Jump to content

peugeot status marine 52hk info

Bølga

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg en Viksund 24 med Peugeot motor instalert jeg har lest mangen artikler på dene siden og takkar alle for masse nyttig info

Jeg vett ikke så mye om disel motorar så jeg håper det er noen som har tid og interese for slike motorer

Jeg har nettopp kjøpt denne båten og skal hente den på lørdag så jeg lurer jo på om jeg har gjort et godt valg når det gjelder båt og motor?

sånn som jeg har forståt det er dette en motor som går under MD21 vist ikke jeg er helt på vilspor... som dere sikkert kjøner vett jeg veldig litte om denne type båter. men falt for denne type båt då jeg tror den kan gi meg masse koss på sjøen

lurer masse på hva jeg må kontrolere på motor?

Har hørt at toppen må trekkestil vert år og at man kan få en fart på 12knop (no går den vist bare med 7 på max) er dette feil fart (kansje feil propel?)

hva turtal skal den ha?

hva med olje forbruk og kontrolering av olje trykk?

Håper noen kan hjelpe meg litt før eg reiser og henter den

Mvh

Har samme motor i mon båt men min er det kun hentet ut 42hk av.

Din 52hk motor har max turtall på 3400rpm. Det du skal være forsiktig med er motor temp. koker den kan toppen kastes så følg med på temp. Det kan vær lurt å ettersramme strekkboltene på toppen men husker ikke momentet. dette gjør du hvert år om du bruker båten mye men er det kun ferie og kos noen helger ol holder det med hvert 2 år.

Sabb sine motorer har mye lenger holdbarhet en VP md21 da det ikke er hentet ut så mye hester å faren for varmkjøring da er betydelig redusert. Varmeveksleren på Sabb sin gjør også at du får bedre kjøling enn VP. Bowman kjøleren har langt mer kjølekappasietet.

Lykke til med en meget flott motor.

Motordeler kjøpes enkleste hos Peugeot eller volvo penta.

Filtere etc bestilles hos økonomideler i Sarpsborg.

Deler til mariniserings utstyret må betilles av sabb i bergen da det ikke er likt VP sitt. Men det skal du være glad for da systemet du har er mange lysår bedre enn det som sitter på VP.

Hvor i landet befinner du deg?

Det er bare en fordel at du ikke får høyere turtall på denne motoren, så det er ikke noe å bekymre seg for. Det er uansett så lite som mangler at du ikke engang vil merke det på farten. Så la den være som den er, den høres ut til å fungere helt fint! Kjør den varm litt forsiktig på redusert turtall, og la den kjøre seg ned en stund på tomgang før du stopper den når den er varm. Og trekk av minimum 10% på det oppnådde max turtall på marsj. Da har du god motor i mange år fremover!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen

Ja no har eg fått båten i havn og er meget fornøyd med den. Tror jeg har fått mye båt for pengene :sailing:

det eneste jeg reagerte på var at den er treg startet selv når motor er varm?

kan dette komme av at glødingen begyner og bli dårlig og trengs og byttes (synes det er rart siden den er treg startet selv når motor er varm)

Eller er det dysene som kan ha godt av og bli byttet???

som sakt eg har ikke så mye peiling på dene type motor (er min første disel motor)

har lyst og bytte olje på den men vett ikke hvor mye olje den skal ha?

Tar i mott all den hjelp som jeg kan få så holder jeg dere oppdatert om hvordan det går videre :cheers:

Gammer`n har en kragerø 26 med en volvo md21b.Har hatt den siden 1993,og ikke gjort en døyt!!!!!kun filter og oljeskift\impeller.Jeg fikk trua`n te og skifte kjøle vann på maskin etter mye om og men.Og den har gått heeellllltttt feil fritt.Det eneste han har vært nøye med er måten han kjører den på,han kjører den meget pent,lar den bestandig gå litt før avreise og ikke no full fart opplegg.....Så lykke til med en kjempe maskin!!!!!

har lyst og bytte olje på den men vett ikke hvor mye olje den skal ha?

Du har vel peilepinne :confused: ? Tøm motoren for olje, og fyll opp til peilepinnen viser midt mellom min og max. Start opp, la den gå noen minutter og stopp igjen. peil oljen igjen etter en stund, etterfyll hvis oljestanden har sunket siden sist.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...