Jump to content

Hvordan lese gribfilene på yr.no

Enzo

Recommended Posts

Det ligger noen gribfiler på Yr som jeg kunne tenkt meg å ta en titt på , jeg har UGrib programvaren men når jeg bruker den så får jeg ikke opp strømkart som de reklamerer med på yr , må man ha et annet program enn Ugrib for å lese Yr sine filer ?

Edit:

Fant ut hvordan man skal laste den inn nå men kartet er blankt , akkurat som Ugrib ikke kan lese dataene

Redigert av Enzo (see edit history)
  • 4 uker senere...

Har samme erfaring som Enzo, får ikke lest grib filer fra yr.no, med programmet UGRIB.

Lastet ned Expedition LT, nå gikk det greit.

Det er bare et problem, symbolene som viser strøm, vind etc. er bare små prikker.

Er det noen som kan tipse meg om hvordan jeg får det lesbart. Er et spesielt oppsett i programvaren?

Jeg har Raytech RNS v 6.1 og har lest grib-filer med dette programmet.

Det finnes en gratisversjon av Raytech men jeg har ikke testet om dette programmet også leser grib-filer.

Forøvrig er min erfaring at Ugrib er tilstrekkelig for mitt formål til å lese gribfiler.

Når det gjelder strømdata foretrekker jeg danskenes http://ocean.dmi.dk/anim/index.php.

Jeg seiler motorbåt og er ikke like opptatt av strømforholdene som seilbåtførerne.

Får det ikke til med expedition LT heller jeg , laster opp Gribfiler for strøm fra yr men det blir ikke noe å se , er det noen som har et perfekt nettsted for strøm å dele med meg som jeg kan skrive rett ut fra nett uten å bruke disse programmene

Det samme skjedde med meg! Men det er helt normalt. Gjør følgende prosedyre, så ordner det seg:

1.

Først må gribfilen fra YR.NO legges inn i EXPedition. Dette gjøres ved å velge meny "\Weather\Settings", velg så "Add File".

2.

Bruk så Zoom og panorering meny for å leite deg frem til f.eks. Oslofjorden.

3.

Med en Scroll-bar eller piltast opp og piltast ned, så kan du flytte deg frem og tilbake i tid.

4.

Grib filer inneholder forskjellig informasjon. Har du f.eks. lastet ned en grib-fil som bare har strømforhold. Så vil EXP bare vise strømforhold. Har du lastet inn en grib-fil som har vær og vind, så vil EXP vises kun dette.

Men det er ingen begrensinger på hvor mange gribfiler du kan laste inn og det er heller ingen begrensining på hvilke data det er i disse filene. Så det betyr at hvor mye data EXP kan vise på en og samme tid, er avhengig av hvor mange grib-filer du har lastet inn i EXP.

5.

Jeg var ute etter å se strøm forholdene i Oslofjorden, men jeg så ingen ting. Grunnen var at oppsettet for visning ikke var tilpasset filen fra YR.NO.

Skal man vise f.eks. strømforhold i dag for Oslofjorden, så er det mellom 0,1 og 0,7kt, avhengig av hvor man er.

EXP er "default" satt opp til å vise en pil som skal visualisere en strøm mellom 0..2kt. Så er det bare 0,1kt så vil den knapt være synlig. Det man gjør er å velge meny "\Weather\Setting" deretter i tre-menyen til høyre, velg "Current (kt), velg "Max Arrow", endre den fra 2 til 1. Dette resulterer i at strøm pilen blir større og dermed mer synnlig.

6.

Det samme gjelder for vindforhold. Maks pilstørrelse her er STORM. Er det bare en lun bris som blåser, så vil pilen nesten ikke synes.

7.

Konklusjonen er at oppsette må tilpasses forholdene.

• 2 måneder senere...

Jeg sto også overfor det problem at UGRIB ikke vil lese filene fra YR.no. Litt korrespondanse med MET førte til en link til et program som heter IDV, som er gratis og som ikke bare leser GRIB-filer, men omtrent alle mulige andre slags filer også, som skal vises med kart som bakgrunn. Det er en litt bratt læringsterksel for dette programmet, i hvertfall for meg som en gang for lenge siden betraktet fjernsyn som sience fiction. Det viser vind, strøm, bølgehøyde, bølgeretning, temperatur, trykk osv.

Programmet kan lastes ned herfra.

De oppga også et annet program som heter "Polar View", men det lastet ikke en gang inn gribfilene, så det droppet jeg.

Jeg forsøkte å laste ned RayTech RNS 6.1 (planner), men RayTech har avviklet værtjenesten (sier de på deres hjemmeside).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...