bleiking Startet 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2009 Lurer på og bytte ut min volvo penta med en "påhengs" motor hva må jeg tenke på da? skal det være lang eller kort stamme? Og ca hvor mange hester burde jeg gå for? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig BYTTE AV MOTOR I NORDKAPP 17 FOT IFRA INNENBORDS TIL UTENBORDS . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Du MÅ IKKE skrive med store bokstaver i emnetittel for da blir innlegget ditt slettet av moderator Gå inn og endre dette fort :rolleyes: Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SeaRaymond Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Dette gjorde jeg selv med en Nordkapp 17 i 1996 tenker jeg, gikk bra de årene jeg hadde den iallefall, så dette er fullt mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 lang stamme er mest hensiktsmessig. 90 hk burde passe Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Ville nå heller sat inn en ny Volvo D3 130. Sitér dette innlegget Link to post
bleiking Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ny motor blir ikke aktuelt men med en 90 hk burde jeg vel lett dra litt vannleker etter den tenker jeg Men det er sån og forstå at det er hensiktsmessig med lang stamme hvor mye ca må man ut med da for en 90 hk med lang stamme sån ca og er det veldigt mye arbeid med og bytte motor eller greier mn stkars grønnskolling og bytte til det tror dere jeg lever litt for det og lære underveis men en "bruksanvisning" er alldri dumt og ha og falle tilbake på neste spørsmål ut er da hvor stor motor kan jeg egentlig ha på den før det blir ugunstig Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Iflg plata på min båt er den godkjent for opptil 140hk. Jeg har utenbords. Men det er ikke bare å montere på en motor da. Du må bygge om hele akterspeilet, forsterke litt, støpe igjen hullet til drevet. Det er jo litt jobb. Men hvordan det blir med godkjenninga kan man jo bare gjette seg til. Si i verste fall at man driter seg ut når man gjør dette. For lite glassfiber, for svakt bygg, og du river av hele hekken på båten (altså i verste fall) så er det nok mulig at du sliter med ev forsikring. bare en tanke :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 altså såkalt lang stamme er det som er std. og dermed absolutt størst utvalg av brukt. å bruke kort fører bare til motoren kommer vel nære sjøen og oversvømming av brønnen når du kommer ned fra plan og bølger inn bak ved stilleligge. xl er ikkje nødvendig på denne båten og utvalget skrumper straks inn på så små motorer. hva brodern mener med godkjenninga ved ombygging aner eg ikkje. med slike gamle båter gjør en ka farsken en vil uten en kjeft bryr seg anna enn en evt kjøper en dag om det ikkje ser greit ut. kan ikkje huske å ha sett noe brev fra båttilsynet om periodisk kontroll noen gang Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Det jeg mente var at båten er godkjent for en viss motorstyrke fra fabrikken da den ble bygget, etter beregninger og fader vet hva. Når man mekker selv er det ikke sikkert dette blir like sterkt, hvis man gjør feil eller ikke kan dette. Og retten til erstatning kan falle bort, i tilfelle det skjer noe. Var noe sånt jeg mente. Mente ikke eu kontroll og sånt ball da. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 straks du setter saga i båten så er den ombygd og veritas skiltet er ikkje verdt skruene det er festet med lenger likevel. Skiltet er uansett bare en anbefaling av max motorstyrke. slike båter er uansett unntatt CE godkjenning og har ingen papirer og dermed står man fritt. og ved evt forsikring så får man bare si hva man har så er ikkje det noe problem. gamle sjølbygg er det store kvanta av rundt om og det er jo ingen problemer. nå veit ikkje eg kordan denne båten ser ut i akterspeilet men alle eg har sett har speil tjukt som bare det og tåler fint en påhengser av rimelig størrelse. var jo bare en 90 hk det var snakk om da. men klart det er jo mulig og føkke opp med som resultat Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Nå er det vel ikke noe som heter CE godkjenning, men CE merking. En CE merking er en erklæring på at et produkt tilfredstiller visse normer. Og enda viktigere, kanskje ikke alle er klar over dette, men les her nå: En CE merking gjør at et produkt også kan importeres/tas inn til landet og brukes av alle (båter er jo underlagt førerrestrikjsoner ang alder og ant ft+kn) uten at stat eller andre organer kan nekte dette. Det skal selvsagt betales mons og andre avgifter forbundet med kjøp etc. Er produktet merket CE! altså med utropstegn bak så er det spesielle restriksjoner/regler som gjelder ved bruk av produktet, men man kan fremdeles besitte/eie produktet, men man plikter å følge gjeldende regelverk for produktet. Men selvfølgelig er det rett som du skriver at det ikke finnes CE merking på en båt som er omtrent 40 år gammal :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
