SRA Startet 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2004 Kjøpt ny "brukt" båt og det fulgte med noe som forrige eier mente var en nødpeilesender, men om den virket viste han ikke. Kjenner noen til denne? Følgende tekst står på den: LOCAT Radio Distress Beacon Type LDT 26 Freq 121,5 mhz / 243 mhz Aproval MPT1226 Under står det: TX Indikator (så en "åpning inn, usikker på hva som skal vise der) Det står også nevnt at batteriene varer ca 5 år, den er produsert i 1992 så batteriene er nok tomme, men ser ingen plass jeg kan legge inn nye, den ser ganske gjennstøp ut. Så spørsmålene er: Hvilket system er dette?? er det et aktivt system? Hvis aktivt, kan noen teste den? bytte batterier?? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Ja, det er en nødpeilesender, men av en gammel type. Dagens system bruker 406 Mhz, og jeg er ikke sikker på om det gamle systemet forsatt er i drift. Dette kan du helt sikkert finne ut mer om ved å søke litt på nettet. Fant hvertfall masse info ved å søke selv, uten at jeg har noe videre greie på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Haakon Svart 2.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2004 Stemmer at dagen nødpeilesendere sender på 406 mHz som er satelitt frekvens, men dei har også 121.5 som er sivilluftfart sin nødpeilerfrekvens og 243 er militær frekv. Moderne nødpeilesenderer har også ofte gps. Dei gammle kan fint brukast, men signala vill ikkje bli oppfanga før eit fly/ helikopter er i nerheten (kraftige pipesignal på flyradioen, alle fly/ hkp har ein av radioane alltid innstilt på nødfrekv.) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 3.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2004 Det er en Kategori II EPIRB. 121.5 MHz er luftfartens Kanal 16. Disse hadde gjerne et Lithium batteri som måtte byttes av produsent/forhandler. Kategori II er fremdeles i drift. Har ikke hørt noe annet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.