Jump to content

Eksos på Johnson 9.9/15 (GT) utenbords

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Det finnes sikkert noen på baatplassen.no som kan gi meg noen tips rundt følgende;

Hvor skal eksosen på en 2001 modell Johnson 9.9/15 (GT) utenbords komme ut? Når jeg drar den igang så siver det eksos ut av dekselet. Etter den er varm så gir det seg. Da kommer eksosen ut i akterkant av stammen, midt mellom vannet og deksel. Holder jeg neven foran utslippet så begynner det plutselig å bolble ut eksos under vann, i fra senter av propellen. Alt dette mens motoren går på tomgang. Har ikke prøvd på høyere turtall.

Antar at dette ikke betyr noe? Det gir noe mer støy, men sånn funksjonsmessig så virker motoren veldig bra. God effekt og masse kjølevann. Og eksosen er ikke plagsom da den bare brukes i fri luft.

Har noen en kommentar eller tips rundt hvordan dette skal fungere?

Ut av motordekslet skal det da ikke under noen omstendigheter komme noe eksos. Eksosen har to utløp som er samenkoblet det ene er oppe på stammen og det andre i senter av propellen. På tomgang kommer al eksosen ut av stammen og når belastningen øker begyner det også og komme eksos ut av propellen, på full fart vil vel nesten all eksosen komme ut fra propellen.

Guest Avmønstret#
Men hvor kommer eksosen som kommer ut fra dekselet fra da, mon tro?

Der ikke slik at eksosen følger stammen opp (altså "klisterer" seg til stammen) slik at du tror den kommer ut av dekselet?

Varm røyk har en tendens til å legge seg inn mot flater og følge de oppover.

Takk for svar/kommentarer.

Den eksosen som kommer ut av dekselet ved start kommer ut ved hullet rundt snora. Passformen er ikke 100% der.

Som Bernt nevner så kan det godt være at det er en pakning mellom stamme og motor som er defekt.

Uansett så medfører dette ingen fare, vil jeg tro. Motoren blir jo bare brukt ute i fri luft, og eksosen kommer jo ut uansett.

Er det forresten noen som vet hvor mange % olje som skal tilsettes bensinen på denne motoren? 1-2%?

(Fikk ikke brukermanual med). Motoren er 2001 modell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...