer med SP655'en og gummijolle i snap-davit har vi med en Tohatsu 4 (5) hk (på 20 kg) som vi tar av og på gummijolla. Denne har ikke ekstern tanktilkobling slik som Mercurymotoren vi har (og som ellers er helt lik) og bruker på vår Pioner 235. Men på slike turer brukes gummibåten mest til oppdagelsesferder ut fra der båten ligger fortøyd og vi har med ett unntak klart oss fint (med god margin) på den interne tanken. Opplevde imidlertid en gang i fjor sommer å gå tom for bensin da det ble rimelig langt å ro tilbake med 2 voksne og 2 ungdommer i gummibåten. Ikke akkurat armslag til årene heller i en Suzumar 265 når det er 4 personer ombord. Så ønsker jeg ikke å drasse med en 5 liter i jolla da det bare skal være en "nødreserve" som vi sjelden skal ha behov for. Idealreserven er vel en flaske på 1,5 l som er mindre enn den interne tanken slik at flasken bare kan stikkes rett ned i påfyllingen på tanken når tanken er tom.

Er fint viss trådstarter følger opp sin egen tråd :yesnod: Hva skal man med bensinkanne under 5 liter :confused: Ps! Husk at 4 eller 5 liter er minimum du kan fylle på vanlig pumpe da :drink:
Følge opp tråden...? Det er under ett døgn siden jeg la inn spørsmålet og som leder av et skolekorps har jeg for tiden travle dager :flag: foruten at jeg også har en jobb å følge opp... så jeg har faktisk ikke hatt tid/mulighet til å sjekke svarene før nå etter lunsj i dag.

Som nevnt over skal dette ikke være en "bruksbensin"-kanne", men snarere en "nødreserve"-kanne og da vil jeg ha mellom 1 og 2,5 liter. Den vil forhåpentligvis bare svært sjelden trenge å fylles så da kan jeg gjøre det fra en av de to 10-liters kannene jeg har med 4T bensin i 655'en (ikke fra pumpe).

Redigert av Helge (see edit history)

Har en moped som har en liten tank på ca 3 lliter. Fyller jo selvsagt bare det som går på. Skal man drikke opp resten eller sprute det ut på bakken da liksom ? Merkelig at de kan mene at 4 liter en minste kvanta. Har sett dette på de fleste pumpene selv. På bilen har jeg ikke det problemet, der går det på 160 liter.

Så jeg bryr meg ikke om det tullet der ihvertfall.

Fyllte ekstrakanna til en 3.5 Merc 4takt jeg har. Pussig at det gikk 6.5ltr på ei 5 liters kanne ??

Føkk deg...

Det er ikke så pussig, men at du velger å fylle 6,5 liter bensin på en kanne beregnet for fem liter, ja det er pussig!

Hæ ? Er det pussig at jeg VELGER å fylle 6.5 liter på ei 5 liters kanne ????

Jeg fyller jo kanna full da, hallo :)

Det er ganske stor forskjell på 5 liter og 6.5 liter. Så jeg tenker da at telleverket/pumpa gjør feil, og man lures for antall liter og dermed penger.

Den forrige Suburbanen min hadde også 160 ltr tank. Jeg stoppa på en Statoil og fyllte diesel, hadde vel 30-40 liter igjen. Men når pumpa ikke stoppa når den viste 150 liter gikk jeg inn og sa at her er den noe feil. Jeg VET at jeg hadde 30-40 liter på tanken, så her er det noe muff.

Fikk refundert penger fra Statoil, så det ver nok noe feil ja.

Føkk deg...

JA!

Har du tenkt på at det kanskje er en grunn til at kannen kun skal fylles med maks fem liter selv om det fysisk/volummessig er plass til mere enn det i kannen? Jeg tror det!

Joda jeg skjønner tankegangen din tror jeg :)

La oss anta at kanna rommer 6.5 liter, men er beregnet til 5 liter. Da kan man kanskje anta at det for å ha "plass" til ev damp eller ekstratrykk som oppstår i varme, pga sol f.eks.

Men er det ikke slik at det blir mer damp/trykk i ei kanne som ikke er full pga mer luft ? Sikkert et pissespørsmål :)

Men selvsagt er det derfor man kun skal fylle på godkjente kanner da. For de tåler jo den kjemiske sammensetninen i bensin og diesel, samt et visst trykk og påkjenninger.

Føkk deg...

Så kan vi ikke heller komme inn på sporet igjen? :wflag: Er det noen som vet om godkjente bensin kanner på 1-2,5 liter? :sleep:

Ja takk, gjerne inn på sporet igjen. Så langt er det 2 fine tips om flasker inntil 1 liter, men finnes bensinflasker eller bensinkanner på 1,5 liter til 2,5 liter ?

• 10 år senere...

Fant denne tråden nå når jeg søkte etter dette, og jeg har vel funnet svaret.

Biltema selger 4-takt og 2-takt alkylatbensin på 1 liters flasker. Skal det ligge i båten som reservebensin er det absolutt en stor fordel å bruke alkylatbensin/miljøbensin, siden holdbarheten er mye lengre.

1 liters flasker er fine å stue vekk, så det blir min løsning å ha to slike i båten :) 

Redigert av Marius Engel (see edit history)
Balder.. skrev for 7 timer siden:

Har hatt en 1,5l Cola brusflaske av den "gamle" typen liggende i flere år som reseve i frontveska på ene Atv'n, de holder evig med bensin på, har heller aldri sluppet ut gasstrykk heller, også brukt samme som reserve flaske til dorgemotor...men de er nok ikke godkjente.

Jeg har hørt at pakningen i korken kan smelte, men de pakningene er det vel slutt på.

Statisk elektrisitet kan forårsake antenning når man heller ut.

Dersom de skulle have i posen med flasker som skal pantes, vil det kunne avgi stoffer og smak på brusen som blir fyllt på.

Jeg kjøpte alkylatbensin på 1-liters flasker på jula i går. 34 kr for en flaske med bensin som har svært lang holdbarhet, sammenlignget med pumpebensin. Og godkjent flaske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...