SeaRaymond Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ok, jeg gjorde som sagt dette selv på min 17 fot nordkapp i 96-97, mulig det var en 17,5 foter, men uansett, det er meget heftig tykkt med kryssfiner laminert inn i hekken opp til der den brekker seg litt utvendig, jeg skar helt ned til denne kanten slik at utgangspunktet ble der hekken blir tykk, videre skar jeg inn i toppen om du vil, og snekkret til av kryssfiner en motorbrønn som skrådde ut litt i alle 3 sider oppe spesiellt i forkant, ta høyde for at motoren ikke butter i brønnen når denne tiltes opp, hullet der transom hadde stått, skar jeg til flere kryssfinerplater og limte disse sammen til jeg var oppe i samme tykkelse som det orginale (ca 5 cm?) og la flere lag med polyester og glassfiber både inne og ute, plastret også over kanten der jeg hadde skjært ned hekken selvfølgelig, hele denne prossëssen ble utført før byggingen av motorbrønnen på innsiden, resultatet ble nokså bra syntes jeg og det ble hardt og stabilt som fjell, jeg hadde den gangen en 95 modell (ny) evinrude 60 hk, denne som andre litt nyere motorer har ikke tvinger, men må boltes fast, fordelen med det er at det finnes flere hull i motorbrakketten, slik at en har mulighet til å justere motor i forhold til høyden på akterspeilet, motoren hadde såkalt standard stamme, er båten din lik i hekken som min med en slik knekk på langs, ville jeg tatt utgangspunkt i denne høyden, fungerte iallefall bra for meg, toppfarten ble 30-32 knop på trykklogg. Desverre tror jeg ikke jeg har noen bilder, det ville sikkert vært til stor hjelp, jeg hadde ingen erfaring på støpearbeider med polyester og var vel knappe 20 år dengangen, men det funket og gikk fint, minnes jeg holdt på ett par tre dager sensommers og holdt på å tørne av all myggen som åt på meg Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Ja det er nok viktig å ikke være gnien med glassfiberen Og mygg, jæ....a svin Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 (redigert) beklager eg ikkje uttrykte meg heilt korrekt mht til de forskjellige ce greierne, eg har ikkje akkurat dykket ned i materien. men poenget mitt var bare at med slike gamle båter så slipper en forholde seg til det der og kan skalte og valte akkurat som en sjøl vil uten at en kjeft bryr seg og at båten nok er meir enn solid slik den er. trenger bare brønn for å samle vannet. Redigert 15.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Jeg gjorde tilsvarende jobb på min Smuggler 21. Noe av jobben er dokumentert her. Dette er ikke noe problem å gjøre selv, ikke engang for en "fersking". Bare ta deg god tid og ikke spar på pussing og glassfber...... Også trenger du noe å henge motoren i til slutt da! :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Brodern Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 beklager eg ikkje uttrykte meg heilt korrekt mht til de forskjellige ce greierne, eg har ikkje akkurat dykket ned i materien. men poenget mitt var bare at med slike gamle båter så slipper en forholde seg til det der og kan skalte og valte akkurat som en sjøl vil uten at en kjeft bryr seg og at båten nok er meir enn solid slik den er. trenger bare brønn for å samle vannet. Nei nei, ikke noe pes. Skulle bare pirke jeg Men om man slurver under byggeprossesen, eller gjør feil fordi man, eh gjør feil :) Så kan det jo tenkes at et ev forsvindlingsselskap kanskje vil bli litt vriene å ha med ang erstatning. Siden man har endret noe ?? Bare en tanke i hodet mitt da. Altså de kan si : Hadde du ikke endret hekken så hadde den ikke revna og båten hadde sunket, for eksempel :) Stoler ikke mer på de selskapene enn jeg kan drite i motvind Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bearded Beast Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 om den synker så slipper man plagest meir med det prosjektet iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.